Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Er is geen enkele indicatie van houtworm, dus dat lijkt me daarom niet nodig.Hoi Piet,
Wederom een heel fraai project!
Een vraagje: heb jij het model vooraf een anti houtworm behandeling gegeven?
Groet,
Ben
ja daar lijkt hij op, is die van ezelsbruggetje "t kofschip, alleen heeft die maar anderhalve mast.Mooi Scheepje lijkt op een zuid hollandsche kof
Als je een tekening hebt Sjors, of één die er veel op lijkt, dan hou ik me aanbevolen. Want tot nog toe heb ik er nog maar heel weinig over weten te vinden en ben ik ook nog niet zeker welk type het is. Er zijn al diverse suggesties gedaan, maar niet één die er echt op lijkt. De naam van het schip is 'Vlaardingen' of dit correct is weet ook de huidige eigenaar niet, kan dus ook verzonnen zijn...Piet,
Ik heb een heleboel tekeningen van oude zeilschepen ,ooit eens gekocht in het Rijksmuseum.
Als je wilt kan ik wel eens gaan spitten of ik die ook heb van dit schip.
Laat het me even weten.
Volgens mij is dit hem wel, zeilen, mastwerk en tuigage zijn in ieder geval hetzelfde, zoals op de 2e tekening, (zuid hollandse kof met schoenertuig uit 1840). Dus bedankt voor de tekeningen.Hopelijk heb je hier iets aan Piet anders zoek ik verder![]()
Het model ziet er exact uit als op de 2e tekening hierboven (post 188) en heeft géén grootzeil aan de achterste mast, alleen vierkant getuigde zeilen aan de 1e mast en gaffelzeilen aan de achterste net als op de tekening. De schepen in de linken die je liet zien op de vorige pagina, lijken er helemaal niet op, ik denk dat je je een beetje laat afleiden door de naam 'Vlaardingen' die zoals ik al liet weten verzonnen kan zijn volgens de eigenaar omdat deze naam sentimentele waarde had voor de bouwer.Ik twijfel. Omdat het kofschip een bezaan met 1 of 2 gaffel zeilen heeft. Jouw model had ook een grootzeil. Op de bezaan die eigenlijk een grote mast is (fokke en grote mast zonder bezaan) het verschil bij deze schepen zit niet in de romp maar in de tuigage. Ook de benaming Vlaardingen verraad een beetje de afkomst. Ik denk aan wat ik eerder vermelde en wat ook o schreven staat in Witse. Jouw schip heeft 2 volledige masten.
Maar ik kan me vergissen.
Ik zei al ik kan me vergissen. Ik keek naar de eerste foto van je schip en daar zag ik een vierkant getuigd zeil aan de achterste mast. En daar heb ik op gezocht. En ik vond hem op deze prent lijken.Het model ziet er exact uit als op de 2e tekening hierboven (post 188) en heeft géén grootzeil aan de achterste mast, alleen vierkant getuigde zeilen aan de 1e mast en gaffelzeilen aan de achterste net als op de tekening. De schepen in de linken die je liet zien op de vorige pagina, lijken er helemaal niet op, ik denk dat je je een beetje laat afleiden door de naam 'Vlaardingen' die zoals ik al liet weten verzonnen kan zijn volgens de eigenaar omdat deze naam sentimentele waarde had voor de bouwer.
Ik begrijp nu beter na alles nog eens goed te hebben gelezen waar de miskleun inzit. Dat zeil wat tegen de achtermast hangt op de 1e foto, dat hoort daar niet, dat hoort aan de fokkemast, waar de enige 3 vierkant getuigde zeilen aan hangen, dus de achterste mast heeft alleen gaffelzeilen. Zeilen en raas waren her en der op het model terecht gekomen omdat ze los van de masten waren gekomen. Dus de zeilvoering is gelijk aan het schoener getuigd model op pagina 8 de 1 foto van post 155.Ik zei al ik kan me vergissen. Ik keek naar de eerste foto van je schip en daar zag ik een vierkant getuigd zeil aan de achterste mast. En daar heb ik op gezocht.
Hopelijk heb je hier iets aan Piet anders zoek ik verder![]()