Sovereign off the Seas door Peter

Ik zie wat je bedoelt Piet, 2 dezelfde foto's geplaatst. en ik heb er een vervangen voor de goede.
De kleur van de spiegelsteunen vind ik wat te veel oranje achtig, maar dichter bij een sapelli kleur heb ik de beits niet gevonden.

De laatste paar dagen ben ik aan het schuren geweest met het onderstuk van de grote mast.
Ik was eigenlijk niet van plan om al met de masten bezig te gaan, omdat het nog meerdere maanden gaat duren voordat ze afgemaakt en geplaatst zullen worden, maar ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen.
Ik wou het schip wel eens zien met een stuk mast geplaatst. En dat is gelukt.

De mast staat op het schip, samen met de mars en het ezelshoofd.
Op de foto, (en in het echie ) vind ik de mast mooi recht op het schip staan, en hij helt een paar graden achterover, als ik een geodriehoek op het dek zet.

De mast is uiteraard nog niet klaar, en hij komt eerst weer in de opslag, maar mijn nieuwsgierigheid is bevredigd.

De drie marsen van de grote mast zijn klaar.

En toen kon ik het natuurlijk niet laten om de marssteng er ook nog bij te maken, en kreeg mijn vrouwmens ook ineens in de gaten hoe groot zo'n schip wordt :D:D.

Nu stelt Agostini voor om de masten en marsen in de sapellikleur te maken, alleen ik vraag mij af of dit niet een vrij donker geheel gaat worden,
uw mening hierover is welkom.

Peter, let wel op, want op de foto staat je mast nu achterstevoren!

Bedankt voor de tip hans, Daar had ik nog niet echt op gelet:confused:
De hoogte van de mars, en de onderlinge afstand tussen mars en ezelshoofd moet ik ook nog goed uitzoeken.

Afgelopen weekend heb ik de figuurtjes in elkaar geplakt die op het galjoensbeeld komen te zitten.
Dit gaf nog wel de nodige problemen, zo heb ik het figuurtje wat als tweede van rechts ligt, de armen tot twee keer toe warm gestookt met een stormaansteker, om de armen een beetje in model te krijgen.
Gelukkig is dit materiaal aardig in model te krijgen als je het voorzichtig warm maakt.

Nu goed laten drogen, en dan eens zien of er ook wat plamuur op moet hier en daar, het paard met zijn ruiter heb ik al met wat plamuur behandeld, om de randen dicht te maken.

Afgelopen twee weken ben ik bezig geweest met wat voorbereidend werk, plankjes schilderen, en kanonsgat ringen dunner gemaakt en geschilderd.
De afgelopen dagen heb ik de 16 ringen erop geplakt, en weer bezig geweest met de planken die door Agostini berghouten worden genoemderop te plakken .

De bakboordszijde is nu bijna klaar, alleen het voorkasteel nog.Daarna de stuurboordkant van het schip. en nog een lat tussen de kanonsgaten en de meisjes van plezier die op de luizenplecht staan.

Verder gegaan met de lijsten die geplaatst moeten worden, afgelopen weekend twee lijsten geweekt en nat op de snebbe geplaatst met plakband om ze in het model van de snebbe te krijgen.
Vanavond zou ik ze plaatsen, en de onderste ging goed, en ik pak de bovenste, en toen bleek:hammer::hammer: de ongeschilderde kant lag bovenop.
Dus die eerst maar opnieuw geschilderd. Helaas Pindakaas.
Ook moeten er nog stukjes van 2 millimeter geplaatst worden onder de onderste goudkleurige lijst, maar o wonder, de stukjes zijn 2 mm., en voor het plaatsen van een van de rusten moet er 2 mm. tussenuit gehaald worden.
Daarna blijft er nog ongeveer 2 mm. staan ook.
Of dit is de afdeling toveren, of misschien een klein foutje.:(:(

Maar zover ben ik in elk geval gekomen, binnenkort weer verder.

Dit blijven de lastige onderdelen omdat ze in feite een dubbele kromming hebben. Om dat pas te krijgen moet je inderdaad je toverstafje soms gebruiken.

Dat zijn inderdaad serieuze krommingen Hans, ondanks die vrij dunne balkjes geven ze toch nog wel wat hoofdbrekens

Ik volg dit een beetje op afstand, want het is Engels........
Als schip vind ik het te potsierlijk, maar..... zo was het nu eenmaal in die tijd.
Tja, ik ben nu eenmaal niet altijd "politiek correct" en smaken verschillen
Echter..... kan niet anders zeggen dat je hier iets moois wegzet, daarvoor neem ik mijn hoed af!!:worship:

Back