Stoomsleepboot Maarten

Vandaag bekeken of ik, na de uitbreiding met de gastank, alles nog in de boot kan krijgen.
Met de opbouw erop kan tegen de verwachting in zelfs de machinekamer trap nog geplaatst worden.
Deze stond altijd aan stuurboord maar moet door de gasafsluiter naar bakboord.
full

full

full

Dankjewel Maurice.
Na een klusje tussendoor vandaag weer even bezig geweest met de Maarten.
Gastankje en ketel gevuld en de brander aangestoken. Voorlopig nog geen succes want de trek door de pijp komt zonder hulp niet op gang.
Eerst dus weer een denkfase hoe ik dat ga oplossen.
Daarna alle deurtjes van de koelkast en de machinekamerkappen verwijderd om de laatste delen in de grondverf te zetten.

Door de beperkte ruimte zie ik niet goed wat er gebeurt. Op het gehoor af een beetje gas erop en met een flex aansteker door het vuurdeurtje de brander aangestoken. Blijkbaar stond de gasafsluiter te ver open want de vlam sloeg via het vuurdeurtje en de luchtopeningen bij de sproeier naar buiten. Gasafsluiter iets knijpen gaf verbetering maar de vlam kwam af en toe toch via de vuurdeur naar buiten. De afvoer door de pijp bleef koud dus er was geen trek. Bij mijn stoomplant met spiritus branders doofden de vlammen als de grote branders aan gingen. Daarbij gebruikte ik later een klein ventilatortje bovenop de schoorsteen om trek te krijgen. Als de trek door de schoorsteen op gang was kon de ventilator er af en ging alles naar wens. Voor de afsluiters moet ik ook hulpstukken maken om ze op grotere afstand te kunnen bedienen.

Door de beperkte ruimte zie ik niet goed wat er gebeurt. Op het gehoor af een beetje gas erop en met een flex aansteker door het vuurdeurtje de brander aangestoken. Blijkbaar stond de gasafsluiter te ver open want de vlam sloeg via het vuurdeurtje en de luchtopeningen bij de sproeier naar buiten. Gasafsluiter iets knijpen gaf verbetering maar de vlam kwam af en toe toch via de vuurdeur naar buiten. De afvoer door de pijp bleef koud dus er was geen trek. Bij mijn stoomplant met spiritus branders doofden de vlammen als de grote branders aan gingen. Daarbij gebruikte ik later een klein ventilatortje bovenop de schoorsteen om trek te krijgen. Als de trek door de schoorsteen op gang was kon de ventilator er af en ging alles naar wens. Voor de afsluiters moet ik ook hulpstukken maken om ze op grotere afstand te kunnen bedienen.

Jan, langs de waterkant zie ik de stoom kapiteins eigenlijk alleen maar de installatie aansteken via de schoorsteen. Dus niet bij de brander zelf. Zou dit de "truc" zijn om de benodigde trek direct op te wekken ?

Ik denk dat de branders die via de schoorsteen aangestoken worden niet in een Schotse ketel zitten. Het gas moet een behoorlijke weg afleggen via de vuurgang en vlampijpen om bij de schoorsteen te komen. Ik durf dat nog niet te wagen.

Op filmpjes zie ik dat trucje ook wel eens, maar als ik het bij mijn machientjes doe, wat ik overigens maar één keer geprobeerd heb geeft dat - door het vele gas wat zich al verspreid voor het boven bij de schoorsteen is - een dusdanige grote knal en steekvlam dat ik daar rap mee gestopt ben.
Gewoon onder vandaan met een flex aansteker geeft bij mijn scheepjes altijd nog het beste en veiligste gevoel van aansteken.

Blijkbaar stond de gasafsluiter te ver open want de vlam sloeg via het vuurdeurtje en de luchtopeningen bij de sproeier naar buiten. Gasafsluiter iets knijpen gaf verbetering maar de vlam kwam af en toe toch via de vuurdeur naar buiten.

Jan,
In mijn draadje, "Vragen aan stoompomp",
https://www.modelbouwforum.nl/threads/vragen-aan-stoompomp.255910/page-16#post-3932537
geef ik commentaar op je brander en ik voorzag reeds, dat de vlam door de luchttoevoeropeningen zou komen.
Volledigheidshalve het betreffende deel ingevoegd.

Lang verhaal, sorry nu antwoord op Sleepboot Marten:
Zie
https://www.modelbouwforum.nl/threads/sleepboot-maarten-in-aanbouw.96933/page-41#post-3932461

De doorlaat van de buis, inwendig 10 mm is een gegeven voor de hoeveelheid gas, die hier doorheen kan stromen.
Dus indien het totaal van de oppervlak van de boringen groter zijn, dan de doorlaat, dan hebben de overige gaten geen bijdrage aan het toevoegen van verbrandingslucht.
Sterker nog, via de overbodige gaten kan de vlam ontsnappen.
Bij de Mel brander, inwendig 10 mm, zijn 4 gaten diam 5 mm precies de doorlaat van de branderbuis.

Tekening i.v.m. ruimte verwijderd.

Bij de branders van de Dockyard heb ik buis 14x1mm toegepast.
Inwendige doorlaat 12 mm, doorlaat 113,14mm2. De twee toevoergaten zijn, doorlaat 9 mm, 127.28mm2, dus ruimvoldoende.
Maar door de condities in de vuurhaard moest ik toch extra luchttoevoer openingen maken.

Let ook op de laatste zin.
Ik heb dit moeten doen omdat de ketel geen trek had.
Henk

Laatst bewerkt:
Klopt Henk, dat heb ik toen gelezen maar toen had ik de brander al gemaakt.
Door alle ingrepen tot nu blijft er van de brander van de tekening weinig over.
Achteraf jammer dat ik daarvoor betaald heb.

Gisteren 21.02.2019 in Rotterdam vertelde ik over de fout, die ik had gemaakt met de luchttoevoer van de waakvlam. De luchttoevoer was veel te groot. Daarom een schuifbus over het huis geplaatst om de luchttoevoer, vlambeeld, te kunnen regelen. In jouw geval een schuifbus om de laatste 4 luchtgaten af te sluiten.

Waakvlam Dockyard V.png

Back