Sovereign off the Seas door Peter

Dank je wel Rob, hoe schieten jouw boten op?? Al een poosje geen foto's van je gezien dacht ik.

niet echt. de hele modelbouw staat bij mij een beetje stil door de zomer. Denk dat ik wel weer wat meer tijd heb zodra de kinder vakantie voorbij is ;)

Je zou met een wash het onderschip wat minder wit kunnen maken. Iets wit/geel verdunde verf, en dan kan je eventueel met een doek erover heen gaan, dan gaat het wat dikker in de naden zitten.

Ziet er trouwens erg netjes uit :)
 
Bedankt voor de tip Rob, en het compliment.
Ik denk er over om hem nog een keer te verven maar dan met ivoorwit
 
De kanonpoorten aan bakboordzijde zijn nu ook betimmerd, en sommige kozijnen zijn iets bijgesneden omdat ze toch wat te ver naar voren staken, of een splinter er bij op als ze iets te ver naar achter zaten.
Hierna zijn de kozijnen bjigetipt, wat in de praktijk opnieuw schilderen bleek te worden.
De Sapeli planken moeten straks nog een keer geschuurd, om de lijm- en verfresten weg te halen, maar dat kan nog wel vlak voor het lakken.

full


Hierna heb ik de onderdelen van de Snebbe losgepeuterd en opnieuw geplakt, maar nu een stuk rechter als ze zaten.

full


Nu toch maar eens proberen of de galerijen een beetje te pas te krijgen zijn, zonder iets van de spiegel af te halen, want ik weet nog niet of dat wel kan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens je 1e post in deze topic is dit je 1e houten schip. Ik moet zeggen dat je bijzonder talentvol bezig bent, je werkt zeer netjes en hebt oog voor je eigen fouten die gecorrigeert worden. Ik volg de vootgang met plezier.
 
Met dit soort schepen word het weer leuk om op het forum rond te kijken.
Veel bouw plezier gewenst het ziet er mooi uit.
gr Ton
 
Mannen , ik begin hier bijna van te blozen, van al deze mooie woorden.
Dit weekend ben ik tussen de bedrijven door met de galerijen bezig geweest, en het valt met niet tegen.
Het was wel even puzzelen om de galerij vloer op de juiste breedte te krijgen, maar dat is aardig gelukt.
Bakboord - en stuurboordzijde wijzen ook allebeide nog in de zelfde richting dus dat houd in dat ik op dit punt tenminste geen
grote fouten in mijn achterkasteel heb.

full


ik vind alleen de kleur van het gebeitste deel niet mooi. Ik ga die delen nog bekleden met Sapeli latten, daar heb ik nog genoeg van

full


Daarstraks had ik het over fouten in het achterkasteel, en er zit nog wel een hele nare fout in het kasteel, de bodem van de Spiegel hangt niet recht.
Dat moet een fout zijn die er in is geslopen bij de bouw van het spantenraam, toen had ik al wat probleempjes om het kasteel er recht op te krijgen, en ik dacht altijd dat mij dat gelukt was.
Maar helaas.

full


Aan de stuurboordzijde zit 2mm. meer afstand tot het verwulf als aan de bakboordzijde.:mad::mad:
Deze fout is absoluut niet meer te corrigeren, en ik zag hem pas toen er wat kleurverschillen in de spiegel ontstonden
Nu komt er onder de spiegel nog een stukje betimmering, en het geheel wordt straks zwart geverfd, dus daar ga ik proberen om dit op te lossen.
Die betimmering maak ik scheef de andere kant op, dan zie je er na het schilderen niets meer van. ( hoop ik);)
Maar dat is dan voor de volgende ronde, want volgende week moet ik weer aan het werk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Peter, je gaat als een speer. Ziet er perfect uit.
Je stelt: "Aan stuurboordzijde zijn de kanonpoorten ook afgewerkt, en als ik het even kan voorkomen, dan doe ik het nooit meer na het aanbrengen van de tweede huidlaag, maar ervoor, want dit is monnikenwerk". Kunt je me uitleggen waarom? Zover ben ik nog niet maar wel goed om te weten wat jouw overweging hierin is.
 
Jos, 64 poorten, maal 4 plankjes zijn 256 plankjes.
Die moeten allemaal een beetje netjes in de huid geplakt worden, 0,2 mm onder de tweede huidlaag.
Dat lukt je nooit en te nimmer bij alle 256 plankjes.
Ik ben vrij serieus ermee bezig geweest maar moest nog diverse poorten aanpassen omdat ze of niet mooi aansloten of iets te ver naar voor of achter staken. Er zitten nu nog poorten tussen die net niet helemaal mooi zijn.
je moet wel goed kijken om het te zien, maar ik zie ze zelf wel, en een macrofoto durf ik er haast niet aan te wagen, want de lens is onverbiddelijk.
In het Agostini blad hebben ze ook eens laten zien hoe dat anders kan, namelijk een koker maken van 4 planken, en die op lengte maken, in dit geval 5 mm.
daarna inplakken, en aan de buitenkant gladschuren, en verven.
Nadeel is dat je dan de tweede huidlaag gelijk goed om de poorten moet plakken.
Ik zal er eens een macro van maken, dan zie je wat ik bedoel.
 
Naar ik begrijp heeft dat je voorkeur nu. De 2e huidlaag later aanbrengen. Maw. koker maken, per 5 mm frame afzagen en gelijk met 1e huidlaag inplakken, gladschuren gelijk met 1e huidlaag en daarna de 2e huidlaag aanbrengen. De 2e huidlaag is volgens mij dun genoeg om het juiste effect te krijgen. Zit ik dan goed, Peter.
 
Sommige keuzes maak je makkelijker als je al wat meer ervaring hebt. De beste en mooiste manier om de plankjes (kozijntjes) in de geschutpoorten te lijmen is voor dat je de 2e huidlaag aanbrengt. Je kan dan wat minder secuur werken en later alle plankjes gelijk schuren met de 1e beplanking.
Daarna breng je de 2e huidlaag (beplanking) aan en alle kozijntjes zitten dan perfect even diep. Je noemt het een nadeel om de de 2e huidlaag goed on de poorten te lijmen, maar dit is gewoon een geduld werkje met een perfect resultaat.
Dit hele proces is te volgen in mijn verslag van de Diana pagina 7 en 10.
 
Jos, wat Piet hier zegt heeft hij gelijk in.
Ik heb dat plakken van die plankjes zwaar onderschat, en inderdaad, het planken van de tweede huidlaag om die kozijnen heen was
waarschijnlijk veel makkelijker geweest.
Ik heb domweg het boekje van Agostini gevolgd:oops:
 
Volgens je 1e post in deze topic is dit je 1e houten schip. Ik moet zeggen dat je bijzonder talentvol bezig bent, je werkt zeer netjes en hebt oog voor je eigen fouten die gecorrigeert worden. Ik volg de vootgang met plezier.

Sluit ik me helemaal bij aan
 
Dank je wel Rob.
Ik moet zeggen dat ik een hoop opsteek hier op het forum. (ook wat betreft de precisie in het werk. ik merk dat ik gaandeweg steeds serieuzer bezig ben)
Ik zie hier toch echt vreselijk mooi werk voorbijkomen, van verschillende mensen.
 
Jos, wat Piet hier zegt heeft hij gelijk in.
Ik heb dat plakken van die plankjes zwaar onderschat, en inderdaad, het planken van de tweede huidlaag om die kozijnen heen was
waarschijnlijk veel makkelijker geweest.
Ik heb domweg het boekje van Agostini gevolgd:oops:

Dan ga ik dat ook zo doen. Peter, alsook Piet, bedankt.
 
Jos hier is de macrofoto van de poorten die ik gezegd had voor je te maken
full


De plankjes zitten heel aardig in het gat, maar zo ben je dus wel even bezig.

Verder heb ik de bak- en stuurboord galerijen in de klemmen staan, het lijkt alsof hij totaal niet te plek staat, maar het scheelt maar een heel klein randje
full


even een schuurpapiertje er bij langs, en weg is ie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor controle van de galerijen eerst eens foto's gemaakt , om de beide zijden rustig te kunnen vergelijken, en het valt niet tegen.
De hoogteverschillen aan de eindes van de galerijen zijn minimaal, ongeveer een halve millimeter.
En van boven is hij mooi symmetrisch
full


full


full


Dan kan ik nu dus verder met de betimmering van de galerij.
Vindt ik het wel vreemd trouwens, dat ik aan de achterkant onder de spiegel wel verschil heb, ik snap niet goed hoe ik dat veroorzaakt heb, de galerijvloeren lopen wel mooi door, via de steunen van de spiegel.:rolleyes::rolleyes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het verschil onder de spiegel hoeft niet aan de gallerij te liggen, kan ook aan je romp liggen. Maar gezien het slechts minimaal is zou ik me daar niet al te druk over maken. Het eerste perfecte model moet ik nog tegen komen....
Volgende keer beter!
 
Ja , dat weet ik Piet, dat er niet zo veel perfecte modellen zijn. Ik liep me alleen wat te irriteren dat ik dat foutje niet op tijd had gezien.
Ik ga de spiegel nu zo afwerken dat dat foutje wat gemaskeerd wordt.
Maar inderdaad, het is vrij minimaal
 
Back
Top