Scirocco FF-03 (58505)

Hallo allemaal,

Mijn naam is Adrie Baak, kom uit Alphen aan den Rijn Zuid-Holland.

Ben al een tijdje bezig met de RC hobby, ik heb alleen maar Tamiya Modellen. Waaronder mijn laatste aanwinst een Sand Scorcher van 2010, ben er erg blij mee en ook erg zuinig op .
Ben ooit begonnen met een Tamiya M1025 Hummer wat is uitgebreid met een Pershing en een Kubbel wagen omgebouwd naar proportionele besturing.

De reden waarom ik mij aangemeld heb, is dat ik opzoek ben naar meer informatie over brushless systemen en over de LiPo techniek. voor m'n nieuw aan te schaffen Tamiya 58505 VW Scirocco, Dit wordt dan m'n eerste on-road only auto. Al m'n modellen zijn nu nog voorzien van de standaard Tamiya motor setup. Dat zal wel zo blijven maar de Scirocco vond ik een mooie aanleiding om daar een andere setup in te zetten.

Ik ben er denk ik wel uit, maar misschien dat jullie me nog wat tips kunnen geven Ik heb het volgende in m'n winkelmandje staan voor aankoop.

De kit 58505 VW Scirocco GT24 CNG R Line FF-03
Carson 1:10 Brushless Set Dragster Pro 12T black + Programmeerkaart
Ansmann Racing 6Kg MG Servo
Ansmann Racing xBase 2.0 12V 230V Snellader met balancer en aansluitkabel
Kyosho Nvision Sport Lipo accu 4500 45C 7,4V Tamiya Plug

En dan verder nog wat klein spul, alleen ben ik nog steeds niet zeker over de lipo accu's en lader.

De accu heb ik genomen vanwege z'n prijs, ik vond 28 euros voor deze accu niet gek.

Schiet maar

Groet,

Adrie

Misschien dat de FF-03 experts beter kunnen beantwoorden, maar denk zelf dat een FWD een beetje overpowered is met een 12T motor. Ik denk dat je dan alleen maar wielspin hebt en nauwelijks van de plek komt.
Accu is een prima keuze, ik rij er nu 1 seizoen wedstrijden mee, uiterst tevreden!

ik rijd met de carson 10turns setup en moet zeggen dat deze toch wat power heeft hoor.
ik zou ook niet voor alleen voorwielaandrijving gaan.
als ik nu half gas geef met 4 wielaandrijving glijd die nog weg.

Een 13.5T met 0 graden regelaar is zat op een groot circuit voor de FF-03, zelfs 17.5T geeft wheelspin. De kunst is om de eerste stukjes uit de bocht de auto niet teveel power te geven aangezien hij anders nooit op snelheid komt. Indoor op tapijt was zelfs een 27T silvercan enorm snel en zorgde ook voor weinig wheelspin.

Dus een 12T zou ik sowieso niet aan beginnen.....

Da's mooi aan die info heb ik wat aan

Ze hebben die set ook met een 16T motor, lijkt mij ook prima.

Of hebben/weten jullie een leuk en niet te duur alternatief?

De carson is ook nog eens een sensorles motor, wat het doseren van gas niet makkelijk maakt. Mijn advies rond te kijken naar een niet te laag aantal turns (dus 16+) en dan sensorred.

De kit 58505 VW Scirocco GT24 CNG R Line FF-03
Carson 1:10 Brushless Set Dragster Pro 12T black + Programmeerkaart
Ansmann Racing 6Kg MG Servo
Ansmann Racing xBase 2.0 12V 230V Snellader met balancer en aansluitkabel
Kyosho Nvision Sport Lipo accu 4500 45C 7,4V Tamiya Plug

Adrie

Hi Adrie

De FF03 van Tamiya is een leuke kit om mee te gaan rijden.
Blijft, zoals zo vaak, de vraag waar en hoe je er mee wil gaan rijden.

>> Carson 1:10 Brushless Set Dragster Pro 12T black + Programmeerkaart
Leuke set maar misschien voor een FF toch gaan kijken naar de 14T of 16T.
Als het doorgaat kun je volgend jaar met de 16T set meerijden in de DTC TW Klasse ( Dutch Tamiya Challenge )

>> Ansmann Racing 6Kg MG Servo
Als het klopt wat ik er over lees (0.18 6.0V) is deze servo wel wat traag.
Zoek iets met een steltijd van rond de 0.10 bij 6.0V
Ga voor een BlueBird servo ( Conra.... variant ) of geef iets meer geld uit en koop b.v. de Fitec FS5679M

>> Ansmann Racing xBase 2.0 12V 230V Snellader met balancer en aansluitkabel
Niks mis mee net als alle andere versies van de Imax laders.
Misschien kijken naar een versie met ingebouwde 220V voeding.

>> Kyosho Nvision Sport Lipo accu 4500 45C 7,4V Tamiya Plug
Zoals Marten al aangaf een goede accu voor een zeer leuke prijs.
Maar als je voor een 12T combo gaat zou ik toch voor een wat hogere capaciteit gaan b.v. nVision Racing Lipo 5500 60C 7,4V 2S Deans

Heb je nog vragen stel ze gerust.

Andre

Ik ben (nog) niet van plan om wedstrijden te gaan rijden, maar wil gewoon iets anders dan de standaard 4WD en offroad bashers. Ik vind het vooral leuk dat het qua schaal er ook nog een beetje uitziet en realistisch is, zoals de scirocco ook in het echie FWD heeft.

Verder ga ik denk wel voor de set met de 16T motor, (sonsored of sensorless ben ik nog niet uit)

Over de servo als ik naar de specificaties kijk zie ik ook een getal in Kg staan wat houdt dat in?

Torque bij 6.0V: 7.2kg-cm

Bij de accu's heb ik ook een setje High-amp T-stekkerjes op m'n lijstje staan.

Thx again

Bij een servo zijn afhankelijk van gebruik twee parameters belangrijk.

Simpel gezegd.

Steltijd 0,10sec 60graden 6.0V
is de gemiddelde, door de fabrikant opgegeven, tijd die de servo er over doet om een hoek van xx graden af te leggen met als voorwaarde bepaalde spanning geleverd door het systeem.

Stelkracht 6.0kg/cm 6.0V
Kracht die de servo heeft met als voorwaarde een bepaalde spanning geleverd door het systeem.

Andre

De 16T heeft een enorm koppel. Net zoals de tamiya/carson 12t en volgens rijders van de TamiyaCup zou de 18T van Tamiya al iets rustiger zijn. Maar dan ga je niet heel veel sneller gaan dan met een mabuchi, de 10t heeft ook iets minder koppel als de 12t.
Dat het gas moeilijk te doseren is omdat die sensorless is.. bwaa.. Sensored rijdt fijner maar ik heb absoluut geen probleem met sensorless motoren van carson en tamiya.

FF03 is een leuke wagen, misschien dat je kan uitkijken naar de Pro versie maar als je geen wedstrijden gaat rijden zie ik hier niet meteen het nut van in.
Als je de mabuchi snelheid gewent bent zal de 16T motor wel aardig vooruit gaan.

Wat is het verschil tussen de FF-03 en de FF-03 PRO? Heb even gekeken maar het prijsverschil tusen die twee is best pittig. En dan heb je ook nog de FF-03R :S

58505 - 174,90 FF-03 Scirocco Kit
58463 - 169,00 + 51473 - 34,90 FF-03 Pro + Scirocco body
84288 - 249,00 + 51473 - 34,90 FF-03R + Scirocco body

en dan nog wat kleine dingetjes om op het uiterlijk van de 58505 kit uit te komen.

Keuzes keuzes keuzes :p

(Maar ik ga nu toch wel neigen naar de pro versie 8O)

In de Belgische TamiyaCup hadden we dit jaar een apparte klasse voor de FF-03, deze reed met 16T sensorless BL motor.. wat een goede combinatie bleek te zijn.

De FF-03R of pro heeft meer opties om wedstrijd te rijden, bv kogellagers, alu motormount, alu dempers, asjes om het camber te regelen, ed..

ze zien er natuurlijk ook beter uit.

Het is aan jou de keuze wat je met de wagen wil gaan doen :)

succes met je aankoop ;)

Nou komt ie dan he

Tamiya FF-03 Pro Chassis Kit IFS #58463
Tamiya Karosserie-Satz VW Scirocco GT24-CNG R-Line #51473
Carson Brushless-Set Dragster Pro 16T black #906117
Gens ace Lipo Akku 5000mAh 7.4V 40C 2S1P Hardcase (#10)

Ben nog op zoek naar een geschikte servo voor een redelijke prijs

Ga bij RC-Addict de lader bestellen
IMAX/SKYRC E6650 GENUINE LIPO LADER MET 220V VOEDING 50W

Verder uiteraard nog wat klein spul, wielen heb ik van ebay afgetrokken, zijn degene die bij de 58505 kit zaten.

Cheers

Servo ook bij RC-Addict

Specificaties:
Gewicht: 46 gram.
Torque bij 4.8V: 5.0kg-cm
Torque bij 6.0V: 6.2kg-cm <<
Snelheid bij 4.8V: 0.10 sec / 60° (onbelast)
Snelheid bij 6.0V: 0.08 sec / 60° (onbelast) <<
Afmetingen: 40.5 x 20 x 41.2 mm (L x B x H)
Dit is de hoogte tot bovenkant hevel.
Inbouwdiepte: 27 mm

Andre

5 tot 6.2 Kg. Torque is genoeg voor een stuurservo?

Dan lijkt me dit inderdaad een mooie servo binnen het budget :P

Dank jullie wel voor de adviezen, had over bepaalde dingen nooit echt nagedacht (zoals bijv de servo).

Ik ga vandaag alles maar is bestellen, het heb lang genoeg geduurd. Er zullen ongetwijfeld nog wel wat dingetjes bijkomen maar dat zien we dan wel weer.

Cheers :proost:

Alvast een voorproefje,

Wielen en bandjes die besteld zijn :p

VWWheelsRadialTires.jpg

Cheers :proost:

Back