Sloep van de hmav Bounty

Alle hoofdtouwen zijn gezet, tevens de spreilatten geplaatst en nu dus maar weer weeflijntjes knopen....
JPG_0518_5667_bewerkt-1.jpg

JPG_0515_5664_bewerkt-1.jpg

Wouw, geweldig mooi. Ik kan zien dat je er plezier aan beleeft om de tuigage goed te doen. Het ziet er allemaal geweldig strak uit. Top:thumbsup:

De pardoens hebben een ietwat aparte constructie, ik neem tenminste aan dat het hier pardoens betreft, zou niet weten hoe ik het anders moet noemen..??
JPG_0535_5680_bewerkt-1.jpg

details;
De beide schenkels met blokken aan de masttop. Daar ik alles met bindsels doe i.p.v. knopen is het best wel wat bewerkelijk, maar het ziet er dan uiteindelijk wel wat beter uit vind ik,
JPG_0532_5678_bewerkt-1.jpg

en de constructie op de rust,
JPG_0529_5677_bewerkt-1.jpg

met het volgende resultaat;
JPG_0534_5679_bewerkt-1.jpg

Het kan ook de val van de mars zijn. Tenminste op mijn schip is die zo gemaakt op de rust. bij de top wordt hij met een blok in tweeën gesplitst en dan op beide rusten belegd. Wel vreemd om het met juffers te bevestigen, dat zie ik bij mij niet wel een takelconstructie met blokken. De pardoens van dit type schip zaten volgens mij op de rusten tussen de wandtouwen in en op de scheepshuid achter de rusten. Maar ook ik kan me vergissen hierin, soms is het onduidelijk bij dit soort schepen.

Back