Sovereign off the Seas door Peter

Ben weer even bezig geweest met de handlijsten van het halfdek, die zitten erop.


Daarna zou ik met de verschansing van het kampanjedek verder, maar toen ik het schip zat te bekijken, dacht ik NEEN, en heb ik de dekbeplanking van het kampanjedek en het bovenkampanjedek eraf gehaald.
Het stond me absoluut niet aan zoals die dekken eruit zagen.
De dekken zien er nu weer kaal uit.


Vanmiddag nieuw hout besteld, en binnenkort die beide dekken opnieuw beplanken.
Intussen kan ik met wat ijzerwerk bezig om het te schilderen, en de roerscharnieren heb ik aan een kant de scharnierpen in vast gesoldeerd, dus daar kan ik ook mee verder.
 
Alles ziet er prima uit Peter. Wat was er mis met de beplanking van beide kampagnedekken? Vorige foto's gaven geen slecht beeld van de beplanking. Kun je ook een close-up foto maken van jouw roerscharnier met gesoldeerde scharnierpen?
 
Ha Jos,

Ik had een paar kleine foutjes gemaakt met schuren, en ik dacht ze te laten zitten.
Alleen ik ging me er steeds meer aan ergeren. Op de foto's kon je het niet zien, maar ik had hout wat allemaal verschillende diktes had, en dat is met het schuren fout gegaan. Op een paar plekjes dwars door de dunste plankjes heen geschuurd.
Het waren maar kleine plekjes, maar ze irriteerden mij.

De foto's van de roerscharnieren krijg je in het weekend, morgen weer aan het werk.
 
we worden hier allemaal besmet met het alshetnietgoedismoetheteraf virus:confused::confused:
ben intussen ook bezig met de sovereign (victory wacht op onderdelen,want hier in belgie is het moeilijk aan iets te raken
mooi gebouwd ,doe zo verder ,want van de bende die gestart zijn met de bouw zijn er nog weinig over.:thumbsup:
 
Ha Ron, dat had misschien wel gekund om de foutjes te maskeren met een wash, maar het zou gevoeld hebben als gecamoufleerde knoeierij.
En ik heb heus niet alle foutjes eruit gehaald hoor, maar dit vond ik zelf te irritant.

He Pimboly, ik had de updates in je Victory verslag al gemist, leuk dat je ook begonnen bent.
Ga je ook een verslag maken van de Sovereign?? ik zie er naar uit.
En er zijn inderdaad verscheidene bouwers afgevallen, maar er zit nog wel wat in het verschiet, want er zijn een aantal die zouden gaan bouwen als ze het abonnement compleet hadden, of als ze hun lopende schip af hebben.
 
verslag komt er ,maar deze zal starten als de romp bijna klaar is (deze is al voldoende aan bod gekomen)
heb ook nog een vraagje ,welke zijn de rode kleuren die gebruikt worden voor de kanonnen en de rode streep op de zijkant en de poorten.
weet je ook toevallig welke kleur er juist is voor de zijkant zwart of de blauwe die ook gebruikt word.
ben intussen ook aan de kanonnen begonnen ,en heb bedenkingen bij de plaats van de katrollen op de zijkant.
 
Pimboly, toen we begonnen had ik de Admiralty verf nog niet, en die kanonnen heb ik rood gemaakt met Revell email color nummer 31, een soort Ferrari rood denk ik. het zwart op de romp is Admiralty Dull Black, en de streep en de kanonspoorten heb ik in Admiralty Red Ochre gekleurd.
De blauwe kleur heb ik nog niet gezien bij de Sovereign.
Als je de kanonnen maakt, zou ik de wielen en schietbuizen nog niet vastplakken als ik jouw was, de schietbuizen moet je misschien wel in een bepaalde stand zetten om door de poorten heen te kunnen gaan.

Veel succes. en laat de foto's maar komen
 
ik bedoel eigenlijk dat de katrollen te ver naar voor staan
zoals je ziet op de foto is de stand van de katrollen niet normaal te noemen en hebben die in het echt geen enkele zin.
 
Misschien dat de kanonnen wel redelijk gebalanceerd liggen door het gewicht van de schietbuis, maar ik zou eerst eens een paar tekeningen in de literatuur erbij moeten zoeken om hier een zinnige uitspraak over te doen Pimboly, ik kom er binnenkort op terug.
Maar misschien dat een ervaren bouwer hier ook een mening over kan geven
 
naamloos.png
naamloos.png

sovereign met blauw

de katrollen zijn nu toch nog niet aan de orde voor mij en we gaan ons er nog eens verder in verdiepen.
 
Jos, hier is de beloofde foto van de scharnierpen.
Ik heb zo te zien een van de beteren , en een van de slechteren gepakt, Ik heb al een paar jaar de soldeerbout niet in de vingers gehad, en heb eerst wat zitten te knoeien met het dunne materiaal. en je kunt ook zien dat het materiaal gauw te warm is, en is er nog wat nawerk nodig.


 
Pimboly, dit is volgens mij een Mantua of een Sergal bouw geweest, en zij hebben een andere kleurstelling ( en andere versierselen) als Agostini.
Waarscghijnlijk omdat niemand weet hoe het schip er precies uit heeft gezien.
Men moet afgaan op een paar schilderijen en een paar studies van hoe het schip eruit gezien kan hebben.
Deze andere bouwers gaven hun schip ook een iets andere vorm als wat Agostini gedaan heeft.
Ik heb namelijk een set tekeningen in huis, en ze zijn bijna niet te vergelijken
 
bedankt voor de uitleg
zal zoveel mogelijk de kleuren volgen van de set.
nog even een tip,als je nog eens zo een fijn stuk soldeert ,leg het dan op een nat doekje
 
Pimboly, in het boek historische scheepsmodellen van W. zu Mondfeld kwam ik deze afbeelding tegen, Agostini zit er dus niet ver naast met zijn kanon.

 
Pimboly, de kanonnen zijn voorladers. Dus voor het laden van het kanon komen de katrollen verder van elkaar. Meen wel dat de katrollen in verhouding wat fors van maat zijn.
 
In aanvulling op Jos, zou er ook mer touwwerk aanmoeten denk ik, want hier worden de katrollen gewoon bij elkaar gebonden, dus er zou een rol touw moeten blijven liggen voor het naar achter trekken van het kanon.
Ook mis mis ik nog wat touwwerk om het kanon naar achteren te trekken.
 
Back
Top