Sloep van de hmav Bounty

er zitten mooie details op. Jammer van die geroeste spijkertjes. Daar zou ik wel iets mee doen. Misschien bekleden met een velletje fineer van noot
Ik weet niet precies welke spijkers je bedoeld, maar als het gaat om die op het dekhuis, daar zijn de fineer latten van verwijderd en word opnieuw gefineerd, zowel boven- als de voor en achterkant. Het zelfde geld voor de luiken. (stond overigens al in mijn tekst).
 
Nou Piet, hier heb je een flinke klus aan, maar dat is jou wel toevertrouwd.
En tja geen verslag schrijf je :( maar een fotootje op zijn zijn tijd moet toch kunnen, nietwaar.
Succes
Koos voor jou maak ik ten alle tijden een uitzondering, dus af en toe een fotootje hier in dit verslag;)
 
Geen kritiek, maar heb je tekst terug gelezen en je noemt het een Kog. Maar is het niet een Galjoot?
Ik heb totaal geen sjoege van dit soort vaartuigen, dus ik ga maar uit van de info die ik heb gekregen en de romp, zeilen en tuig komen wel goed overeen met onderstaande tekening, dus vermoedelijk is dit toch juist, het hekwerk, de bolders op het voorschip, roer en boegspriet zijn op het model exact zoals op de tekening. Het dekhuis is misschien iets kleiner en er zijn vast nog wel wat dingetjes anders. Maar het model is ruim 50 jaar gelden gebouwd, dus....??
JPG_0437_5618_bewerkt-1.jpg
 
Nou ben er even ingedoken en ook ik kan me vergissen, ik denk dat het een Hoecker is.
Hier Witse: http://www.bruzelius.info/Nautica/Shipbuilding/Witsen(1671)_p165.html
Het is een Hoecker vanwege zijn 2 masten (of 3), de bouw is als een galjoot (die weer afstamt van een Fluit)
De tuigage is ook hetzelfde als bij een Fluit, omdat dit een behoorlijk schip was en veelal gebruikt werd om op de Noordzee te vissen en ook wel als Adviesjacht gebruikt om de grote zeeschepen te bevoorraden.

Een paar mooie oude tekeningen vind je hier
https://vlaardingen24.nl/nl/nieuws/nieuws/vlaardingse-hoeker-op-het-strand-gejaagd/19992
https://www.vlaardingen24.nl/nl/nieuws/nieuws/zeeroverij-vanuit-vlaardingen/20692

Van de galjoot vond ik nog een mooi bouwverslag
 
Veel plezier met dit mooie oude schip Piet, het lijkt me een hele uitdaging om oud en nieuw mooi bij elkaar te laten passen. :):)
 
De romp van het model die waarschijnlijk door vocht en daarna droog op diverse plaatsen was gebarsten heb ik kunnen herstellen door hier en daar voorzichtig wat planken te verwijderen, vuller in de kieren gedaan en de planken weer terug vast gelijmd. Helemaal onzichtbaar is het niet, kan ook niet omdat er niets mag veranderen aan de huidige staat en kleur, maar alles is weer dicht,
JPG_0450_5620_bewerkt-2.jpg


De mast die lelijk was gebroken en daarna getracht te lijmen, heb ik een kleinstukje tussen uit gezaagd aan weerszijde van de breuk, want nieuwe lijm op oude gaat waarschijnlijk niet goed komen, dus de mast is ongeveer 8 mm korter geworden. Daarna heb ik de kop van een stalen spijker weggeslepen en die in de breuk gelijmd en de twee delen daarna met 2 comp. lijm weer aaneen gelijmd, waarna de mast weer net zo stevig is geworden als was er géén breuk. Tevens is het nagenoeg niet te zien waar de breuk zat,
JPG_0451_5621_bewerkt-2.jpg

JPG_0454_5624_bewerkt-2.jpg


Beide luiken waren in verre gaande staat van ontbinding, dus die heb ik compleet vernieuwd, er is nog wat kleurverschil, maar daar word nog aan gewerkt;
JPG_0453_5623_bewerkt-1kopie.jpg


Nu bezig met het vernieuwen van de beplanking van het dekhuis....
JPG_0452_5622_bewerkt-2.jpg
 
Het dekhuis is weer voorzien van nieuwe latten, het schot aan de achterkant is vernieuwd en er ligt een nieuw dak op. Ik moet wel oppassen dat ik hier niet te netjes werk zodat het er een beetje bij past,
JPG_0462_5631_bewerkt-1.jpg

Het grote ornament is opnieuw in het oud goud geschilderd, de deurtjes gebeitst en het latten motief is met een mes gemaakt en gezwart met potlood. Ook de drempel is in zijn geheel vernieuwd. De foto is met kunstlicht genomen, hieronder nogmaals bij daglicht waarbij de kleur wat meer tot zijn recht komt. De ramen zijn nog niet helemaal naar mijn zijn en daar denk ik nog over na...
JPG_0460_5630_bewerkt-1.jpg


De luiken zijn ook gereed en op het grote luik is het bij-bootje geplaatst en tevens zijn de twee grote vaten weer hersteld en terug geplaatst op hun oude plek, ook de nagels in de nagelbank achter de mast zijn schoongemaakt en ontdaan van oud touwwerk,
JPG_0459_5629_bewerkt-1.jpg


Vandaag word de boegspriet terug geplaatst die ook helemaal gestript is en schoon gemaakt er komen o.a. nieuwe woelings op want die waren zo goed als vergaan. De kluiverboom staat een beetje krom, waar niets aan te doen is, vernieuwen is geen optie omdat ik dan het nieuwe rondhout nooit het zelfde krijg. Niet erg volgens de eigenaar, past wel bij de ouderdom van het model,
JPG_0463_5632_bewerkt-1.jpg
 
Vandaag de boegspriet opnieuw gemonteerd;

Tussen de bovenkant van de steven en de spriet zat een extra stukje hout (waarschijnlijk voor de juiste stand van de spriet) dit was echter totaal vermolmt en moest dus worden vernieuwd. Ik heb een nieuw stukje in model gemaakt van 4 x 8 mm lindehout,
JPG_0464_5633_bewerkt-1.jpg

JPG_0465_5634_bewerkt-1.jpg


De spriet zit met de achterkant in de houder aan dek met een messing pin van 1,5 mm en rust dus op de steven. Na het bijkleuren en aan brengen van de beide woelings staat/ligt de boegspriet er weer netjes bij, De 1e woeling zit een beetje apart om de scheg, maar zo was het en ik wil niets veranderen omdat dat zeker de bedoeling niet is, het moet zo blijven zoals opa het model heeft gebouwd. Tegen het wegglijden van de woeling is een metalen korvijnnagel aangebracht, die ik nog wat bijkleur zodat die minder opvalt, (de 3 gaten net achter de woeling zijn voor de later aan te brengen stag.)
JPG_0466_5635_bewerkt-1.jpg

JPG_0467_5636_bewerkt-1.jpg
 
Back
Top