Na bijna twee jaar vrij veel met de FF03 te hebben gereden, vind ik dit chassis steeds leuker worden. De 4WD toerwagen neem ik de laatste tijd nauwelijk nog mee naar het circuit.
Mijn ervaringen zijn voornamelijk positief. In de twee seizoenen heb ik nog niets kapot gereden en naast de gebruikelijke slijtage loopt alles nog mooi.
Wel heb ik inmiddels een groot aantal opties geprobeerd, de meeste werken, bij sommige merk ik geen verschil.
aandrijving:
- vervang de assen door stalen kruiskopassen, bijv van Tamiya TRF, maar ook de stalen van 3 racing werken. Dit hoeft niet meteen maar de dogbones rammelen en klapperen.
- diff. Als je het goed bouwt gaat het kogeldiff heel lang mee, wel heb ik vrij snel het moertje vervangen en een nieuwe met groene loctite vastgezet. Tandwiel diff uit de TA06 past alleen in een andere behuizing, en ik merk eigenlijk weinig verschil De alu outdrives van Tamiya slijten snel.
- Zeskantjes van de wielen zijn echt hopeloos, die heb ik al tijdens de bouw vervangen door een setje alu die je kunt vastschroeven.
- met de door mij veel gebruikte 17.5T motor rij ik met een verhouding 60-40, is wel even zoeken om die te vinden.
- Andere goed bruikbare motoren zijn 27Tbrush, 16T BL en de Hobbywing 13T/3000kV werkt goed
- koeling kan, maar zonder is mijn motor nog nooit boven 70C uitgekomen
- banden, zowel Tamiya A slicks als Sorex 32/36 werken prima op een asfalt circuit of op tapijt. Voordeel van 2WD is dat de banden veel minder slijten.
Vering:
- De TRF dempers zijn gewoon erg mooi en werken perfect. De plastic werken overigens ook prima. Voor blauwe veren en achter geel werkt bijna overal.
- stabilisator, dit is bijna een must op de FF03. Ik was eerst ook sceptisch maar deze moeten er echt op. Ik rij met voor rood en achter geel.
chassis:
- uiteindelijk heb ik ook allerlei carbon versterkte onderdelen gemonteerd. Gewicht verschil is minimaal, en bij de ophangdelen merk ik geen verschil.
- Wel een groot verschil is het stijve carbon reinforced chassis van tamiya. Hiermee wordt het chassis veel torsiestijver en daardoor werkt de vering en demping beter en nauwkeuriger.
body
- Als laatste bewaard, maar het grootste verschil maakt de body. Ik weet het is vloeken in de FWD kerk maar de bodies die echt goed werken zijn die van de toerwagens. Ik rij met de LTC van Protoform en dat is perfect, stabiel en heel veel stuur. Het verschil met een Civic of Alfa is enorm.
Afstelling:
- Dat is afhankelijk waar je rijdt, en de rijstijl. Bij de FF03 kan een ringetje meer of minder of een graad verschil al veel uitmaken. Gewoon een kwestie van proberen.