Sloep van de hmav Bounty

Spreilatten boven de juffers aangebracht en begonnen met de weeflijnen,
JPG_0481_5643_bewerkt-1.jpg

JPG_0482_5644_bewerkt-1.jpg

Ik weet niet de wat de schaal is van dit model, maar ik denk toch wel vrij groot, de romp is 65 cm lang en de totale lengte van roer tot puntje boegspriet is 98 cm. De hoofdtouwen zijn vanaf de rust gerekend 33 cm. lang. Ik heb daarom gekozen voor een onderlinge afstand tussen de weeflijnen van 7 mm. Dat was aanvankelijk 10 mm, maar dat leek mij iets te ruim, zo ziet het er wel redelijk goed uit.

Het want van de voorste mast is gereed, het zit op een wat aparte manier aan de zaling en of dit correct is daar heb ik mijn twijfels over, maar zo is het gebouwd door de vorige bouwer en daar wil ik niets aan veranderen.
JPG_0495_5649_bewerkt-1.jpg

Onderstaande foto toont in close-up hoe het want aan de zaling is bevestigd met drie nagels. Om wat ruimte voor de weeflijnen te creëren heb ik de binnenste lijnen iets bij elkaar getrokken met een apart stukje garen, te zien onder de kruisjes,
JPG_0486_5648_bewerkt-1.jpg

Inderdaad een heel aparte manier van bevestigen Piet, het is maar goed dat het modelbouw is dan kan de bouwer zich wat vrijheden veroorloven.:D:D

Veel van de blokken voor het model waren stuk of helemaal niet aanwezig, dus gisteren enkele hartblokken voor de stag gemaakt en een aantal 6 mm jufferblokken, is niet perfect, omdat ik mijn blokken altijd koop of ze zitten normaal gezien in het bouwpakket, maar ik denk dat het er wel mee door kan....

Hartblokken,
JPG_0504_5656_bewerkt-1.jpg

En de juffers,
JPG_0507_5659_bewerkt-1.jpg

Benamingen daar waag ik me maar niet aan, want ik zou het niet weten hoe alles word benoemd op dit vaartuig, maar inmiddels zijn er een aantal stagen gezet en pardoens (tenminste ze lijken dienst te doen als pardoens), nog één pardoen aan beide kanten waarna het staand want voor deze mast zover gereed is,
JPG_0499_5651_bewerkt-1.jpg

Na een paar dagen rust i.v.m. lichte problemen met het hart, vandaag weer voorzichtig wat gedaan aan het model.

Begonnen met de hoofdtouwen van de 2e mast. Daarvoor moest ik eerst 2 putting ijzers vervangen, die er niet meer op zaten. Eén aan stuurboord die ik heb kunnen herstellen en één aan bakboord waar ik een nieuw putting ijzer voor moest maken. Het ijzerdraad waar ze van gemaakt zijn heb ik helaas niet in huis, dus een stukje koperdraad wat wel ietsie dikker is gezwart om de juffer gedraaid zoals de andere en de eindjes dicht gesoldeerd. ( na het solderen heb ik het nog een paar minuten in de patina gelegd, waardoor het uiterlijk nagenoeg gelijk werd met de rest van de puttings). Gaatje geboord in het tin en vast genageld... Op de foto die behoorlijk vergroot is is het wel te zien, maar als het model in de standaard rust, zie je geen verschil met de rest, dus zo moet het maar,
JPG_0508_5660_bewerkt-1.jpg

Daarna vier hoofdtouwen gemaakt en bevestigd, na het voorzichtig aanspannen bleef de gerepareerde mast netjes overeind staan:).
JPG_0511_5661_bewerkt-1.jpg

Back