Sovereign off the Seas door Peter

Bedankt voor de complimenten jongens,:):) en wat betreft de uitrusting,
Hans, die mooie elektrische apparaatjes zoals jij die hebt, heb ik niet, en heb ik helaas ook geen ruimte voor. Het werd dus gewoon een mesje.

Pietsan, het verstekbakje heb ik geprobeerd, maar het zaagje splinterde mijn hout kapot, en in het snijapparaatje zie je eigenlijk niet heel goed waar je moet snijden, dat is altijd een kleine gok.
Ik heb dus met een gigantische winkelhaak een paar 45 graden hoeken op een plank gezet, en gewoon een snijmes gepakt om de hoeken te snijden.

Het is alweer 3 weken geleden dat ik hier voor het laatst wat geplaatst heb, maar er zijn nog niet zoveel zichtbare wijzigingen te melden.
Het raamwerk is geplaatst, hoewel hij eigenlijk een millimeter te hoog uitgevallen is, en de macrolens is weer genadeloos voor zijn gebruiker.
Met het blote oog moet je heel goed kijken om het te zien, maar de lens ziet overduidelijk dat hij er scheef inhangt.
Best mogelijk dat ik hem er weer uitweg breek, eerst mar eens afwachten in hoeverre het mij irriteert.

En omdat De Agostini hier nu flinke hoeveelheden versierselen door de deur heen schuift, ben ik avonden bezig geweest om kleine versierselen te schilderen, en die zou ik er dit weekend op gaan zetten.
Dit is ook wel gedeeltelijk gelukt, de spiegel is redelijk gevuld nu.

De stuurboord galerij begint ook aardig versierd te worden,

En toen zou ik beginnen met een hele smak met dolfijntjes en zeepaardjes, die aan de zijkant van het schip komen, van voor naar achter.
Helaas, helaas.

Daar waar ik problemen verwachtte omdat ik wat gesjoemeld had, ( de bakboord galerij) daar gingen de ornamenten er zo maar op, dat paste perfekt.
Maar het voorkasteel, waar ik de lijsten toch redelijk secuur op maat had zitten, daar pasten de ornamenten van geen kanten.
Dus eerst de lijsten er weer gedemonteerd, en geschilderd.
Straks terugplakken, maar dan zo dat alles er net tussen past. het heeft echter helemaal niks over.
Ik heb mij toch ergens vermeten denk ik, maar toen ik het boekje erbij pakte zat ik er hooguit 0,5 tot 0,7 mm. naast.
Op de officiële bouw site van Agostini zag ik echter dat die bouwer ook in enige mate gesjoemeld heeft, om aan de goede afstanden te komen.

Zo ziet het er momenteel uit, op naar de volgende stap, de heropbouw.

Ik heb het schaamrood op mijn kaken, :oops::oops: maar ik zit er zelfs bijna 2 mm. naast bij mijn voorkasteel.
Ik kan die afstand er ook niet meer inkrijgen, dus ik heb een van de dolfijnen zover gemodificeerd, dat hij er wel tussen past.
Het deel dat er tussenin komt moet ook heel licht gemodificeerd worden helaas.

Ik heb het schaamrood op mijn kaken, :oops::oops: maar ik zit er zelfs bijna 2 mm. naast bij mijn voorkasteel.
Ik kan die afstand er ook niet meer inkrijgen, dus ik heb een van de dolfijnen zover gemodificeerd, dat hij er wel tussen past.
Het deel dat er tussenin komt moet ook heel licht gemodificeerd worden helaas.
Hoi Peter, jij hoeft je eigen nergens voor te schamen hoor!! Voor een 1e schip ben je vreselijk goed bezig:koud:.
En twee of meer keren meten is beter weten. Tenslotte, van je eigen fouten leer je meestal het meest, straks als je een aantal schepen hebt gebouwd lach je om dit soort kleinigheden. Dus ga lekker zo door, word een prachtig model!

Dank jullie jongens,
@ Hans, jawel, Het arme beest is zwaar mishandeld.
@pietsan, Nu er alleen nog achter komen waar het precies fout gegaan is, om hem niet weer te maken, en inderdaad nu lekker doorgaan :)

Gisteravond een eerste poging gewaagd om een knecht te maken, met de middelen die ik heb.
Ik had een poosje geleden al eens een malletje van Agostini nagemaakt om blokjes hout van een haakse onder- en bovenkant te voorzien, en nu met een handboortje 6 gaatjes gemaakt, met een mesje en een vijlpunt de gleufjes gemaakt.
Hij is nog niet helemaal goed, maar ik vind hem vrij redelijk.
Voor alle duidelijkheid, de knechten zijn van 6x6 mm. dik materiaal, en zijn 17 mm. hoog.

Ook heb ik onderin de klampen een spijkertje geplaatst.
Ondanks dat dit van zachtmetaal gemaakt is, was dit nog vrij lastig.
Ik heb twee van die miniboormachientjes, maar de spantang kon het boortje niet goed genoeg vasthouden.
Hij leek telkens vast te zitten, maar na een klein beetje weerstand van het materiaal ging de boor los zitten.:mad:
Na een dik uur worstelen heb ik het handboortje gepakt, en alle gaatjes handmatig geboord.
Foto volgt later, ze staan nu te drogen na een verfbeurt

De afgelopen dagen met de drie knechten bezig geweest, en ik heb de eerste nagelbanken gemaakt en de klampen liggen ook klaar.
Dit alles ligt op een mal naar voorbeeld van Agostini, maar ik weet nu dat je niet hoeft te proberen om een hoekje uit een lindeplank weg te vijlen, als er maar 2 mm. aan het eind moet blijven staan.
Daar ben ik grommend achter gekomen!!

De afgelopen dagen met de drie knechten bezig geweest, en ik heb de eerste nagelbanken gemaakt en de klampen liggen ook klaar.
Dit alles ligt op een mal naar voorbeeld van Agostini, maar ik weet nu dat je niet hoeft te proberen om een hoekje uit een lindeplank weg te vijlen, als er maar 2 mm. aan het eind moet blijven staan.
Daar ben ik grommend achter gekomen!!
Als je fijn schuurpapier, (korrel 180 of nog fijner) op een stukje lat of ander houtje lijmt, dan kun je dit probleemloos doen. Een vijl is vaak te grof en te hard voor dit soort fijn werk. Lindehout is normaal gezien toch vrij makkelijk te bewerken.

Dan zal mijn schuurpapier te grof zijn geweest, ik had namelijk een randje schuurpapier op een plankje.

Dan zal mijn schuurpapier te grof zijn geweest, ik had namelijk een randje schuurpapier op een plankje.
Ik denk dat je gelijk hebt Peter, Voor dit soort fijn werk kun je beter ook een fijnere korrel gebruiken en geduld is hier zeker een must!

Ga ik dat bij de volgende nagelbank toch nog eens proberen Piet, bedankt voor de tip.
Maar eerst lekker een midweekje weg.

Afgelopen weekend met de dek inrichting bezig geweest.
De drie nagelbanken en knechten zijn geplaatst,

En her en der over de dekken heen zijn een aantal klampen geplaatst.
Alles staat nog los, want ik wil de klampen nog even oplichten om hier en daar een randje verf bij te werken.

En nog even een overzicht van het dek zoals het nu is.

Back