Sovereign off the Seas door Peter

Bedankt jongens, Timberwolf, welkom terug in de Nederlanden,
en Apsterdam, als je net zover bent , plaats eens een paar foto's kerel. Ik ben heel benieuwd wat jij er van gemaakt hebt.

Deze week is het onderwaterschip van de Sovereign geschilderd, en de berghouten aan stuurboordzijde zijn geplaatst.
Straks de berghouten aan bakboordzijde nog, en het schilderwerk repareren, want dat is bij het plaatsen van de berghouten hier en daar beschadigt.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ton en Timberwolf, bedankt voor het compliment.
Vandaag met de bakboordzijde van de Sovereign bezig geweest, ik heb de berghouten er dry-fit op gemonteerd, om er foto's van te kunnen maken om de symmetrie te controleren.
De lens ziet namelijk alles, waar het blote oog nog wel eens faalt.
Ik moet zeggen dat ik met de symmetrie van de berghouten nu wel content ben, alleen de foto bewijst dat ik nog wel even met de Snebbe moet frutselen om een en ander recht te zetten.

full

full

De berghouten laat ik zo zitten, het verschil in beide zijden is maar zo minimaal, dat ik dit geworden laat.
Aan stuurboordzijde was een foutje van 1 millimeter geslopen in de afstand tussen de berghouten, en aangezien ik die gelijk geplakt heb, blijft die fout zitten.
Als ik dit ga demonteren, dan maak ik meer kapot dan dat ik repareer.
Diezelfde fout heb ik nu ook aan stuurboordzijde gemaakt, om de symmetrie te houden.

Deze week is de tweede huidlaag van de Sovereign afgekomen, de opmerkingen van Pietsan heb ik hierbij gebruikt.
Allen de spanten had ik van te voren niet opgemeten, dus ik moest gaandeweg het beplanken steeds wat meer gaan verjongen.
De volgend scheepshuid die ik ga maken ga ik helemaal op de goede manier doen, dus ook de spanten opmeten , en overal even veel verjongen.

full

full

full

Maar ik ben toch heel content met hoe de beplanking erop gekomen is.
Nu is het achterkasteel aan de beurt, dat wordt de volgende update.
Hallo, ik ben Willem en bouw ook de SotS. Nu heb ik een vraagje: wordt het verwelf ook van een tweede laag beplanking voorzien? Alvast dank voor de reactie. groet, Willem

Bedankt voor de complimenten jongens, en jazeker Willem het verwulf wordt beplankt voor de berghouten en de rode band op het schip komen.
Mijn verontschuldiging dat het antwoord liet wachten, maar ik ben een weekje weg geweest.

De berghouten aan bakboordzijde zijn vastgeplakt, en alle berghouten zijn opnieuw geschilderd, en de rode band ertussen ook, omdat ik toch nog wel aardig moeite had om ze er weer goed op te krijgen.
En als je moeite hebt met die dingen, dan zit de lijm bijna overal waar het niet meer thuishoort.

full

Aan stuurboordzijde zijn de kanonpoorten ook afgewerkt, en als ik het even kan voorkomen, dan doe ik het nooit meer na het aanbrengen van de tweede huidlaag, maar ervoor, want dit is monnikenwerk.
Maar dezen zitten erin. Nog een beetje aanstippen hier en daar, en dan vind ik ze mooi zitten . ( op een enkeling na die iets slechter uitgevallen is.)

full

Mooi werk Peter!

Als opmerking; het onderwaterschip is wel erg smetteloos wit. Vroeger werd hiervoor loodwit gebruikt tegen rotten en paalworm, dit was echter niet helderwit, maar meer ivoorkleurig. Door wat geel en een tikkie bruin door je witte verf te mengen krijg je een beter resultaat.

Persoonlijke smaak speelt hier wellicht ook een rol, dus als je zelf tevreden bent moet je het zeker zo laten.

Bedankt voor je opmerking Piet, het onderwaterschip is inderdaad wel heel erg wit geworden.
Dat ga ik mogelijk nog aanpassen in de toekomst, want dit is ook nog eens heel erg besmettelijk.
Als er per ongeluk iets bij langs gaat, dan zie je gelijk een grijze streep tevoorschijn komen

Back