Sovereign of the Seas

Misschien zou je wat testrapporten kunnen opzoeken over virusscanners Piet, in de testrapporten die ik ken komt Windows Defender niet altijd even goed uit de bus.
Dat neemt natuurlijk niet weg, dat het hoog tijd is om een beveiligings certificaat te installeren

Ik heb contact gehad met een deskundige en het is inderdaad waar dat deze site niet goed beveiligd is, maar de kans dat je hier problemen krijgt is erg klein omdat up-dates over scheepsmodellen nou niet bepaald gevoelige informatie is en een kwaad willende kan niet zoveel met een eventueel gestolen wachtwoord. Dus ik zal mij verslag gewoon af maken. De kans dat er hier echt wat mis gaat is zo goed als te verwaarlozen.

Laatst bewerkt:
Misschien zou je wat testrapporten kunnen opzoeken over virusscanners Piet, in de testrapporten die ik ken komt Windows Defender niet altijd even goed uit de bus.
Dat neemt natuurlijk niet weg, dat het hoog tijd is om een beveiligings certificaat te installeren
Windows defender is met de nieuwe windows 10 up-dates aanzienlijk verbeterd en is volgens mijn bron gewoon een zeer degelijk antivirus programma geworden, waar niets mis mee is. Je krijgt hier dagelijks definitie up-dates van en de PC word zeer regelmatig ge-scant. Dus dat zit wel snor. Ik heb het nu zo'n anderhalf jaar en nog niet één probleempje gehad, dus dat klopt wel.

Ik ben weer thuis en we gaan weer vrolijk verder met het optuigen van de Sovereign of the Seas.
Iedereen bedankt voor de reacties.

We gaan het weer volgen Piet.. ben benieuwd
Hoi Arjan, ik zie dat je het gevonden hebt, werkt toch iets makkelijker dan al die e-mails omdat hier zo'n beetje al je vragen worden beantwoord. Welkom op het forum.

(in de e-mail die ik van je kreeg stond dat je in dit verslag niet kon vinden welke latjes ik heb gebruikt voor de dekbeplanking. Dat staat beschreven op pagina 13 in post 245 van dit verslag)

Laatst bewerkt:
Op pagina 58 in post 1158, liet ik weten dat ik één anker te kort kom voor de Sovereign. @a3seidel liet mij weten dat hij nog wat ankers had liggen en heeft mij er één opgestuurd, waar ik uiteraard erg dankbaar voor ben. Ik heb inmiddels het anker geschuurd en opnieuw zwart geschilder. Het ziet er iets anders uit dan de ankers die ik al had, maar dat vind ik wel wat hebben. Tenslotte waren er aan boord van zo'n schip diverse ankers. Dit anker is qua lengte exact gelijk aan de andere ankers, zei het dat de schacht wat dunner is en de schouders en vloeien hebben ook een wat andere vorm, zie plaatje, (rechts het originele anker en links die van A3)
Ik heb de stok daarom ook iets anders van vorm gemaakt, deze is gemaakt uit een vierkante linde lat van 5x5mm. Ook hier komen 4 woelings rond om te suggereren dat de stok uit delen is opgebouwd en natuurlijk de ankerring, waarna ik het anker afhang aan bakboord aan de fokkerust, als 2e anker.

Gisteren kreeg ik bericht van @Arjan van den Bor dat hij nog een origineel anker had omdat dit dubbel was geleverd en hij was bereid om dit naar mij op te sturen, ook hiervoor dank. Maar ik ga toch het anker op de foto gebruiken.

Erg leuk dat er altijd collega bouwers zijn die je op zo'n moment willen helpen:thumbsup:

Laatst bewerkt:
Als je het niet weet, dan zie je het waarschijnlijk ook nog over het hoofd, met zoveel details die je kunt bekijken op de Sovereign:)

Als je het niet weet, dan zie je het waarschijnlijk ook nog over het hoofd, met zoveel details die je kunt bekijken op de Sovereign:)
Dat is natuurlijk waar Peter, maar buiten dit mag het gewoon gezien worden hoor. Alhoewel de reserve ankers aan de boeg waarschijnlijk de zelfde ankers zijn geweest, vind ik het niet storend dat dit anker een tikkie afwijkt qua vorm, is ook de reden dat ik het zo heb gedaan. Volgens Curtis had de Sovereign 8 ankers aan boord voor diverse doeleinden, dus 2 verschillende ankers op het model moet misschien wel kunnen.....;)

Volkomen terecht Piet, volgens het boekje van meneer Sephton hadden ze ook ankers van verschillende gewichten en vormen aan boord.
En het 4de anker ziet er inderdaad ook prachtig uit

Beste modelbouwers. Ik weet niet of het gebruikelijk is om in andermans bouwverslagen ook vragen te stellen, mocht dit niet gebruikelijk zijn, dan hoor ik dat graag!
Graag wil ik een vraag stellen. Inmiddels ben ik ook zover dat ik het onderwatergedeelte van mijn Sovereigh in de beits kan gaan zetten. ik gebruik daar Cetabever voor op waterbasis.
Nu zitten er kleine kiertjes hier en daar, en was mijn plan om de de romp eerst te behandelen met Poriënvuller van aero-naut modebau.

Nu is mijn vraag kun je hier later met waterbasis beits overheen.

Laatst bewerkt:
Poriënvuller is op oplosmiddelbasis toch? Dan kan watergedragen daar overheen (maar of het dekt is wat anders).

Andersom gaat in het algemeen niet, maar dat is hier niet aan de orde.

Arjan, beitsen doe je voor je poriënvuller aanbrengt. als de poriënvuller watergedragen is mag de beits dat NIET zijn anders lost ie op.
Je kan een en ander lezen op het www bij tips voor houtbehandeling
vgr Marc

Het laatste anker hangt aan de fokkerust aan bakboord, eigenlijk zie je het verschil alleen als je er met je neus bovenop staat, ik ben er tevreden over.

Morgen begin ik aan het 2e zeil, de bovenblinde, deze komt helemaal opgerold aan de ra te hangen....

Jammergenoeg zijn de fotos niet te bekijken via de Modelbouwforum.nl app op mijn iPhone [emoji19]

Back