Hugo, is depron versie dikker dan de vakwerk versie?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb de kabels uit de kit al vervangen voor blauwe sullivans,
Dus uhm.....je staart is te licht...?Zwaartepunt mag voor mij nog wel iets naar achteren,
Zo, de keuze is gemaakt, en hij is misschien een beetje verrassend. Hierbij de drie kanshebbers:
![]()
De bovenste is de originele, de middelste het frame uit post 1 met depron gevuld, en de onderste is de vakwerkuitvoering, gelamineerd zoals door serge pot aangeraden.
Ik heb op 2 criteria gekozen, de eerste uiteraard het gewicht. De originele weegt 35 gram, de depron versie weegt ook 35 gram, en de vakwerkversie is 37 gram. Ergo, de depron versie is de lichtste keuze, lichter dan de originele, want daarbij moet ik nog 2x 25mm van de breedte van het stabilo afhalen.
Daarnaast heb ik naar de stijfheid van de drie gekeken. Niet erg hi-tech, maar het werkt wel! Ik heb ze één voor één aan het roerhoorntje in de bankschroef gezet, en toen de linker en rechter onderhoek voorzien van een kleine lijmklem als gewicht. En dan meten hoever ieder hoek doorzakt. Niet geheen onlogisch is dat het origineel de stijfste is, want deze is ook het kortst en smalst. En bijna massief. Verrassend is dat de depron versie behoorlijk veel stijver is dan de vakwerk versie, tegen de verwachtingen in. Ik weet ook niet precies waarom, maar het is echt zo.
De keuze is dus eenvoudig; ik ga voor de depron gevulde versie. Lichter dan het origineel, een stuk groter, en behoorlijk stijf. Morgen maar eens het richtingroer maken, kijken wat daar te winnen valt.
Hugo