Schaarste aan technisch personeel.

Lente akkoord lease auto | Overgangsregeling leaseauto's

Leaserijders die hun auto nu alleen voor zakelijke ritten en ritten tussen woning en werk gebruiken hoeven nog geen bijtelling te betalen, maar moeten dat straks wel. Voor een gemiddelde auto en gemiddelde werknemer komt die bijtelling neer op netto € 225 in de maand. Maar wie een duurdere auto rijdt zoals een Volvo S80 of een BMW 3 serie verliest rond de € 700 per maand.
 
Let even op het onderstreepte deel:
Leaserijders die hun auto nu alleen voor zakelijke ritten en ritten tussen woning en werk gebruiken hoeven nog geen bijtelling te betalen, maar moeten dat straks wel. Voor een gemiddelde auto en gemiddelde werknemer komt die bijtelling neer op netto € 225 in de maand. Maar wie een duurdere auto rijdt zoals een Volvo S80 of een BMW 3 serie verliest rond de € 700 per maand.
Zoals ik het lees, wordt die extra bijtelling veroorzaakt omdat er prive-kilometers (woon/werk) worden gereden.
 
Waar technische beroepen mee kampen is volgens mij ook een wat stoffig imago. De opleidingen hebben daar denk ik aan bijgedragen, het komt gewoon niet spannend genoeg over.

Dat is zeker zo, je leert draadjes trekken en lampjes/stopcontacten aansluiten en dat was het.(kort gezegd)
Fabrieksinstallatie's(TaTa), Voedingsmiddeleninstallatie's(Lays Chips), Chemische industrie(AKZO/Albe Marle), Offshore Techniek(Shell/BP), enz.
Reuze interessant allemaal, maar het zit niet in de opleiding.
 

OK Bertus, maar dit gaat wel over luxe auto's, hoewel ik moet toegeven dit niet gezien te hebben. Je kan mij echt niet wijsmaken dat dit voor bedrijfsauto's/bestelwagens gaat gelden.

Verder zijn dit nog niet uitgewerkte plannen. Ik durf te wedden dat er straks iets anders uit gaat komen, iets als een véél strengere controle op de 500 privé kilometer grens. Ik ken beide uitersten, zij die zich strikt aan die grens houden, en een categorie die fluitend die bijtelling accepteerd omdat letterlijk alles (inclusief brandstofkosten, en zelfs tolgelden op vakanties) van het privé gebruik door de werkgever wordt betaald.

Ben benieuwd hoe dit uit zou werken op politieke amtsdragers en hoge pieten uit het bedrijfsleven, die zich in een auto met chauffeur laten rondrijden.........

Groet,

Ad
 
Ad, dit gaat over leaseauto's, de gemiddelde engineer rijdt een leaseauto met het kenteken op zijn naam. Een brdrijfsauto die met meerdere mensen wordt gedeeld staat op naam van het bedrijf en niet op een engineer en zal de bijtelling ook niet doorbelast worden.
 
Ad, dit gaat over leaseauto's

OK Roelof, maar "echte" bedrijfswagens, zoals bestelauto's gaan heus niet belast worden. Dat kan geen politicus waarmaken, en ze zouden daarmee een categorie mensen raken die ze niet voor ogen hebben. Maar nogmaals, er is een verschil tussen een haastig opgesteld akkoord en de daadwerkelijke invulling daarvan.
Ik zou bijna zeggen "ik vreet m'n computer op als dat gebeurt", maar m'n gebit kan dat niet aan......

Groet,

Ad
 
als woon werk belast wordt dan hebben ze toch een helehoop gaten in de kaas.

mijn vorige werk even als voorbeeld genomen: Service engineer vanuit huis. dus geen vaste werklocatie... Houdt dus in alles zakelijk vanaf huis. En dit geldt overigens voor veel service mensen. Woon-werk wordt niet vaak gereden.

Auto op naam van de gebruiker dat mocht men willen. Staat 95% van de gevallen op naam van de lease maatschappij en daarna op naam van het bedrijf. Wagenparkbeheer is uiteindelijk degene die een naam koppelt aan de auto.

bedrijven die niet willen dat men eerst naar de zaak komt en vanaf daar begint vallen simpelweg terug op mijn eerst genoemde punt.

Dit gaat hem dus niet worden.
--------------------------------
Terugkomend op de verdiensten in de techniek.
Een beginnend service technici begint over het algemeen met zo'n 1500 bruto! MTS (BOL Niveau 4) als starter. Service technici moeten het vaak hebben van hun "toeslagen" denk aan onregelmatige werktijden.
 
Wat is daar mis aan dan?
Mensen die echt een auto van de zaak nodig hebben (en waar de werkgever dus voordeel van heeft als ze in zo'n auto rijden), krijgen de kosten denk ik wel vergoed, anders laten ze de auto toch gewoon op het bedrijf staan?

Volgens mij wordt nu voornamelijk 1 groep aangepakt, en dat zijn de mensen die een auto van de zaak hebben als verkapt loon (je weet wel: ongelimiteerde prive-kilometers en een tankpas van de zaak, vaak niet de goedkoopste wagentjes, etc.) Hoewel de kans natuurlijk ook wel weer aanwezig is dat juist de "ergste" groep (en dan bedoel ik dus niet diegenen die in een cliootje of een megane het halve land doorcrossen) ook wel weer gecompenseerd gaat worden.

Ik heb veel meer te doen met diegenen die met de prive-auto een hoop woon/werk kliometers rijden en geen andere alternatieven hebben dan een andere baan zoeken of verhuizen. Heb zelf een tijd in Hilversum gewerkt, zo'n 900km. in de week. Bovenop de reiskostenvergoeding die ik kreeg moest ik nog 100 gulden(!) bijleggen. Ik wil er niet eens bij nadenken wat dat met de huidige benzineprijzen zou zijn geweest.
 
Laatst bewerkt:
uhm onkosten vergoeden waar een bedrijf niet toe verplicht is ik ben bang dat die sprookjes al lang vergaan zijn... tegenwoordig wil men voor een dubbeltje de beste mensen in huis hebben. En met minder mensen steeds meer doen...

Dat is nu eenmaal de maatschappij tegenwoordig. We willen allemaal zo min mogelijk uitgeven voor zoveel mogelijk. Elke cent die men kan besparen wordt aangepakt.
 
onkosten vergoeden waar een bedrijf niet toe verplicht is ik ben bang dat die sprookjes al lang vergaan zijn...

Toch gebeurt dat nog steeds, Alwin. Ik heb voldoende voorbeelden in mijn omgeving. Gewoon verkapt salaris, zoals Micropuller hiervoor al zegt.

Ik heb veel meer te doen met diegenen die met de prive-auto een hoop woon/werk kliometers rijden en geen andere alternatieven hebben dan een andere baan zoeken of verhuizen. Heb zelf een tijd in Hilversum gewerkt, zo'n km. in de week.

Ik heb zelf vele, 30 jaar dagelijks Barendrecht-Delft vice versa (ca 70 km per dag) zonder enige vergoeding moeten reizen naar m'n werk. Reisvergoeding (OV kosten) werden afgeschaft met de invoering van spaarloon regeling.

Groet,

Ad
 
Dit is een typisch Nederlands draadje Ad en daarin ben jij een 'stoorzender' ;). Laat ik maar voor wat meer storing zorgen.

Wat je moet schrijven: we worden ondergewaardeerd, onderbetaald en aan alle kanten geplukt door de overheid. Oftewel: we zijn zielig :wink: :wink:.

Als men zijn/haar salaris wil vergelijken met anderen hier enkele cijfers:

- het minimum inkomen is in 2012 iets minder dan € 1450 bruto per maand (vanaf 23 jaar).
- het modale inkomen (= het meest voorkomende inkomen) in Nederland is iets van € 2750 bruto per maand.

Van de site gemiddeldinkomen.nl:

In 2010 was het gemiddelde inkomen, op basis van 16.226.000 personen, € 22.000 per jaar. Dit omvat inkomen uit arbeid, inkomen uit eigen onderneming, uitkering inkomensverzekeringen en uitkering sociale voorzieningen (met uitzondering van kinderbijslag). Het feit dat dit zo laag ligt komt doordat er ook een groot deel van de bevolking niet werkt of geen inkomen geniet. Het gemiddelde inkomen van de werkzame beroepsbevolking (dit zijn 7.785.000 personen) is € 34.600 per jaar. Het gemiddelde inkomen van de niet-werkzame beroepsbevolksing (dit zijn 4.759.000 personen) is € 18.400 per jaar. Dit zijn mensen met een uitkering, pensioen of partneralimentatie en studenten.

Voor wat betreft de technische beroepen zijn er momenteel inderdaad legio vacatures en je krijgt zo'n beetje een baangarantie als je een opleiding vanaf mbo-niveau en hoger met goed gevolg afsluit. Dat is dus erg gunstig voor de technieker-in-spé. Je moet alleen als bijv. startende mbo-er niet verwachten, dat je aanvangssalaris erg ver boven het minimumloon en als hbo-er erg ver boven € 2000 zal liggen. De bomen groeien nu eenmaal niet tot in de hemel, al zouden we dat graag willen.

Ik heb eens meegekeken met mijn zoon: mbo elektronica, hbo halverwege gestaakt door gebrek aan zitvlees (is erfelijk :oops:). Hier in de regio liggen de banen in de offshore industrie voor het oprapen en de salarissen/toeslagen liegen er niet om. Er zijn 'm ook verschillende banen via stage-adressen aangeboden, maar hierin had-ie geen zin. Hij heeft zelfs de elektronica vaarwel gezegd en is elektromonteur geworden omdat-ie volgens zijn mbo papiertje ook daarvoor is opgeleid. Resultaat is, dat-ie het nu sinds bijna één jaar met een heel wat minder riant inkomen moet doen. Heeft ook een 'auto-van-de-zaak' zonder bijtelling en dat blijft zo. Reiskostenvergoeding is er dus niet bij, maar dat is logisch. Hij werkt echter met veel plezier en dat is veel belangrijker. Als ik echter zie wat-ie kan gaan verdienen als 't ie zich verder schoolt, ziet dat er helemaal niet gek uit. Het duurt wel even voordat-ie bovenmodaal kan gaan verdienen, maar dat is logisch. Als ik dat vergelijk men mijn eigen voormalige werkzaamheden, waarvan iedereen denkt dat dat aardig oplevert (leraar biologie lbo/mavo, wat nu vmbo heet) komt-ie er helemaal niet gek van af.

Enne ja, ook in het onderwijs vindt praktisch iedereen, dat-ie wordt onderbetaald.
 
Laatst bewerkt:
Wat je moet schrijven: we worden ondergewaardeerd, onderbetaald en aan alle kanten geplukt door de overheid. Oftewel: we zijn zielig.

Als ik dat zou schrijven zou ik hypocriet zijn, Jan. Ik verkeer in een bevoorrechte positie.

Wat de kern is, dat je het werk dat je doet met plezier doet. De beloning is dan wel belangrijk, maar niet het belangrijkst. Gedurende een groot gedeelte van je leven is werk een heel belangrijk onderdeel van je bestaan, als je dat niet met plezier doet beïnvloedt dat ook je overige aktiviteiten.

Zelf heb ik dat een beetje te extreem uitgevoerd. Te veel hart voor het werk, waardoor ik zelf te weinig hart heb overgehouden.........

Groet,

Ad
 
Ad, ik was nog een knipoog-smiley vergeten, die zal ik nog toevoegen. Mijn opmerking was meer ironisch dan serieus bedoeld.

Inderdaad is de bottom line: 'werken met plezier' is tien keer zo belangrijk als werken met een wat leuker inkomen. Zelf ben ik zo dom geweest nooit een technische opleiding te volgen en daar heb ik achteraf wel wat spijt van, ook al ben ik toch nog op mijn pootjes terechtgekomen. Als je de habitus hebt van een techneut is dan ook het advies om er eentje te worden, ongeacht het opleidingsniveau dat je kunt halen en ongeacht het inkomen, dat je er mee kunt verdienen.
 
Doen waar je plezier in hebt en goed in bent (dit gaat vaak samen), is inderdaad het belangrijkste.
Alleen jammer van die grote groep die ik al eerder genoemd heb, die zich overal tegenaan denkt te moeten bemoeien, terwijl ze zelf geen idee hebben waarover ze praten (en daar vaak ook nog eens riant voor worden beloond)

Dit is trouwens geen nieuw fenomeen; ruim 40 jaar geleden had men hier ook al last van, getuige dit verslag van de bouw van een van de attracties in Disney's Magic Kingdom:
Building the attraction was not so easy either. Like the queen peering down at Snow White from her castle tower, it’s hard to whistle while you work when managers are staring down at you, looking at your every move.

Such was the case for Arrow Development, a third party contractor Disney hired to help create some of the first attraction vehicles built for the Magic Kingdom. Ships flying over Never land, Skyway buckets, flying Dumbos, Doom Buggies, spinning Teacups, and cars veering through “no where in particular” were just a small part of what Arrow created for the Magic Kingdom. Included in all this were the original mine carts slated for Snow White’s Adventures.

But as work progressed on building all of these rides and attractions, corporate started sending people out of California to look over everything and make sure it was going smoothly. For Arrow, these people didn’t facilitate their success. They simply stood in the way of getting the job done, by asking questions around schedules and budgets. It came to a point that it was difficult for anyone to do his or her work with a big “Heigh Ho.”

And it wasn’t like Arrow was some new kid on the block. Arrow had worked personally with Walt Disney to create many of the rides and attractions that opened at Disneyland. Arrow had even pioneered the first bobsleds ever to roll down the first steel roller coaster that had ever been built.

Fortunately, there was one person Arrow could turn to get the help they needed. That man was Joe Fowler, who after 35 yard as an admiral for the U.S. Navy turned his efforts to building Disneyland. He was a favorite of Walt’s, largely because of his “can do” attitude. Joe and Arrow had worked together for many years. And now Joe was on site and over much of the massive construction project.

Joe trusted Arrow to get the job done. So when people from Burbank and Anaheim came over and started giving Arrow trouble, they would just call Joe and say, “Can you get these guys off our back,” and five minutes later they were gone. Fowler would send those middle men to some other end of the park or property, because he knew that his best chance for getting all of the attractions opened by October 1, 1971 was to let Arrow have the freedom and space they needed to get the job accomplished.
 
Chefs_blazen_hoog_van_de_toren

Tja, leiding geven is ook een vak.
En daar ligt ook een probleem bij sommige technische richtingen. Ik ben in 1967 m'n werkzame leven begonnen boj de RDM, en hoewel ik niet in de produktie zat hoorde ik wel elke ochtend en namiddag de verhalen van m'n medereizigers in de bedrijfsbus.

Als je bijvoorbeeld een hele goede bankwerker had, en het bedrijf wilde die belonen voor zijn goede kwaliteit en produktie dan was dat binnen het beloningssysteem alleen maar mogelijk om zo iemand te bevordern. In het beste geval tot meewerkend voorman, want dan produceerde hij nog en had een belangrijke rol bij de opleiding van nieuwkomers. Maar dan werd dikwijls de stap naar "baas" gemaakt, en in veel gevallen had je dan een goede bankwerker minder en was je een slechte baas rijker. Het CAO systeem had natuurlijk grote verdiensten, maar dit was wel één van de minpunten daarvan.

Ik weet niet of dat nu ook nog zo werkt, maar ik vrees van wel. Het zit nu eenmaal ingebakken in ons systeem, in principe moet een leidinggevende meer verdienen dan degenen aan wie hij/zij leiding geeft. Er zijn uitzonderingen waarin bepaalde specialisten die schaars zijn wel meer verdienen dus hun chefs, maar volgens mij zijn dit echt uitzonderingen.

En in niet CAO beroepen gelden de marktregels nu eenmaal sterker. Als jij een functie uitoefent waarbij er zo een paar aan de deur staan die je werk (vrijwel) naadloos kunnen overnemen, dan zal een bedrijf minder geneigd zijn om de beloning op te schroeven dan in het geval dat zij weten dat ze behoorlijk klem zitten als jij tabé zegt.
Ik heb in een aantal gevallen meegemaakt dat mensen op die manier zonder de nomaal gesproken benodigde diploma's behoorlijk hoog stegen in een organisatie. De grote problemen ontstaan dan als dat soort mensen om wat voor reden dan ook toch op straat komen te staan. Dan komen ze vrijwel nooit meer aan de bak, zeker niet op hun oude niveau.

Groet,

Ad
 
Een goed leider zegt niet "Voorwaarts!", maar zegt: "Volg mij."

Voorbeeldfunctie, kunnen wat je personeel kan, en als je dat niet kunt: hen waarderen omdat zij het wel kunnen. En ze dat laten weten.
Als je dát als leider / chef kunt, word je op handen gedragen.
 
@Roel
De spijker op zijn kop slaan.. owja nog iets dat veel managers niet kunnen.... maar ze kunnen wel beoordelen dat een timmerman zijn werk niet goed doet...

Gelukkig zit ik nu bij een bedrijf waar de hoofd technische dienst wel verstand van zaken heeft en dat verschil merk je meteen!
 
jan met de pet! die moeten ze hebben, en de hogen dus niet! zo gaat het al jaren en blijft het gaan!--> zei m'n oma eens<--
 
Back
Top