Super Sniper bouwproject

Ik heb zelf de 2W-25 dus dat is weer lastig vergelijken.

Zorg gewoon dat je accu zoveel mogelijk over heeft want het wordt allemaal enorm warm daarbinnen! Eigenlijk moet je een lipo hebben die continu het vermogen aan kan wat je volgas vraagt. 5s 3000 20C zou erg mooi zijn op die 2W-23.... maar da's wel weer een zware accu. Misschien dat je 3s voorin kwijt kan en 2s naast de fan.

Zorg dat hij niet neuslastig wordt, start wat lastig. Ik kreeg hem laatst volgas net weg met volup :) vlak over de start pen...... Hij vliegt dan wel enorm strak, net een grote turbine kist, wat ook wel weer erg leuk is.......
 
Haha.. Ging maar net goed dus. ;) Misschien voor de zekerheid toch de pen goed in de grond drukken zodat er niks uit steekt. Je weet maar nooit. :D Voor mijn project ga ik denk ik de bungee gewoon bestellen bij RBC Kits, maar het voetpedaal maak ik wel even op school. Scheelt weer 30 euro. :)

Maar die setup. Tja. Hoor weinig concrete antwoorden in de richting van: Ja, die setup MOET je hebben! ;) Maar ik zag op een filmpje van Emile's Sniper dat 2W-20 op 4s aardig lekker gaat! 8) Trekt ongeveer 50A op de grond, dus dat red ik ook makkelijk met m'n 80A regelaar. En dan zou ik eventueel 2x 2s1p Hacker Flight Power 3300 - 20C kunnen combineren als aandrijving denk ik. En dat lijkt me niet gek. Of 3s in de neus, en 2x 1s aan weerskanten van de intake en de 2W-23 voor serieus vermogen. Dilemma's. :nosmile: Maar opties zijn altijd welkom alsnog.


Overigens ben ik even aan het kijken naar de intakes. Bij mijn sniper werden piepschuim mallen meegeleverd om eigen intakes te maken. Opzich niet zo'n probleem, maar ik zit hier met een aangebroken blik G4. Dit vreet echter het schuim aan, dus rechtstreeks erop werken zal niet lukken. Ingewikkeld met vershoudfolie gaat dit wel goed komen vermoed ik. Zal binnenkort eens gaan glassen en dan dmv. 'lost mould' methode het schuim verwijderen. Beetje aceton desnoods om het laatste restje kwijt te raken.

sniper_04.jpg



Trouwens, overal zie ik tegenwoordig Snipers met aangepaste intakes. Is het verstandig dat ik mijn mallen ook aanpas? Dit schijnt de ingaande luchtstroom ten goede te komen?

Afbeelding
 
Zo, gisterochtend rond 11:00 een bestelling geplaatst en het geld overgemaakt bij RBC Kits voor een 6409 EDF unit, 2W-23 en bungeeset. En aangezien de ZAP ook stukken goedkoper was dan bij mijn normale leverancier, ook maar 2 flesjes van dat spul mee laten komen. Vanmiddag werd het pakketje al aangeboden hier aan de deur. Erg snelle service, echt perfect! :)

sniper_05.jpg


sniper_06.jpg


Maar even snel een balancer gemaakt met magneten. Werkt echt perfect, zeer weinig weerstand! Als ik er een slinger aan geef, dan blijft het bijna een halve minuut doordraaien!
sniper_07.jpg
 
Nou, er heeft zich gisteravond een klein rampje afgespeeld hier. ;) Had de piepschuim mallen ingedekt met drie lagen 25 grams glasmat en G4. Zag er keurig uit, maar toen ik na een kwartier terug kwam om te kijken of alles goed ging, waren er allerlei enorme luchtbellen onstaan. Deze zaten onder het vershoudfolie en waren ontstaan door het wegsmelten van het piepschuim. Deze folie is dus niet geschikt als scheidingsmiddel met G4, wat in principe een impregneermiddel is voor vochtige keldermuren. Gauw het glas en folie eraf geknipt. Toen zat ik met 2 afgekloven stukken piepschuim die de basis hadden moeten vormen voor de intake van de Sniper.

Aangezien de contouren nog niet aangetast waren, heb ik ervoor gekozen om overheadprojector sheetplastic te gebruiken. Een A4 formaat om het schuim heen gewikkeld en met een mooie strook plakband vastgeplakt. Hier wederom 3 lagen glas op aangebracht en ook G4 gebruikt. Gelukkig blijkt dit sheetpapier wel geschikt voor dit middel, en nu heb ik dus 2 geweldig mooie intake kokertjes. En aangezien het schuim een 'lossende vorm' had, kon ik het schuim er met een hoop geduw en gepruts zo uit schuiven. Dus de mallen zijn nog mooi intact. Het sheetpapier is echter wel achter gebleven, maar dat geeft niet. Deze vormen een mooie stevige structuur, en de binnenste naad is afgewerkt met eveneens een strook plakband. Zo is de intake mooi glad van binnen en geeft weinig weerstand.

Resultaat: 14 gram per stuk, en er moet nog een stuk afgesneden worden.

sniper_08.jpg
 
1 snel vraagje:

Hoe ver moet de fan unit terug geplaatst worden ten opzichte van de rand waar de vleugelvoorkant tegenaan ligt?
 
Waar je je fan zet is afhankelijk wat je met je lipo's wilt doen.

Plaats je de fan zo ver mogelijk naar voren (zoals een pyranha), dan kom je er niet onderuit om de lipo's naast de fan te leggen.

Wil je de lipo's onder de cockpit kap, dan zou ik de fan zo ver mogelijk naar achteren plaatsen.

Ik had de sniper met de allereerste serie inlaten. En daarbij had ik de fan zo ver mogelijk naar achteren, en kon ik net een 3S 3200 pakket onder de cockpit leggen. Maar aangezien jij ander inlaten hebt, zijn er misschien wel andere dingen mogelijk
 
Oké, als de Lipo's binnen zijn ga ik eens kijken hoe ik uitkom met het CG.

De fan en intakes passen inmiddels mooi in de romp.

sniper_09.jpg
 
Voor de Sniper wil ik Flightpower 3s1p + 2s1p Evo25 2170mAh pakketten gaan gebruiken. Is dit een goede keuze met deze setup, of adviseren jullie een grotere accu (3700 bv.) omdat deze met dezelfde C-waarde meer ampère kan leveren?
 
Zo, ik heb eens rondgevraagd naar FP Evo 25 - 3300 lipo cellen. Eens kijken welke FP verkopende winkels zo vriendelijk zijn om te reageren. ;)

Continu: 3.3x20c=66A
Sust: 3.3x30c=99A
Burst: 3.3x50c=165A

Volgens mij moet deze capaciteit wel aardig uitkomen. Pakket 3s1p+2s1p zal zo'n 400-425 gram wegen verwacht ik, kon geen daadwerkelijke specificaties vinden. Ben maar tussen 2500 en 3700 gaan zitten qua gewicht, en dan kom je op zo'n 400 gram uit.
 
Jorrit, de opgaves van flightpower mag je met een korrel zout nemen. Dit gaat pas op als de cellen zijn voorverwarmt tot 30 graden. Ga maar beter uit van 80% van de opgegeven waardes.

Dit is uit eigen ervaring met navraag bij Hacker waar ze die temperatuur opgaven. Mijn FP evo 20 2s1p 1800 zou ook de 45 ampere continue moeten kunnen leveren, maar onder belasting van net 40 ampere schakeld de regelaar af ivm onderspanning en dat al binnen 20 seconden.
 
Hmmm oké. Dan zou ik met de 3300 Evo 25 lipo's op een theoretische 52.5 ampère constant zitten, terwijl de motor maximaal 54A verdraagt bij 18.5 volt. Denk dat het wel los loopt met het maximum, mede aangezien ik 30 seconden vol vermogen kan vliegen alsvorens de motor afgekoeld moet worden op laag toerental. ;)


Ik heb hier een filmpje van een 2W-20 die bij 1000W, 18.0v zo'n 55A verbruikt. Zal het verbruik bij de 2W-23 hoger liggen?
 
Oké, die cellen zijn ook niet verkeerd. :) Zijn ook een stuk goedkoper, scheelt zeker €50,- ten opzichte van de FlightPowers, alleen wel wat zwaarder zie ik. Moet even e.e.a. tegen elkaar afwegen. Ook ben ik benieuwd hoe deelbaar de 'heavy duty casing' is, aangezien ik de 2s wilde scheiden.

Dilemma's. ;)

De FP 3300 cellen schijnen ook niet meer leverbaar te zijn. Dus moet ik, indien gekozen voor FP, voor 3700 cellen gaan.
 
Oké, ik heb de knoop doorgehakt. :) (3.7Ax25C)x0.8%=74A constant. Ik vermoed dat ik daar goed mee weg kom. :)


3s1p + 2s1p FP Evo 25 - 3700, is 500 gram aan accu. Het in elkaar gezette model weegt 400 gram, intake ducts 35 gram, Hs65-MG servo's 3x12 gram, Phoenix 80 en 2W-23 + EDF is ook 220 gram bij elkaar.

Dat maakt bijna 1200 gram. :oops: En dan nog een ontvanger en kleindelen erbij.
 
Inmiddels is de Sniper klaar, op het inbouwen van de apparatuur na.
sniper_10.jpg


Canopy met veersluiting.
sniper_11.jpg


Een launchpedal gemaakt van aluminium U profielen. Kosten: €5,- en een uurtje knutselen. ipv €32,- excl. verzendkosten. Functioneert perfect! 8)
sniper_launchpedal_01.jpg


sniper_launchpedal_02.jpg


sniper_launchpedal_03.jpg
 
En omdat ik toch bezig was met metaal, heb ik ook maar even een unster gemaakt. :) Op deze manier kan ik altijd voor praktisch dezelfde spanning zorgen, zonder een keer in de fout te gaan wanneer je op gevoel de spanning kiest. Te weinig spanning op het elastiek kan een keer voor problemen zorgen dacht ik zo.

Om het gewicht vast te stellen heb ik een tas aan de musketonhaak gehangen en telkens flessen water van 2kg toegevoegd. Op een gegeven moment zat ik aan het maximum van de unster, en dat was zo'n 24kg. Om de 2kg een streepje gezet en met de Dremel het gewicht in het metaal gegraveerd. Al met al ben ik erg te spreken over het resultaat en vermoed dat dit uitstekend moet werken. :)

Nu rest echter de vraag: Hoeveel kilogram trekkracht gebruiken jullie?

sniper_unster_01.jpg


sniper_unster_02.jpg


sniper_unster_03.jpg
 
De unster werkt erg goed. Gisteren een fles water weg geschoten van 1kg bij 15kg op het elastiek. Dat schoot er werkelijk vandoor. :)


De Hs-65HB servo's zijn binnen. Even wat afschermplaatjes gemaakt. Who needs vacuum anyway? 8)

sniper_coverplate_01.jpg


sniper_coverplate_02.jpg


sniper_coverplate_03.jpg



Servo steekt toch aanzienlijk uit.
sniper_coverplate_04.jpg


Mooi aerodynamisch afgewerkt, moet alleen nog gelijmd worden of geplakt met plakband.
sniper_coverplate_05.jpg
 
De Flightpower accu's zijn binnen. :) Het is 3300 Evo 20 geworden. Deze voldoen prima voor deze setup. 72.6A continuous, 99A sustained en 165A burst. Zelfs als je veilig op 80% gaat zitten is het genoeg, zeker aangezien de motor maar 30 seconde volgas kan vliegen. Het scheelt trouwens aardig in prijs om even rond te bellen en te mailen. Ik kwam op bijna 50 euro verschil tussen de duurste en de goedkoopste leverancier in Nederland. Ik heb ze uiteindelijk gekocht bij Van de Wal speelgoed - Intertoys in Gouda. Goede service en een nette prijs.

sniper_12.jpg


sniper_13.jpg



Voor de inbouw van de fan unit, het is de bedoeling om de fan precies in lijn te zetten met de intake en uitlaat denk ik? Dus niet dat je de fan helemaal tegen de romprug aan legt om ruimte te creëren waardoor de luchtstroom een kleine wending moet maken?

En wat is de beste uitlaat diameter?
 
In lijn zetten met de intake hoeft niet persee.

Als je het model waterpas zou zetten (op stabilo gemeten). Dan moet de uitlaatbuis daar parallel aan lopen, dus ook waterpas.
En dan moet je de inlaat hierop aanpassen, dat deze goed tegen de fan aan zit.
Heb je de fan te hoog of te laag. Dan krijg je down of up thrust. Als je hele tijd volgas vliegt is het niet zo erg, want je trimt het model dan uit daarop. Maar zodra je het gas dicht doet. Dan zal ineens de neus omhoog of omlaag gaan. Als de uitlaat buis dus goed zit, zou er geen wijziging van de neus mogen zijn, bij welke gasstand dan ook

succes

groeten Paul
 
Back
Top