Vragen aan Stoompomp.

En heb je misschien nog een linkje waar je ze hebt gekocht ??

http://www.microcosm-engine.com/

Heb er al een aantal onderdeeltjes gekocht en het is van perfecte kwaliteit :kwijl: en in mijn geval tot nu toe altijd gratis verzonden :banana:

Dit is de franse van Anton Vapeur maar zag net op die site dat deze er niet meer op staat.
Hij is wel gelijk aan de tekening die je hebt gepost.

p1041426-jpg.269908
 
Laatst bewerkt:
En dit is een zelf gebouwde die werkt met 2 auto ventielen met tussen de 2 bouwdelen en de bodem een membraan die tevens als afdichting/pakking werken.

full
 
De gadruckminderer van Dieter lijkt er wel op.

Eigenlijk moet ik zeggen, mijn keteldruk gestuurde gasregeling, lijkt op die van Dieter Miedek.
Mijn herontworpen regelaar is door de keuze van de oppervlak van de keteldruk membramen, groter geworden.
 
Dit is franse van Anton Vapeur maar zag net op die site dat deze er niet meer op staat.
Hij is wel gelijk aan de tekening die je hebt gepost.

In Wijchen 2018 heb je mij de tekening van deze gasregelaar gegeven.
In elk geval is de instelschroef op het vlakke deel door een pakking met nastelbare pakkingdrukker, gasdicht af te sluiten.
Hetgeen is niet bij de regelaar op onderstaande link.
Zie : Vragen aan Stoompomp.
 
Laatst bewerkt:
In Wijchen 2018 heb je mij de tekening van deze gasregelaar gegeven.
In elk geval is de instelschroef op het vlakke deel door een pakking met nastelbare pakkingdrukker, gasdicht af te sluiten.
Hetgeen is niet bij de regelaar op onderstaande link.
Zie : Vragen aan Stoompomp.


In dit geval zit het bovenste membraan geklemd en zijn/horen de wartels en de stelschroeven uitgerust te worden met o-ringen maar ik ben het met je eens dat e.e.a. niet echt duidelijk is getekend.
Zo gezegd met de "franse slag" :D
 
Gasregelaar/spindelafdichtingen:

De spindelafdichtingen die ik ken van gasregelkranen acetyleen, propaan, zuurstof etc
zijn vaak van NBR 70 rubber. De o-ring is dan in een groef gelegd in de spindelschacht.
De spindel draait in de schacht (met inw. o-ring) via de stelschroef naar onder of boven.
De spindelverstelling is mechanisch begrenst en geborgd naar onder en naar boven.
Maximale uitgaande gastroom kan zo begrenst worden.

Als voorbeeld bij autogene handgrepen kan de gasdruk zuurstof op de gaskraan oplopen tot wel 10 bar.

20181219_141500-jpg.304061

Andere afdichting van een spindel kan met een teflon kneldichting die opgesloten zit in een kamer.
De spindel draait in de dichting.
De knelling van de dichting op de spindel kan ingesteld worden met een stelschroef.
Lang geleden was dit bij heet en koudwaterkranen ook zo maar dan met met hennep en vet.


Veel bouwplezier,
Willum

Gaskraan
Ik heb er maar eentje open gezaagd.
"de gasdruk zuurstof in de gaskraan kan oplopen tot wel 10 bar"
 

Bijlagen

  • 20181219_141500.jpg
    20181219_141500.jpg
    138,6 KB · Weergaven: 1.200
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de gaskraan open te maken. Weet nog niet wat ik ga doen. Ben nu aan het wachten op een nieuwe spindel van de dwarsslede. Zat op bepaalde punten speling op en het was een spindel met engelse schroefdraad, nu ga ik er een metrische spindel inzetten. ( myford ml7 draaibankje )
 
Dwarsslede spindel:
Vervelend dat de spindel stuk is.
En de spindelmoer?
Mijn bronzen moer heb ik na 8 jaar trouwe dienst ook moeten vervangen.
Teveel harde metalen verwerkt, en daar had het ding onder geleden.
Jammer, dan een nieuwe. Nu heb ik er twee op voorraad voor die draaibank.
Kan gebeuren.



Spindelafsluiter:
De spindel op de foto is metrisch fijn draad.
Kun je op de draaibank maken met een beiteltje of met tap en snijplaat.
Niks overhaasten.
Kijk wat jij kunt en wilt.
Grenzen verleggen kan altijd.
Het openzagen van het kraantje was trouwens snel gebeurd.
Missen doe ik dit kraantje zo wie zo niet, er liggen er nog een paar.
Maar je ziet mooi hoe de spindel in het huis gevat is en hoe de O-ring de gasdichting maakt.
Zeer simpel, maar gasdicht tot 10 bar.
Het soort o-ring bepaald voor welk medium en ook tot welke temperatuur.
Leuk voorbeeld om er zelf een te maken in welke maat jij zelf wenst.

Veel modelbouw plezier
Willum
 
Willem, ik heb de volledige spindel + spindelmoer besteld.

Daarbij heb ik ook nog een herinstelbare nonius erbij gekocht( metrisch natuurlijk).

Alles samen juist over de 100 ponds. Myford reserve-onderdelen zijn niet van de goedkoopste.
 
Willem, ik heb de volledige spindel + spindelmoer besteld.

Daarbij heb ik ook nog een herinstelbare nonius erbij gekocht( metrisch natuurlijk).

Alles samen juist over de 100 ponds. Myford reserve-onderdelen zijn niet van de goedkoopste.


Zo, zo?
Dat is geen half werk.
Kun je alles in een keer vervangen met als resultaat dwarsslede in nieuwstaat.
Goede zet gedaan Newbie.
Succes met de revisie van de slede.
En voor daarna, veel mooi werk.

Veel modelbouwplezier.
Willum
 
Brander installatie van modelstoomsleepboot Dockyard V.

Ik heb diverse vragen/opmerkingen geplaatst over de Mel brander van de Sleepboot Maarten en daarom wil ik uitleg geven over de brander installatie van mijn Dockyard V.
In principe zijn de verschillen klein.
In de Maarten gebeurt het verdampen van het vloeibare butaangas in de vuurgang d.m.v. 2 verdampingsleidingen, vervolgens wordt het gas in een tussenvat opgevangen en over een hand regelbare gasafsluiter naar de brander gevoerd.
In mijn Dockyard wordt het vloeibare gas al in de gastank verdampt en de benodigde warmte wordt verkregen door de koperen steunen met een warmte collector aan de binnenzijde van het ketelhuis, er is dus geen tussen gasopvang nodig.
In principe geen verschil, beide systemen gebruiken de hitte in het ketelhuis/vuurgang om het gas te verdampen.

Blijft nog open het toevoeren van voldoende verbrandingslucht.

Ik heb de branders van de Dockyard diverse malen getest in de buitenlucht. Altijd een mooie bijna onzichtbare vlam, maar ik had toch last van roetvorming in de binnenkant van de ketel.
Pas bij het maken en testen van de nieuw ontworpen keteldruk gestuurde vlamregeling kwam ik hierachter.
Op de onderstaande foto is de testinstallatie van de keteldruk gestuurde vlamregeling te zien. Op de manometers zijn van links naar rechts af te lezen: gasdruk, hoofdbrander druk, waakvlam druk en de gesimuleerde keteldruk. Helaas zijn niet alle wijzerluitslagen gelijk omdat ik de toevallig in mijn naaimandje aanwezige meters heb gebruikt.
SAM_1426.JPG

In mijn geval, als ik de brander in de gesloten ketelhuis plaatste, zag ik door de aansteek opening roze vlampunten, onvolledige verbranding!
In de buitenlucht, buiten de ketel was de vlam perfect, maar zo gauw deze in de behuizing werd geplaatst veranderde het vlambeeld.
Dus ergens door de vlamdruk of temperatuur in de verbrandingsruimte veranderde er iets. Na het maken van extra luchttoevoergaten, zie op de foto had ik weer mooier vlammen.
De brander van de Dockyard is een afgeleide van het ontwerp van J.A.M de Waal, echter met een geheel ander systeem voor de sproeier.
Op de onderstaande foto de door hem ontworpen brander.
Brander Dockyard.jpg

Omdat hij geen vaste gassproeier toepaste, heb ik het ontwerp aangepast naar een wisselbare sproeier.
Dockyard brander 2.jpg

Lang verhaal, sorry nu antwoord op Sleepboot Marten:
Zie
https://www.modelbouwforum.nl/threads/sleepboot-maarten-in-aanbouw.96933/page-41#post-3932461

De doorlaat van de buis, inwendig 10 mm is een gegeven voor de hoeveelheid gas, die hier doorheen kan stromen.
Dus indien het totaal van de oppervlak van de boringen groter zijn, dan de doorlaat, dan hebben de overige gaten geen bijdrage aan het toevoegen van verbrandingslucht.
Sterker nog, via de overbodige gaten kan de vlam ontsnappen.
Bij de Mel brander, inwendig 10 mm, zijn 4 gaten diam 5 mm precies de doorlaat van de branderbuis.
Mel brander 3.jpg



Bij de branders van de Dockyard heb ik buis 14x1mm toegepast.
Inwendige doorlaat 12 mm, doorlaat 113,14mm2. De twee toevoergaten zijn, doorlaat 9 mm, 127.28mm2, dus ruimvoldoende.
Maar door de condities in de vuurhaard moest ik toch extra luchttoevoer openingen maken.
Overigens, een modelstoomketel heeft al een zodanig slecht rendement, dat het verlies door de afgevoerde warmte van de teveel aangezogen lucht te verwaarlozen is.
 
Op het gevaar af als zeer eigenwijs te worden ervaren mijn reactie.
Wat is helemaal mijn hobby ? Antwoord het bouwen van een redelijk ogend model en bij een probleem oplossingen zoeken voor dat probleem.
Gisteren plaatste ik als mededeling, dus geen vraag, dat ik een vuurdeurtje had gemaakt.
Ten onrechte nam je aan dat ik een luchttoevoer ging afsluiten want het deurtje kan indien nodig gewoon open staan.
De luchtgaten heb ik precies overgenomen van de tekening dus ik voorzie geen probleem.
Is er wel een probleem dan komt dat bij het testen tevoorschijn.
Toen ik wegens de beschikbare ruimte aanpassingen had gemaakt had je bedenkingen en nu ik de tekening heb aangehouden weer.
 
Beste Dunsz,
Door omstandigheden heb ik enkele dagen je draadje niet kunnen lezen.
Dat is een leuke machine, ik heb met interesse de beelden bekeken.
Wat mij opviel, was dat door het wisselen van de stoomrichting de machine twee kanten kan draaien.
Je eerder gebouwde Stuart machine kon dit niet, omdat deze buitenladende bakschuiven heeft.
Bij het omkeren van de stoomrichting wordt de bakschuif van de spiegelplaat geblazen.
Een machine met een binnenladende Bosschuif, kan wel door omkeren van de stoomrichting twee kanten opdraaien.
Voor mij is deze ook toegepast in deze machine.
Vraag, Ga jij de machine uitvoeren met bakschuiven = omkeerkoppeling?
Of als het origineel met Bosschuif en stoomwisselklep, Deze is prachtig door een servo te besturen.
Dat op de video het "half" stellen van de wisselklep, met haperend draaien, heeft te maken, dat deze draaide op lucht en niet op stoom.
Lucht heeft geen expansie, maar stoom wel.
Bij voorbaat sorry, dat ik je misschien overval.

Vandaag heb ik bovengenoemde bericht op het draadje van Dunsz geplaatst;
https://www.modelbouwforum.nl/threa...ningsbelevenissen.221292/page-46#post-3933758

Gaarne verder de discussie over stoomschuiven voeren op mijn draadje.
Door, geen verdere discussie over de reden, dat hij verbannen is, mis ik nog steeds het vakinhoudelijke commentaar van Baggerraar.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik bovengenoemde bericht op het draadje van Dunsz geplaatst;
https://www.modelbouwforum.nl/threa...ningsbelevenissen.221292/page-46#post-3933758

Gaarne verder de discussie over stoomschuiven voeren op mijn draadje.
Door, geen verdere discussie over de reden, dat hij verbannen is, mis ik nog steeds het vakinhoudelijke commentaar van Baggerraar.

Vakinhoudelijk commentaar,zeker over stoommachines die al meer dan 100 jaar bestaan,daar heeft een modelbouwer weinig aan en bouwers
die dat nog niet weten kunnen beter met googelen het opzoeken! Met de modelbouw zijn de belangrijkste dingen,veel geduld,het is je hobby,en het project waar je mee bezig bent moet er zo keurig mogelijk
uit komen te zien...en het liefst alles zelf maken met eigen gereedschappen....als ik hiervan de foto's bekijk met de uitleg erbij,dat is pas modelbouw!
Soms heb ik het idee dat de meeste z.g.n. modelbouwers niet meer hoeven te werken en niets anders meer doen dan achter hun CP commentaren
zitten te typen,daardoor ook geen tijd meer hebben om zelf iets te bouwen of te gaan bouwen.
De beste stuurlui staan aan wal.
groeten fanaat.
 
Manometer op stoomketel.

Vraagje : kan je een gewone manometer op een verwarmingsketel voor de waterdruk te meten ook gebruiken op een stoomketel mits gebruik te maken van een syphon( wat altijd moet). Volgens de technische fiche kunnen deze maar tot 60° aan. Gaan ze smelten of niet goed werken.

Waarom deze vraag: een stuart manometer kost rond de 40 pond, een gewone manometer 10 euro en in elke dhz te vinden.
 
Vraagje : kan je een gewone manometer op een verwarmingsketel voor de waterdruk te meten ook gebruiken op een stoomketel mits gebruik te maken van een syphon( wat altijd moet). Volgens de technische fiche kunnen deze maar tot 60° aan. Gaan ze smelten of niet goed werken.

Ik zou geen reactie hebben durven geven, indien ik geen ervaring met een dergelijke manometer zou hebben.
Op de onderstaande foto staat de test opstelling van de ketel niveaubewaking met de stoompomp als voedingspomp.
Je ziet op deze foto een manometer met kunststof huis, die ik uit een oude CV heb gesloopt.
SAM_1161.JPG

Het rode vlakje heb ik zelf aangebracht.
Met deze opstelling heb ik vele testen uitgevoerd met betrekking tot de branderregeling en de diverse methodes van ketelwater regeling.

Samengevat: geen probleem, maak een mooie sifon, of anders nog beter een "varkensstaart" of krulpijp, zie onderstaande foto.

Manometer met krulpijp.jpg

Het mooiste is natuurlijk, dat je een manometer vindt met een onder aansluiting.
Indien nog vragen, dan hoor ik dit wel.
Succes.
 
Manometer op stoomketel.

Vraagje : kan je een gewone manometer op een verwarmingsketel voor de waterdruk te meten ook gebruiken op een stoomketel mits gebruik te maken van een syphon( wat altijd moet). Volgens de technische fiche kunnen deze maar tot 60° aan. Gaan ze smelten of niet goed werken.

Waarom deze vraag: een stuart manometer kost rond de 40 pond, een gewone manometer 10 euro en in elke dhz te vinden.

Als je een beetje op schaal wil blijven...........................ze zijn er al voor 10,- euro ...............alleen moet je ff de tijd nemen om te zoeken op internet :eek:

https://www.echtdampfwelt.de/manometer-0-6-bar-226.html
 
Back
Top