SZD 51-1 - Junior | Vragen & Afbouw

De mijne gaat mee naar het treffen, en leuk dat je het bouwen in dit draadje plaats. :-)

Hij vliegt meer dan prima.

okay, dan zit het denk ik meer in de constructie? Polyester is voorzover ik weet niet zwakker dan polyester maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Ook een epoxy romp barst juist op die genoemde punten als je er niet voor zorgt dat de romp niet in elkaar gedrukt kan worden.

Polyester is wel degelijk zwakker dan epoxy, in ieder geval veel brozer.

Ik heb met een vriend met een jachtwerf eens polyester en epoxy hars in een plastic dekseltje gegoten, na het harden eruit gehaald en toen beide blokjes op de grond laten vallen.

resultaat : epoxy bleef heel (is taaier) en polyester brak in stukjes

just my two pieces

Terence

Epoxy op polyester gaat goed, andersom hecht het slecht.
Maar hoewel dat theoretisch allemaal waar zal zijn maak ik me er eigenlijk niet zo druk over. Het is een grote, dikke, stevige romp die nergens zwak lijkt. Voor normaal gebruik is dat naar mijn idee allemaal dik in orde. Mijn Salto romp was ook van polyester en als ik zie wat die allemaal heeft overleefd.....

Epoxy op polyester gaat goed, andersom hecht het slecht.
Maar hoewel dat theoretisch allemaal waar zal zijn maak ik me er eigenlijk niet zo druk over. Het is een grote, dikke, stevige romp die nergens zwak lijkt. Voor normaal gebruik is dat naar mijn idee allemaal dik in orde. Mijn Salto romp was ook van polyester en als ik zie wat die allemaal heeft overleefd.....

Klopt, maar als je een landing maakt buiten het ''boekje'' dan kom je er wel achter. Ik had dit al eens eerder aangedragen, en Terence kaart het nóg eens aan. :rolleyes: Op de Gerlitzen vorig jaar had ik zo'n landing, die nog niet eens zó slecht was. Na controle van de romp kon ik dezelfde conclusie trekken dan die van Terence.

Vergeet niet dat de romp al heel wat jaartjes oud is. (nu 27 jaar, DDR tijdperk) Het lijkt sterk, en voor normaal gebruik is het dat ook. Maar het geeft niet zo mee als epoxy.

Ik zou mij er ook niet druk om maken, Maar voor de Gerlitzen en omstreken neem ik wel een andere kist. Voor Nederland en de maasvlakte, jaaaaaa.....:-P

De geheel beplankte ribbenvleugels worden iets anders gebouwd dan ik gewend ben.
Iedere vleugel bestaat uit twee delen. Per helft (of kwart dus eigenlijk :-) ) bouw je eerst een soort kist met daarin plaatjes 2mm balsa die later de ribben worden.

141225_Junior_1_zps53ea4b43.jpg

Straks worden daar de (kant-en-klaar bijgeleverde) rib-mallen aan de buitenkant tegenaan geschroefd.

141225_Junior_2_zps23860ee9.jpg

En dan met een lange schuurlat eerst de onderzijde in profiel schuren, de vuren ligger aanbrengen, onderzijde helemaal beplanken en dan omdraaien voor de bovenkant. De neus- en eindlijst worden als laatste aangebracht.
Daarna worden de twee halve vleugels samengevoegd.

Leuk dat je met de bouw begonnen ben.

Geinige (andere) manier van bouwen als de begruikelijke kant en klare ribben.

Lekker old skool.

succes verder

Terence

ongewoon

Ongewone wijze van aanpak.
Heeft schuurlat geen neiging van doorbuigen?

Interessant om zien.
Veel succes.

Mvg,
Aurectar

Leuk eindejaar.

Het is zeker een interessante methode. De lat is van 12mm MDF wat al niet buigt, en daarnaast wordt hij tijdens het schuren door alle ribben ondersteund dus hij kan niet buigen. Je moet er niet op duwen natuurlijk, gewon rustig heen en weer halen. Gaat heel mooi en vlot. Ik heb de indruk dat je op deze manier een heel nauwkeurig profiel schuurt.

Interessant

Onderkant is goed gelukt! Interessante bouwmethode in ieder geval!

Kon je die holling er wel goed inschuren, omdat jouw schuurlat zo breed lijkt?

Succes verder!

:proost:

Die holling ging prima.

Inmiddels de onderste liggers verlijmd.
Tevens de 2mm balsa plankjes voor de indekking gesorteerd op gewicht en links/rechts gelijke setjes gemaakt.
Er zitten plankjes van 150mm breed bij, dat is wel prettig want dan hoef je maar 2 plankjes aan elkaar te lijmen.

141227_Junior1_zpsb9c56a08.jpg

Ze zijn niet allemaal voorzien van rechte zijkanten dus die maken we er eerst aan op de schuurplank, zodat ze goed aan elkaar te lijmen zijn.

141227_Junior2_zpsb64cce38.jpg

Onderbeplanking verlijmen
De ene ligt onder druk te drogen, de andere is klaar en "rundum bundig verschliffen":-)

141227_Junior3_zps071bef4d.jpg

Om de holling en de neuslijst goed aan te drukken liggen er stripjes 2mm balsa op de beplanking.

141227_Junior4_zps3c307510.jpg

Zit overal keurig vast.

141227_Junior5_zpsfc78d729.jpg

141227_Junior6_zpsf6520438.jpg

Volgende stap is het in model schuren van het profiel aan de bovenzijde en het aanbrengen van de bovenste liggers, de vleugelpennen, diverse verstevigingen, webbing en de remkleppen.

Back