Scirocco FF-03 (58505)

Ja, maar hij was net te laat (of ik te snel) alles is al besteld, betaald, en verzonden :?

Jammer had best wat kunnen zijn denk ik.
 
Na bijna twee jaar vrij veel met de FF03 te hebben gereden, vind ik dit chassis steeds leuker worden. De 4WD toerwagen neem ik de laatste tijd nauwelijk nog mee naar het circuit.
Mijn ervaringen zijn voornamelijk positief. In de twee seizoenen heb ik nog niets kapot gereden en naast de gebruikelijke slijtage loopt alles nog mooi.
Wel heb ik inmiddels een groot aantal opties geprobeerd, de meeste werken, bij sommige merk ik geen verschil.

aandrijving:
- vervang de assen door stalen kruiskopassen, bijv van Tamiya TRF, maar ook de stalen van 3 racing werken. Dit hoeft niet meteen maar de dogbones rammelen en klapperen.
- diff. Als je het goed bouwt gaat het kogeldiff heel lang mee, wel heb ik vrij snel het moertje vervangen en een nieuwe met groene loctite vastgezet. Tandwiel diff uit de TA06 past alleen in een andere behuizing, en ik merk eigenlijk weinig verschil De alu outdrives van Tamiya slijten snel.
- Zeskantjes van de wielen zijn echt hopeloos, die heb ik al tijdens de bouw vervangen door een setje alu die je kunt vastschroeven.
- met de door mij veel gebruikte 17.5T motor rij ik met een verhouding 60-40, is wel even zoeken om die te vinden.
- Andere goed bruikbare motoren zijn 27Tbrush, 16T BL en de Hobbywing 13T/3000kV werkt goed
- koeling kan, maar zonder is mijn motor nog nooit boven 70C uitgekomen
- banden, zowel Tamiya A slicks als Sorex 32/36 werken prima op een asfalt circuit of op tapijt. Voordeel van 2WD is dat de banden veel minder slijten.

Vering:
- De TRF dempers zijn gewoon erg mooi en werken perfect. De plastic werken overigens ook prima. Voor blauwe veren en achter geel werkt bijna overal.
- stabilisator, dit is bijna een must op de FF03. Ik was eerst ook sceptisch maar deze moeten er echt op. Ik rij met voor rood en achter geel.

chassis:
- uiteindelijk heb ik ook allerlei carbon versterkte onderdelen gemonteerd. Gewicht verschil is minimaal, en bij de ophangdelen merk ik geen verschil.
- Wel een groot verschil is het stijve carbon reinforced chassis van tamiya. Hiermee wordt het chassis veel torsiestijver en daardoor werkt de vering en demping beter en nauwkeuriger.

body
- Als laatste bewaard, maar het grootste verschil maakt de body. Ik weet het is vloeken in de FWD kerk maar de bodies die echt goed werken zijn die van de toerwagens. Ik rij met de LTC van Protoform en dat is perfect, stabiel en heel veel stuur. Het verschil met een Civic of Alfa is enorm.

Afstelling:
- Dat is afhankelijk waar je rijdt, en de rijstijl. Bij de FF03 kan een ringetje meer of minder of een graad verschil al veel uitmaken. Gewoon een kwestie van proberen.
 
Ben reuze benieuwd, met een beetje mazzel krijg ik hem vandaag binnen uit Duitsland.

Ik zal eerst standaard gaan rijden.

Ben wel blij met de tips die je allemaal geeft, waar rij jij misschien dat ik een keer bij je kan komen kijken lijkt mij erg leuk.

Ik moet nog een circuit opzoeken in de buurt, Gouda, Heemstede of Zoetermeer liggen een beetje bij mij in de buurt. Altijd maar op de parkeerplaats gaat ook zo snel vervelen :P
 
Ik moet nog een circuit opzoeken in de buurt, Gouda, Heemstede of Zoetermeer liggen een beetje bij mij in de buurt. Altijd maar op de parkeerplaats gaat ook zo snel vervelen :P

Kom dan als je tijd en zin hebt a.s. Zondag naar de DTC kijken in Heemstede.
Er zijn daar ook een aantal rijders die met een FF-03 rijden.

Andre
 
20120905_191239.jpg


Het bouwen kan beginnen :grin:

:proost:
 
Wil ik best doen hoor, gewoon hieronder maar doorgaan?

Ik hoop dat ik onthoud, netjes overal fototjes van te maken :cool:

:proost:

Van mij mag dat...Of je moet in het hoofdstuk bouwverslagen een nieuw topic maken..;)....
Geeft het bouwen nog meer plezier, zo'n bouwverslag

:pc:......
 
Ben wat aan het inlezen over het lijmen van de banden, maar kom er niet echt achter welke lijm er nu gebruikt word.

Wat gebruiken jullie om de banden op de velg te verlijmen, en is het dan ook mogelijk om de band weer van de velg te halen of is de velg na het slijten van de band verloren :S.

Welke vertanding gebruken jullie op de FF-03 ik heb nu de standaard spur en pinion uit de kit 68T : 26T. De pinion is tamiya item 54228, dit is een 06 module gear. Wat houd dat nu weer in?

Ik wil de Carson Shooter Sport Brushless Motor 16 Turns Euro Cup, maar ben nu een beetje bang dat niet kan de as van de motor is Ø 3,175 mm. Enig idee wat ik voor een pinion moet hebben?
 
Meestal zijn de velgen met de band versleten, dus eenmalig gebruik. Secondelijm gaat prima.

0,6 module betekent tandafstand van 0,6mm Een heel gebruikelijke tandwielmaat bij Tamiya, maar wel om in de gaten te houden. Want off-road wil nog wel een 0,8 gebruiken en in de F1 gebruik ik 0,4

3,175mm is 1/8 inch en dat is de standaard asdiameter van alle 540 type motoren. In de volksmond ook wel als 3,2mm aangeduid. Je mag stellen dat alle gangbare tandwielen passen.
 
Standaard pinion moet gewoon op de as van de Carson Shooter passen.
De motor zou je kunnen rijden met een FDR van 4.0 (Lang snel circuit) of hoger.
Bij het testen op een kort technisch circuit is een FDR van 5.0 of hoger beter i.v.m. motor temperatuur.

Tamiya gebruikt 0.6 en 0.4 module gears.
Anderen in de 1:10 onroad eigenlijk de 48 en 64 DP module

De plannen voor de DTC zijn te gaan rijden met een FDR van 5.1 of hoger.

In de manual staat dat de IDR (Internal Drive Ratio) 2.6 is.
elke combinatie van tandwielen (spur Pinion) die passen kun je gebruiken zolang de deling Spur/Pinion (b.v. 60/40) niet lager komt dan 1.5
Voor DTC zou je kunnen denken aan 48dp Spur/Pinion 70/35(5.2) 68/34(5.2) 65/33(5.12) ....

Andre
 
@Memphis, Marten, Electron

Bedankt voor de uitleg, wordt mij steeds meer duidelijk.

Beetje jammer dat je velgjes niet kunt hergebruiken, maar ja de standaard velgjes kosten ook bijna niks.

Ga hem eerst maar 's in elkaar zetten met de standaard tandwielen kom ik op FDR van 6.8 uit. Ga ik daarna rustig op zoek naar de tandwielen om op 5.1 of 4 uit te komen.

Echt top dat jullie zo geduldig zijn om een :newbie: alles uit te leggen.

:proost:
 
Back
Top