Aangezien de haakjes uit Engeland wat vertraging hebben opgelopen naar het schijnt, ben ik met de masten bezig gegaan, De rondhouten waren allemaal al gemaakt, maar omdat er wat maatverschillen zaten tussen het geleverde materiaal en de maten op tekening, en de openingen in de marsen, vielen er nog wel een aantal mastdelen dwars door de marsen heen.
Als eerste heb ik de boegspriet met zijn delen pas gemaakt.
Daarna ben ik bij de bzaansmast verder gegaan, en daar kwam ik tot de ontdekking dat ik de marsen een halve slag moet gaan draaien.
Bij de montage had ik gezien dat de mars niet gecentreerd zat tov. de zaling, maar ik zag blijkbaar niet heel goed hoe het goed zou zijn.
Nu heb ik de mast in elkaar, en met de masttekening erbij, kon ik zien dat ik ze net 180 graden gedraaid heb. Aanpassen dus.
De grote mast is helemaal goed, en de Fokkemast ging weer fout.Als ik de bovenste mars van de fokkemast volgens bouwbeschrijving ga monteren, dan blijft er naar mijn mening maar 0,5 mm. over om het want langs te halen. 0,5 mm, dat is dus 0,25 mm aan elke zijde. lijkt me heel krap.
Viel mij nu ook op, ( misschien wel door een gevalletje onwetendheid tijdens de bouw van dat ding) dat de mars een kwartslag gedraaid zit tov de zalingen vergeleken met de andere marsen.
Het vreemde is, dat de bovenste mars van de grote mast even groot is, en die kon wel op de goede manier gemaakt worden.
Ook de marssteunen die onder de zalingen komen zijn bij de fokkemars 2 X zo groot als die van de grote mast. Aanpassen dus.Helaas
Links de mars van de grote mast, rechts die van de fokkemars