SZD 51-1 - Junior | Vragen & Afbouw

oooohhhh dan ga ik voor de Sierra Kilo PH-1293

ph-1293.jpg

De ACS heeft er 3;
PH-934 SL
PH-1293 SK
PH-1309 SQ

Onze vloot - Aero Club Salland

De PH-933 is beschadigd en verkocht, bron: http://www.hdekker.info/registermap/Z9.htm

PH-933 PZL-Bielsko SZD-51-1 Junior B-1995 4288

16.05.1991 Aero Club Salland, Zwolle.
02.05.2001 Aero Club Salland, Dalfsen.
08.09.2002 Ongeval Dalmsholte.
13.09.2002 Inschrijving doorgehaald.

De restanten werden op Terlet enige jaren als reserveonderdelenbron gebruikt, zo werd een vleugel gebruikt voor de PH-976 na de crash van 7 april 2002.

Begin 2011 werd de restanten, samen met de beschadigde PH-976 vleugel, naar Polen verkocht.
Eind 2011 was de reparatie/herbouw voltooid, het toestel zal in Polen ingeschreven worden.

SP-3815, D-7534

Op BvI-aanvraag stond constructienummer B-1993.

Ik heb alleen op de 933 en de 934 gevlogen. Ik wil dus heel graag de 934 als voorbeeld nemen :). Tnx :D

Leuk om de geschiedenis van de 933 te lezen! Helaas wel een min of meer treurig einde..

Laatst bewerkt:
1 kleine noot voor de heren bouwers en vliegers. De romp is van polyester en daardoor gevoeliger voor breuken tegen het landen. Let ook even op het hoogteroer constructie. Dat is wel een item wat aandacht verdient. Verder is het een bijzonder goed vliegende kist.

Ik ga het stabilo en het hoogteroer sowieso anders bouwen. Origineel wordt dat van een dikke, zware plank massief balsa gemaakt.
Ook ga ik de hoogteroerservo achterin zetten (kielvlak is dik genoeg) dus dat wordt allemaal anders.

Mijn romp heb ik goed bekeken en die ziet er prima uit. Dat polyester gevoeliger zou zijn voor breuken heb ik nog nooit gehoord - ABS wel. Is die van jou gebroken? Zo ja, op welke plek? Ik kan er nu nog goed bij om eventuele zwakke plekken op te sporen en aan te pakken.

Ja het is wat brosser zo lijkt het.

Ik heb bij de kist die SRS nu heeft een kraakje gehad bij de achterlijst van de vleugelaanvorming op de romp gehad. Sowieso even een stokkie van links naar rechts zetten bij de neuslijst in de romp. Ook daar kraakt ie makkelijk.

okay, dan zit het denk ik meer in de constructie? Polyester is voorzover ik weet niet zwakker dan polyester maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Ook een epoxy romp barst juist op die genoemde punten als je er niet voor zorgt dat de romp niet in elkaar gedrukt kan worden.

Jep, constructie is belangrijk! Maar ik zie dat stokkie ook in jouw andere kisten zitten, komt wel goed dus [emoji6]

Als je alleen sleept op een mooi grasveld gaat het vaak wel goed maar bij het lieren wordt de achterkant extra belast door de versnelling, en bij landen in hoog gras de voorkant.
Ik zet daar dus altijd extra verstevigingen in, een dun beuken stokje is al voldoende.

Arjan, (en Jaap natuurlijk ook) een epoxyromp is wat flexibeler in het begin, polyester is dat daarin tegen helemaal niet. Mijn romp heeft wat breuken in de romp gehad op de Gerlitzen, de landing viel overigens wel mee. Op het vlakke land geen probleem, landen is een eitje.

De vleugel aanvorming is de belangrijkste, de rest valt wel mee. Ook ik ga een nieuw stabilo bouwen, de originele is idd van een blok balsa en is veel te zwaar. En dan pak ik ook automatisch de overbrenging aan. Bij mij zit de servo ook achterin, alleen vanaf de stuurvlakken is de constructie te zwak. (nog wel ;-) )

Bij dezen verzoekje om bouwverslag, vooral jullie gedachten over nieuwe stabiloconstructie zou ik graag meekrijgen :)

De junior moet natuurlijk wel haar '2 hoogteroeren' behouden!

Nou...daar gaan we. Eerst alles maar eens sorteren en goed bekijken. Dit is nog een echte bouwdoos. Het hout zit er in maar er is niks voorgedrukt, gestanst of gelaserd.

140819_Junior10_zpsbe32c88e.jpg

...dat was denk ik in de DDR in 1986 misschien ook niet gebruikelijk?

140819_Junior02_zpsa4b852a3.jpg

Inzetgebied klinkt ook bijzonder. F3B....? Okay, het is misschien toegestaan maar erg voor de hand liggend is het niet :-)

140819_Junior01_zps99e0bbc8.jpg

De stickers zijn niet helemaal bruikbaar meer, verder is het best aardig hout wat er in de doos zit. Ook al het kleinmateriaal is aanwezig.

140819_Junior08_zps0a096dd6.jpg

De romp met de delen voor het stabilo. Nu ik dat een goed bestudeerd heb denk ik dat ik er toch niks aan ga veranderen. De constructie is op zich prima. Het is nu wel een dikke, zware plank maar afgeschuurd tot de uiteindelijke dikte zal dat best wel meevallen.
Ik ga bij deze hetzelfde te werk als bij mijn Libelle; zoveel origineel houden zover het kan. Alleen de aansturing van de rolroeren wordt uiteraard met servo's in de vleugel.

140819_Junior09_zpsbc7096e6.jpg

Back