Sloep van de hmav Bounty

Vandaag weer een beetje aan het model kunnen werken en het gaffelzeil wat achter de fokkemast komt gereed gemaakt om af te hangen. De metalen ringen van een soort ijzerdraad die om de mast zitten om het zeil aan te bevestigen (post 254, 2e foto hierboven) heb ik verwijderd omdat er verschillende waren open gebroken (waren dicht gesoldeerd) en repareren is waarschijnlijk wel mogelijk, maar daar er al van alles in de weg zit ga ik ze vervangen door touwwerk.

Eerst het zeil afgewerkt met de overige rif lijnen,
JPG_0577_5708_bewerkt-1.jpg

blokken voor piekeval (p) en klauwval (k) bevestigd,
JPG_0574_5706_bewerkt-1.jpg

Blokken en talies aan gaffel en boom,
JPG_0575_5707_bewerkt-1.jpg

en wat ruimte gemaakt om het zeil af te hangen, waarbij de gaarden aan een ring op de rust worden gezet (^ en het onder blok <--) staat nog niet vast, dat komt pas als de gaffel hangt om de juiste afstand te bepalen,
JPG_0579_5710_bewerkt-1.jpg

Ik hoop het zeil morgen te kunnen afhangen...

Voor een deel van de tuigage kun je kijken naar hoe het op het Statenjacht zit. Dat komt volgens mij op een hoop punten wel overeen.

Voor een deel van de tuigage kun je kijken naar hoe het op het Statenjacht zit. Dat komt volgens mij op een hoop punten wel overeen.
Leuk dat je dat noemt, want dat heb ik ook gedaan er zit echter op het zeil van dit model een boom aan de onderkant die met twee talies word bediend die naar voren staan, terwijl op het Statenjacht de schoot word bevestigd met één talie naar achteren aan een overloop. Maar verder is het inderdaad ver het zelfde, de geien die er nog opkomen ga ik op de zelfde manier inscheren als het zeil op het Statenjacht.

Vandaag wat verder gewerkt aan de fok, de nodige blokken aan de ra en de mast gezet en al gedeeltelijk afgehangen,

Voor de toppenanten en het latere voorstengenzeil heb ik samengestelde blokken gemaakt waarvan de bovenste zoals te zien op de foto voor de toppenanten zijn en de onderste straks voor de schoten van het bovenstaande zeil. De draaireep krijgt op dit model geen kardeel, maar word gehesen en gevierd met een zesschijfsjijn (2 drieschijf blokken die samen een takel vormen)
JPG_0600_5722_bewerkt-1.jpg

Het hele zeil aan de voorzijde,
JPG_0601_5723_bewerkt-1.jpg

en de achterkant,
JPG_0604_5726_bewerkt-1.jpg

Vanmiddag weer een beetje kunnen hobbyen en het 3e zeil gereed gemaakt om af te hangen. Ik noem het maar het voorstengenzeil, want marszeil zonder mars...???
Het 'lijk' rond het zeil genaaid, de nodige blokken aan de ra gezet en het zeil aan de ra genaaid. (de foto toont de achterkant van het zeil);
JPG_0606_5728_bewerkt-2.jpg

Ik heb hier viool blokken gebruikt voor de toppenanten en de schoten voor het bovenstaande zeil, verder aan de ra de brasblokken, het dubbelschijf blok voor de draaireep en geleide blokken voor buikgordings en schoten. Aan de onderkant zijn de schoten aan de schoothoorns gezet met een (toepasselijk) schootsteek. De schootsteek word/werd gebruikt om touw van verschillende diktes aan elkaar te knopen en word tegenwoordig nog gebruikt voor het aanslaan van vlaggen aan de vlaggenlijn.

Back