Scirocco FF-03 (58505)

JE kunt de velgjes wel hergebruiken, maar meestal (vooral als je buiten rijd) krijg je naast versleten banden ook schade aan je velgen. die worden er dan niet mooier op.

Dus ze zijn wel te hergebruiken, maar of ze nog mooi zijn is een 2e ;-)

En we hebben allemaal eens moeten beginnen, we waren (voor mij 20 jaar geleden) allemaal newbie. :-)

hoi,
Heb ook een FF-03R gekocht maar kan iemand mij zeggen wat de mogelijkheden van body's zijn? Want de verkoper zegt alle 1/10 passen erop maar dat betwijfel ik...
Had de lambo gallardo op t oog maar past dit?

Grtz Thiery

Het leek mij leuk om eens wat anders te proberen en zo ben ik tegen de FF03 aangelopen. Signalen zijn: anders, leuk en betaalbaar. Dus toen ik een goede deal voor de FF03 Pro zag heb ik die gekocht. Uiteraard met de Scirocco kap in de geest van dit draadje! :)

Nu heb ik een aardig beeld voor de electronica.
Savox 1251
Speed Passion Reventon-S

Maar de juiste motor keuze vind ik lastig.
13.5 vs 17.5 vs 21.5

Dan draait alles om vertanding en hoe de FWD met versnelling om gaat etc.
Maar voor mij is on road en voorwielaandrijving nieuw, dus ik snap de verhoudingen niet goed.

Stock vertanding is mod .6 26t pinion en 68t spur voor een reductie ratio van 6.80

Als ik een beetje rond Google zie ik ratios tussen 3 en 5 met vertandingen die voor mijn off road geest bijzonder zijn :confused:

Ook zie ik dat de 17.5 en 21.5 de meest voorkomende brushless keuze zijn, met de 13.5 als derde smaak.

De 13.5 lijkt de logische keuze om een redelijk snelle wagen met stock gearing te krijgen, dus er spelen andere factoren die ik duidelijk onvoldoende begrijp.

Nu zou mijn instinct mij influisteren dat de 17.5t een veilige keuze is, maar ik wil dit graag beter begrijpen - lees kraken. De 21.5 zou het dichtst bij een stock 540 21.5t brushed liggen.

Dit is een auto voor de lol, maar ik wil zo dicht mogelijk tegen wedstrijd specs zitten - maar wel brushless.
Controle vind ik belangrijker dan snelheid.

:rolleyes:
Sorry - veel on road NOOB vragen.

nog even een hersenscheet.

Standaard reductie 6.8
Race reducties rond 3.5 betekent dus grofweg 2x de standaard snelheid (?)

13.5 - 17.5 - 21.5 zijn even snel bij de juiste vertanding, maar de 13.5 is sneller warm en de 21.5t heeft mogelijk te weinig toeren met 2s om altijd even snel te zijn.

Draait alles dus om mogelijke vertandingen, warmte en tijdsduur rit?

En het wedstrijdreglement!
Dat is een factor die ik steeds vergeet.

Alweer twee jaar rij ik met de FF03 voornamelijk bij ERCE in Eindhoven, dit is een technisch stuurbaantje. Veel rijders staan verbaasd te kijken als ik de body eraf haal en ik vertel dat het 2WD is omdat dat tijdens het rijden nauwelijks te zien is.
Ik heb ook met bijna alle motoren gereden, en de motor die ik het prettigst vind rijden is de 17,5T met sensor. Eventueel met een lichte boost, maar meestal op 0 graden op de regelaar.
De tandwielverhouding is dan tussen 4,2 en 4,5, maar zoals gezegd is ERCE redelijk klein. Ik heb kleine 48dpi spurs gevonden (60-65) en samen met een 38-42 pinion kom je dan een heel eind, en om dat passend te krijgen moet je een klein stukje uit de gearcover snijden.
Bij de 17,5T en deze verhouding wordt de motor nooit warmer dan 60C.
Ga je op een groter circuit rijden met vloeiende bochten dan kun je een 13,5T steken. De overbrenging verhouding blijft dan op of net onder de 4,0
De 21,5T kun je vergeten, daar rijdt men in Amerika veel mee, maar zelfs in de F1 vind ik dat te langzaam.
Tijdens de DTC races is de Carson 16T brushless toegestaan, dat is een mooi alternatief voor de 17,5T en ongeveer even snel, De 16T is sensorloos.

Hi Ruy Horta,

Ik zou zeggen kom zondag 24 Maart kijken bij de DTC in Haarlem.
Kun je zien wat de verschillen zijn in de verschillende klasse's

Euro GT rijd met 13.5 Speedpassion en de Euro TW klasse rijd met een 16Turns Carson Shooter.
DTC info.

Andre

Heren,

Bedankt voor de super snelle reactie.
Met deze toelichting kom ik een heel eind verder met mijn plaatje.

Aangezien ik liever met sensor ga rijden lijkt de keus zich te beperken tot een 13.5 of 17.5t.

Wil ik conform DTC Euro GT spec bouwen wordt het een 13.5t v3 speed passion.

Ik had alleen niet gedacht dat juist de 13.5t de wedstrijd spec motor zou zijn, eerder de 17.5t

Stof om na te denken.

Ok, de SP 13.5r past goed in het race spec plaatje.

full

Dus met een ratio van rond de 4.00 - uit het voorbeeld van Erik Jan - met 60/40 vertanding, moet het met deze motor lukken om wedstrijd(getrouw) te rijden?

Maar 4.00 vertanding is op meer manieren te bereiken, waarom is c.60/40 beter dan een andere vertanding die ook op 4.00 uit komt - top snelheid vs versnelling vs warmte?

Laatst bewerkt door een moderator:
Net de kit ontvangen, ziet er toch wel fraai uit de pro. Kap ook netjes.

Zitten alleen geen bandjes bij en ik snap niet dat de diff joints van plastic zijn - misschien onwennigheid, maar dat laatste zie ik wel als een spoedige hop hup.

Electra rond, allen dus nog bandjes en de juiste tandjes.

Ik verheug me op de bouw.

Best de plastic outdrives vervangen door de alu outdrives of door de geardiff van de TA06 met de daarbijhorende diff housing van de FF-03R versie.
De plastic outdrives kunnen smelten door de wrijving/werking van het diffje.

Thanks voor de tip.

Zondag chassis gebouwd, op een onderdeel na heel soepel en een leuke ervaring. Past mooi en is erg ontspannend om te doen. Electra moet er nog op, maar servo alvast passend gemaakt.

Daar komt mijn eerste min ervaring - met de stock servo saver en savox 1251 liep de servo arm bij vol rechts tegen de servo. Bijsnijden cup hielp onvoldoende en na een hoop geklooi het opgegeven en een 1258 erin. Door het geklooi de enige rotgedraaide schroef van de kit.

Wil toch graag de 1251 hiervoor, maar misschien voor een ander project.

Een lesje - gereedschap voor al die turnbuckles!

Rechterduim voelt ontstoken - gewricht - dus duidelijk een stapje te ver gegaan :rolleyes:

Maar toch voor herhaling vatbaar - ik vind de XV01 wel leuk of volle on road Hoeft ook geen Tamiya te zijn, want uiteindelijk is het een hoop plastic voor je centjes :D

@Ruy Horta

Als je zondag komt kijken neem je auto dan mee inclusief de 1251 servo.
Kan me haast niet voorstellen dat deze niet in de auto te gebruiken is.

Andre

@Ruy Horta

Als je zondag komt kijken neem je auto dan mee inclusief de 1251 servo.
Kan me haast niet voorstellen dat deze niet in de auto te gebruiken is.

Andre

Ik neem ook mijn FF03 mee naar Haarlem, kun je kijken hoe het bij mij staat. Ik heb er lange tijd met de Orion low profile servo in gereden en dat gaat prima. Je moet wel de servosaver onder een hoek monteren zoals in de handleiding aangegeven, anders loopt de stang tegen de servosaver aan.

ik vind de XV01 wel leuk of volle on road Hoeft ook geen Tamiya te zijn, want uiteindelijk is het een hoop plastic voor je centjes

Ik heb de Tamiya XV01 een tijdje terug gekocht en gemaakt. Ik heb er spijt van dat ik hem gekocht heb. Tamiya maakt mooi spul, maar met deze zijn ze een beetje doorgeslagen. Het chassis is onnodig ingewikkeld gemaakt. Daardoor is ie relatief zwaar en lomp. Ik heb veel tamiya auto's gehad door de jaren heen en deze is de eerste waar ik spijt van heb dat ik hem gekocht heb. Hij staat dus ook werkeloos boven op de kast en om een beetje in de straat te rijden gebruik ik dus weer de TT01.

Bedankt voor de aangeboden hulp wordt zeer gewaardeerd, maar zondag zal niet lukken. Ik zal sowieso een paar foto's maken, met 1251 en 1258.

Goed om te zien dat mensen zo behulpzaam willen zijn!

Ik heb de Tamiya XV01 een tijdje terug gekocht en gemaakt. Ik heb er spijt van dat ik hem gekocht heb. Tamiya maakt mooi spul, maar met deze zijn ze een beetje doorgeslagen. Het chassis is onnodig ingewikkeld gemaakt. Daardoor is ie relatief zwaar en lomp. Ik heb veel tamiya auto's gehad door de jaren heen en deze is de eerste waar ik spijt van heb dat ik hem gekocht heb. Hij staat dus ook werkeloos boven op de kast en om een beetje in de straat te rijden gebruik ik dus weer de TT01.

Mooie van xv01 vind ik de bodemruimt.
Met zo'n 1/10 rally kan ik meer mee als basher dan een 1/10 touring car.

Maar ik loop vooruit, dit gaat over een FF-03 die niet af is en zijn eerste ritje nog niet heeft gemaakt!

Auto voorlopig klaar.

Nu even met standaard tandjes 26/68
SP 13.5t
HW Xerun 90a SD v2.1
Savox 1251
SR410

full

full

Stil vergeleken met mijn andere autootjes, haast zacht zoemend te noemen.
Wel leuk voor de verandering, maarrrre zoooo klein na de SCs en 1/8s :D

Op een baan moet het wel heel leuk zijn. Handeling heel anders met de fwd in de bochten. Met plakkerige bandjes...

Ik hou het voorlopig hier maar bij - even lekker karren dit weekend
....en nadenken of ik tzt een XV01 of TRF417x ga bouwen. :rolleyes:

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat rijdt deze auto lekker zeg.

Wel even wennen t.o.v. mijn vierwiel en achterwiel aangedreven auto's, maar je krijgt er wel feeling voor na wat rondjes en dan kan je heel scherpe bochten maken.

Ik heb overigens op straat gereden en dat ging beter dan verwacht qua rijgedrag, maar de drie schroeven vooraan van de bumper fungeren als skid plate en hebben het zwaar te verduren. Op mooi vlak asphalt zal het beter gaan, maar toch. Afgezien van reserve schroeven en afplakken is er nog iets anders dat je hier tegen kan doen - los van beter wegdek kiezen?

Back