Superlichte staart maken; vakwerk of depron?

Hugo,
Niet geheel vergelijkbaar maar ik vlieg een Taxi Cup II op elektro. ik ken het probleem van te weinig gewicht in de voorkant.
Kun je niet eens kritisch kijken naar de positie van de aandrijfaccu? als je die een eindje naar voren weet te halen kan dat ook flink wat schelen.

Wat ook zoden aan de dijk zet; ipv van bowdenkabels voor het richtingsroer, kevlar pull-pull en dan aan de roerzijde de draden rechtstreeks op de roerhevels knopen - dus zonder kwiklinks of wat dan ook.
Bij mijn zwevers ga ik dat ook steeds meer doen en het scheelt toch aanzienlijk.
Zo zit het bij mijn Spatz, dat zijn 0,4mm staalkabels dus met een krimploodje maar dan nog is het flink lichter dan een bowdenkabel met kwiklink. Kevlar draad is nog een slagje beter.

110609_Spatz003.jpg

@Mijnheer Rob; nee, de zijn allemaal 6mm dik.

@PH_AHJ; dank voor de suggestie, da's zeker ook nog een idee. Ik heb de kabels uit de kit al vervangen voor blauwe sullivans, dat scheelde ook een beetje gewicht en veel wrijving op de beweging.

Verder ben ik dus inderdaad met vanalles aan het schuiven in het toestel, ik hoop vanmiddag weer eens te kunnen meten, als het richtingsroer af is.

Hugo

Dat klopt, maar om die grote roeren aan te sturen moet ik wel een behoorlijke kabel hebben, of inderdaad het pull-pull systeem. Helaas vanmiddag weinig kunnen doen, maar vanavond lijkt een beetje tijd te geven.

Hugo

Nou, hij zit inmiddels in elkaar. Wat foto's:

IMAG0306.jpg

IMAG0307.jpg

IMAG0308.jpg

De motor zit wel erg ver naar voren, maar dat is dan maar dat is maar even zo. De accu komt strak tegen het nieuwe motorschot (wel een schuimpje ertussen), dus dat helpt ook mee.

Nou nog een accutray maken, en dan zou ik een heel eind moeten zijn.

Hugo

Update: eindelijk gewogen. Hij is compleet op de accutray na, accu lag wel op z'n plek: nog 35 gram nodig in de neus. Dat is een serieuze winst over de 150 waar ik mee begon. De tray zal niet zo zwaar worden, maar zal nog wel wat grammen gebruiken. Ik denk dat ik het daar even bij laat en de rest als massa toevoeg, want ik wil de kist komende vrijdag meenemen op vakantie. En ik heb nog meer te doen, dus er is weinig tijd meer voor speciale acties.

[EDIT] Vliegklaar gewogen, 2.193 gram. Niet slecht, lichter dat de meeste die ik op fora kan vinden. Op RC groups is een oud topic met meerdere succesvolle conversies rond de 2.700 gram! Verder heb ik net de hatch gewogen, die is 73 gram en ligt volledig achter het zwaartepunt. Deze is grotendeels van zwaar 3mm triplex, ik denk dat ik die later nog eens van balsa namaak. Daar moet nog wat te winnen zijn zonder grote kunstgrepen. En de kleinere lichtere servo's blijven me trekken, 2x 28 gram in plaats van 4x 45 gram scheelt toch weer 68 gram. Eigenlijk zou onder de 2kg wel erg leuk zijn, maar dat wordt lastig denk ik. Later verder, nu eerst vakantie, en vliegen.[/EDIT]

Hugo

Laatst bewerkt:
Maiden! Zonder extra gewicht, alleen de propkeuze is wat raar. Voor de motor wordt een 13x6 of 13x7 aangeraden. Ik heb met een 13x6,5 gemeten, maar die haalt het bij lange na niet. Uiteindelijk met een 13x10 gevlogen, gaat goed. Doordat het ding zo licht geworden is kan ik stapvoets binnenkomen. Ik denk dat ik naar een 14x8 of zo toe ga, ik heb nog voldoende amperes in de marge. Dan moet er wel een hoger landingsgestel onder, nu maaide ik ook al het gras. En ik heb nog hoge carbon poten liggen, dat scheelt ook weer gewicht. Zwaartepunt mag voor mij nog wel iets naar achteren, maar daar ga ik later mee spelen. Tot nu toe in ieder geval op de goede weg, en blij met de succesvolle maiden.

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, de keuze is gemaakt, en hij is misschien een beetje verrassend. Hierbij de drie kanshebbers:

IMAG0305.jpg

De bovenste is de originele, de middelste het frame uit post 1 met depron gevuld, en de onderste is de vakwerkuitvoering, gelamineerd zoals door serge pot aangeraden.

Ik heb op 2 criteria gekozen, de eerste uiteraard het gewicht. De originele weegt 35 gram, de depron versie weegt ook 35 gram, en de vakwerkversie is 37 gram. Ergo, de depron versie is de lichtste keuze, lichter dan de originele, want daarbij moet ik nog 2x 25mm van de breedte van het stabilo afhalen.

Daarnaast heb ik naar de stijfheid van de drie gekeken. Niet erg hi-tech, maar het werkt wel! Ik heb ze één voor één aan het roerhoorntje in de bankschroef gezet, en toen de linker en rechter onderhoek voorzien van een kleine lijmklem als gewicht. En dan meten hoever ieder hoek doorzakt. Niet geheen onlogisch is dat het origineel de stijfste is, want deze is ook het kortst en smalst. En bijna massief. Verrassend is dat de depron versie behoorlijk veel stijver is dan de vakwerk versie, tegen de verwachtingen in. Ik weet ook niet precies waarom, maar het is echt zo.

De keuze is dus eenvoudig; ik ga voor de depron gevulde versie. Lichter dan het origineel, een stuk groter, en behoorlijk stijf. Morgen maar eens het richtingroer maken, kijken wat daar te winnen valt.

Hugo

je vakwerk is niet gelamineerd . als je lamineert bouw je eigenlijk je stabilo 3x , hierdoor kun je lichter balsa nemen en wordt de constructie stijver en lichter dan je depron versie .

hierdoor komen de lijmverbindingen verticaal als twee vorken die je inelkaar steekt uit te zien (dus maximale constructie sterkte ipv lijmsterkte )
en als verbindingsstuk tussen de roeren neem je heel simpel in je laminaat een vuren latje mee .
dus maak je eigenlijk een sandwich uit 3 lagen ,lamineren is eigenlijk verkeerd gekozen .
in jouw vakwerk roer zit dus teveel hout op de verkeerde plekken .

Ik snap niet wat je bedoeld, ik zal foto`s van tijdens het lamineren plaatsen. Ik denk dat ik gedaan heb wat jij beschrijft. Zal als ik thuis ben de foto`s uploaden.

Hugo

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, weer thuis achter een echt toetsenbord. Hierbij de foto's van de bouw van het gelamineerde hoogteroer. De dwarsverbindingen heb ik niet gelamineerd.

IMAG0301.jpg

IMAG0302.jpg

De grote driehoek heb ik ook nog open gezaagd, later. De verbinding tussen de 2 roeren is van twee stuks 6x6 vuren, met twee stukken rond 2mm carbon. Die heb ik erin geboord nadat de lijm van het geheel droog was. Diezelfde verbinding zit ook in de depron-met-houten-kozijn versie.

Wat ik heel duidelijk merkte, niet erg wetenschappelijk maar op gevoel, is dat bij de gelamineerde constructie de boel stijf was, maar dat het folie weinig daaraan toevoegde. Bij de depron versie was dat andersom; de kale constructie leek weinig sterkte te hebben, maar eenmaal gefolied was die een stuk sterker, en de sterkste van de 2.

@PH_AJH: Ja, te licht! Nee, hij zit nu heel dicht bij het zwaartepunt volgens de tekening, maar die is uiteraard erg conservatief. Voor mij persoonlijk mag het wat naar achteren, maar het vliegt nu goed, hoor. Er zijn geen beelden van de maiden; ik stond alleen in een veld van de boerderij waar we op vakantie waren (met toestemming van de boer) en mijn vrouw zat vanuit de jacuzzi te kijken. Wij allebei blij! Ik heb 2 vluchten gemaakt, de eerste van 4,5 minuten en toen was de accu 1300mAh kwijt. De tweede was een korte vlucht nadat ik de roeruitslagen nog wat had aangepast, maar toen was het net ietsje donkerder geworden en eenmaal in de lucht vond ik het eigenlijk te donker. Dus een paar circuitjes om hoogte te verliezen en een keurige 3-punts landing een halve meter naast een koeienvlaai. Gisteren niet meer gevlogen, helaas weer regen...

Nu nog even kijken of ik ergens een goede 14x8 prop kan bemachtigen, ik denk dat die de optimale maat is.

Hugo

Back