SZD 51-1 - Junior | Vragen & Afbouw

Zie dit draadje nu pas. Ik heb exact zo'n Junior. Heb ik ooit (minstens 15 jaar geleden) ook uit Polen meegenomen en is inderdaad een oud DDR-produkt. Ik heb er heel veel mee gevlogen, uitsluitend gesleept en aan de helling. Dit ding vliegt werkelijk zeer goed. Helaas raakte ik begin vorig jaar door plotselinge enorme dwarswind in de landing een boom en wacht hij nu op de reparatie. Niet veel werk, maar heb er nog geen tijd voor gehad.

Zo'n luikje in de staart heeft de mijne niet. Zit daar een servo achter? Ik had alle servo's voorin, ook van de rolroeren. Oorspronkelijk zat er 1 servo voorin de romp (!) voor de rolroeren, doch een paar jaar geleden zette ik er een tweede servo naast teneinde de rolroeren in remstelling te kunnen zetten. Landen op ons niet al te grote veld, met in de nazomer hoge mais in de aanvliegroute, was zonder die remwerking een forse opgave. De kist heeft gewicht voorin nodig; ik gebruikte 4 subC cellen en zware servo's.

Zoals gezegd, vliegt super. Heeft hier altijd veel bewondering gekregen door uitzonderlijk goed oppakken van thermiek, ondanks het niet zo geringe gewicht. Slepen ging probleemloos (haak in de neus).

Zonde om weg te doen. Ik kan eventueel exacte zwaartepuntpositie en instelhoek even voor je opmeten en doorgeven.

Juun

Hallo SRS (Douglas, geloof ik),

Sorry hoor, maar kon me niet voorstellen dat hij niet goed vliegend te krijgen is. En deze is ook nog eens veel mooier dan de mijne (want bij mij zitten er enorm vergeelde DDR-decals op).
Mijn aanbod tot opmeten geldt ook voor jou, hoor.

Juun

Hey!! Oh ooohh..

Iemand met een zelfde kist.. Zeer interessant! Ik slaap er nog een nachtje over.. Misschien toch nog 1 poging dan... Sorry SRS ;-)

Hij pakt inderdaad wel heel makkelijk thermiek op!

----------------------
Sent from iPhone.

Hallo SRS (Douglas, geloof ik),

Sorry hoor, maar kon me niet voorstellen dat hij niet goed vliegend te krijgen is. En deze is ook nog eens veel mooier dan de mijne (want bij mij zitten er enorm vergeelde DDR-decals op).
Mijn aanbod tot opmeten geldt ook voor jou, hoor.

Juun

Geen probleem, en het is idd Douglas.

Hey!! Oh ooohh..

Iemand met een zelfde kist.. Zeer interessant! Ik slaap er nog een nachtje over.. Misschien toch nog 1 poging dan... Sorry SRS :wink:

Hij pakt inderdaad wel heel makkelijk thermiek op!

Leuk om te lezen... :( Voelt wel een beetje als het aanbieden van een dooie mus... ;)

Ik wil m niet meer.

Suces met opknappen, verkoop of wat je er ook mee gaat doen.

Geen probleem, en het is idd Douglas.

Leuk om te lezen... :( Voelt wel een beetje als het aanbieden van een dooie mus... ;)

Haha ja, dat kan ik me voorstellen ;) Overigens waren er via PB nog twee gegadigden voor u. Het zou dus sowieso een loting worden ;)

Maar als iemand mij nu zegt dat het wel mogelijk moet zijn om deze kist normaal vliegend te krijgen in plaats van een 'goed thermiek aanvoelende zwalkende baksteen' wil ik er misschien toch nog wel 1 poging aan wagen. Eerst maar kijken of ik daar zin in krijg, anders gaat hij als nog in de verloting. In de emotie na de mislukte landing eergister wou ik 'm zo in de prullenbak drukken. Had (en heb) geen zin in een reparatie aan een slecht vliegende kist. Nouja.. Even laten rusten..

Dus J.Albers, ik (of volgende eigenaar) ben zeeeeer benieuwd naar wat foto's en data van uw Junior! Ook vraag ik me af of u houtbouw vleugels heeft of de schuimversie die ik op het poolse forum ben tegen gekomen. Misschien zijn deze houtbouw vleugels het probleem?

----------------------
Sent from iPhone.

Misschien zijn deze houtbouw vleugels het probleem?

Nee hoor, ik denk de positie van de starthaak... (die een tikje te ver naar achteren ligt) Ik denk aan een vergelijkbare starts als mijn Alsema Sagitta, de eerste 2 starts waren beroerd en na een aanpassing (positie starthaak) ging ie probleemloos omhoog.

SRS, mede door jou Sagitta start op de vintage meeting heb ik inderdaad de haak naar voren geplaatst. Helaas geeft dat nog steeds niet her gewenste resultaat. Dat is probleem 1. Verder lijkt de kist als een baksteen naar beneden te komen, maar zodra er wat thermiek is knalt hij omhoog, om vervolgens weer als een baksteen naar beneden te komen. Ook moet hij snoeihard gevlogen worden. Heeft namelijk een vervelende agressieve stall. Heb nu het gevoel dat het een hellingkist is.

----------------------
Sent from iPhone.

Heeft namelijk een vervelende agressieve stall

Wat vragen...

Hoe is je instelhoekverschil. En waar ligt je zwaartepunt. Dát zijn de dingen die ik eerst wil weten vóórdat ik ga vliegen. Als ik dát niet weet, word er niet gevlogen.

Mijn gok, instelhoekveschil te groot, zwaartepunt te ver naar voren, afgaand vanuit jouw verhaal. Tipstal kan namelijk het gevolg zijn van een verkeerd liggende zwaartepunt. (te ver naar voren)

Succes ermee.

Dank voor je tips!

Uiteraard kijk ik daar ook naar voor het vliegen ;)

Instelhoekverschil is 1,5graden. Althans, als ik dat goed heb gemeten, want dat heb ik nooit helemaal begrepen. Zwaartepunt zit op de hoofdligger. Ik heb daar geen gegevens over. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de gegevens van j.albers! Duikproef os niet conclusief. Ik durf door de vervelende eigenschappen bij de start het CG niet zomaar naar achter te leggen. Hij moet een keer van een helling af, of gesleept worden om wat te kunnen experimenteren denk ik! Maar ik heb nog nooit gesleept en heb daartoe ook niet de mogelijkheid voor.

Bedankt voor het meedenken!

----------------------
Sent from iPhone.

Wellicht heb je het allemaal al gecontroleerd, maar wat is de instelhoek op dit moment en op hoeveel mm van de koorde heb je je zwaartepunt nu bepaald? Het is jammer dat een dergelijke fraaie kist het blijkbaar niet wil doen. Er moet een logische reden voor te vinden zijn. Het lijkt geen chinese rommel.

Wellicht heb je het allemaal al gecontroleerd, maar wat is de instelhoek op dit moment en op hoeveel mm van de koorde heb je je zwaartepunt nu bepaald? Het is jammer dat een dergelijke fraaie kist het blijkbaar niet wil doen. Er moet een logische reden voor te vinden zijn.

Wat vragen...

(te ver naar voren)

Succes ermee.

Ik denk ook in die richting.

Begin met je zwaartepunt eens op 33% van de koorde te leggen.
Te meten vanaf voorkant vleugel.

Laat ons eens wat (maten van de koordes) weten over de geometry van de vleugel.
Evantueel een schetsje?
Dit kan ons een eind verder brengen?

Zo'n kist moet goed vliegen, zonder twijfel.

Ik heb weinig tijd op het moment want morgen krijg ik (modelvliegers-)bezoek uit Nederland en er wordt dan naar de helling getogen :D (als weer en wind dat toelaten; het onweert hier nu).
Ik zal een paar foto's maken maar heb tot nu toe problemen ondervonden met posten daarvan. Ik zal het proberen, maar Japie, stuur me met een pb je emailadres want dat gaat dan zeker goed. Jij mag de foto's dan hier posten, wat mij betreft. Ik zal het model morgenochtend even monteren en dan op de mm nauwkeurig zwaartepunt opgeven en ook het instelhoekverschil opmeten.

Ik heb ook een spantenvleugel die helemaal is ingedekt.

De Junior vliegt niet langzaam, dat klopt, maar dat is ook niet te verwachten gezien het toch wel hoge gewicht en de niet zo grote koorde. Ik zal hem ook even wegen morgen. Het profiel is licht gewelfd; geen idee wat het is.

Vlieggedrag was evenwel perfect, absoluut nooit tipstall meegemaakt.
Bijzonder was wel het gedrag aan de sleeplijn: zeer veel up nodig om boven de sleper te blijven. Maar ook dan geen enkel risico van stall.

Ik zal in ieder geval de gemeten gegevens hier morgenochtend posten.

Juun

Daar zijn ze dan, de gegevens van de Junior.
Spanwijdte 2950 mm
Lengte 1320 mm
Koorde root 240 mm
Koorde tip 120 mm
Gewicht 3050 gram
Zwaartepunt 78 mm van voorlijst (dat is dus iets verder achterwaarts dan bij de Poolse bouwer, doch nog voor 1/3)
Instelhoekverschil 1,5 graad
Tipverdraaiing 1 graad

Niks bijzonders aan de vleugelgeometrie. Zoals al gemeld heeft de vleugel een gewelfd profiel.
Bij mij is de vleugel niet met folie bespannen doch direct op het hout gelakt. Niet erg duurzaam, maar voordeel is wel dat het licht ruw is en dat kan een groot verschil uitmaken t.a.v. het optreden van tipstall.
Ik probeer nog een paar foto's te posten.

Foto's van de Junior.

Er is te zien waar de boom stond :(:
full

Rompdetail met zeer vergeelde decals:

full

Vleugelgeometrie:
full

Profiel:

full

En, dit is echt vintage, een hele stam oeroude Microprop servo's. Zoals al gezegd, zitten de rolroerservo's in de romp. Zo'n oude oersolide servo weegt zeker 65 gram per stuk.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
gemiddelde koorde

Daar zijn ze dan, de gegevens van de Junior.
Spanwijdte 2950 mm
Lengte 1320 mm
Koorde root 240 mm
Koorde tip 120 mm
Gewicht 3050 gram
Zwaartepunt 78 mm van voorlijst (dat is dus iets verder achterwaarts dan bij de Poolse bouwer, doch nog voor 1/3)
Instelhoekverschil 1,5 graad
Tipverdraaiing 1 graad

Niks bijzonders aan de vleugelgeometrie. Zoals al gemeld heeft de vleugel een gewelfd profiel.
Bij mij is de vleugel niet met folie bespannen doch direct op het hout gelakt. Niet erg duurzaam, maar voordeel is wel dat het licht ruw is en dat kan een groot verschil uitmaken t.a.v. het optreden van tipstall.
Ik probeer nog een paar foto's te posten.

Eerst gemiddelde koorde uitzoeken.
Dit kan via meetkundige toepassing. (hangt ook af van pijlstelling vleugel).
Vervolgens 33 a 34% van gemiddelde koorde op wortelkoorde projecteren.
Kwestie van mm, geloof me vrij.
Het heeft in jou geval zeker niet met het concept van dit vliegtuig te maken.
Die kist moet goed vliegen.
Mijn hoofd mag eraf.
Maar een zwever afstellen is soms een secuur werkje.

Hy-starthaak op 30 graden van bekomen zwaartepunt.

Het is ongelofelijk zeg..

Net op het moment dat ik de kist bij wijze van in de prullenbak wil smijten vliegt me de informatie om de oren. Wat is zo'n forum toch fantastisch. Ik ga dus toch nog 1 reparatie en afstelpoging wagen. Is het me daarna nog niet naar de zin dan stop ik er mee. Maar alle info geeft toch vertrouwen dat er wel wat uit te halen moet zijn. Ik vermoed nu dat ik de instelhoek en zwaartepunt combinatie gewoon verre van goed heb liggen... Binnenkort de draad maar weer eens oppakken. Van Juun kreeg ik ook de tip dat er op het rc-line forum ook een actief topic over deze kist loopt. Zeer recent, en ook met foto's!

Junior SZD 51 Weiterbau - Scale- u. Grossmodelle - RCLine Modellbau Forum

'T is toch ongelofelijk..

Back