Dit is een typisch Nederlands draadje Ad en daarin ben jij een 'stoorzender'

. Laat ik maar voor wat meer storing zorgen.
Wat je moet schrijven: we worden ondergewaardeerd, onderbetaald en aan alle kanten geplukt door de overheid. Oftewel: we zijn zielig :wink: :wink:.
Als men zijn/haar salaris wil vergelijken met anderen hier enkele cijfers:
- het minimum inkomen is in 2012 iets minder dan € 1450 bruto per maand (vanaf 23 jaar).
- het modale inkomen (= het meest voorkomende inkomen) in Nederland is iets van € 2750 bruto per maand.
Van de site gemiddeldinkomen.nl:
In 2010 was het gemiddelde inkomen, op basis van 16.226.000 personen, € 22.000 per jaar. Dit omvat inkomen uit arbeid, inkomen uit eigen onderneming, uitkering inkomensverzekeringen en uitkering sociale voorzieningen (met uitzondering van kinderbijslag). Het feit dat dit zo laag ligt komt doordat er ook een groot deel van de bevolking niet werkt of geen inkomen geniet. Het gemiddelde inkomen van de werkzame beroepsbevolking (dit zijn 7.785.000 personen) is € 34.600 per jaar. Het gemiddelde inkomen van de niet-werkzame beroepsbevolksing (dit zijn 4.759.000 personen) is € 18.400 per jaar. Dit zijn mensen met een uitkering, pensioen of partneralimentatie en studenten.
Voor wat betreft de technische beroepen zijn er momenteel inderdaad legio vacatures en je krijgt zo'n beetje een baangarantie als je een opleiding vanaf mbo-niveau en hoger met goed gevolg afsluit. Dat is dus erg gunstig voor de technieker-in-spé. Je moet alleen als bijv. startende mbo-er niet verwachten, dat je aanvangssalaris erg ver boven het minimumloon en als hbo-er erg ver boven € 2000 zal liggen. De bomen groeien nu eenmaal niet tot in de hemel, al zouden we dat graag willen.
Ik heb eens meegekeken met mijn zoon: mbo elektronica, hbo halverwege gestaakt door gebrek aan zitvlees (is erfelijk

). Hier in de regio liggen de banen in de offshore industrie voor het oprapen en de salarissen/toeslagen liegen er niet om. Er zijn 'm ook verschillende banen via stage-adressen aangeboden, maar hierin had-ie geen zin. Hij heeft zelfs de elektronica vaarwel gezegd en is elektromonteur geworden omdat-ie volgens zijn mbo papiertje ook daarvoor is opgeleid. Resultaat is, dat-ie het nu sinds bijna één jaar met een heel wat minder riant inkomen moet doen. Heeft ook een 'auto-van-de-zaak' zonder bijtelling en dat blijft zo. Reiskostenvergoeding is er dus niet bij, maar dat is logisch. Hij werkt echter met veel plezier en dat is veel belangrijker. Als ik echter zie wat-ie kan gaan verdienen als 't ie zich verder schoolt, ziet dat er helemaal niet gek uit. Het duurt wel even voordat-ie bovenmodaal kan gaan verdienen, maar dat is logisch. Als ik dat vergelijk men mijn eigen voormalige werkzaamheden, waarvan iedereen denkt dat dat aardig oplevert (leraar biologie lbo/mavo, wat nu vmbo heet) komt-ie er helemaal niet gek van af.
Enne ja, ook in het onderwijs vindt praktisch iedereen, dat-ie wordt onderbetaald.