Samen de SS Rotterdam bouwen met resin

Daar ga ik kijken! En ja, de polaroids van toen …

Dank je voor het woord: motorbarkas! Dat zal ik voortaan gebruiken

Zag bij de beschrijving in het RDM-archief dat de ankers van de Rotterdam maar 1,5 ton wogen. Daarin zal de komma wel verschoven zijn en 15 ton lijkt me aannemelijker. En heeft men het over 18 reddingsboten, waarvan 2 met een 40 PK diesel. Gr. Klaas.

Zag bij de beschrijving in het RDM-archief dat de ankers van de Rotterdam maar 1,5 ton wogen. Daarin zal de komma wel verschoven zijn en 15 ton lijkt me aannemelijker. En heeft men het over 18 reddingsboten, waarvan 2 met een 40 PK diesel. Gr. Klaas.
Op de link die je me stuurde noemden ze de twee kleine sloepen voorop inderdaad motor lifeboats en de grote gewoon lifeboats! Riemen heb ik nergens gezien

Heb ook nergens riemen of dollen gezien Erik. Gr. Klaas.

upload_2025-3-8_9-49-47.png

Zo, ik heb nu de kleine en grote sloep gemaakt. Zelfs met een facultatief dekzeil, want daar vond ik ook foto's van.

upload_2025-3-8_9-51-29.png

Altijd de vraag natuurlijk wat origineel is! De sloepen hebben ook nog karakteristieke stabilisatievinnen. Die zijn erg klein maar zouden ook het opplakken van papier hinderen. Dus die laat ik bewust weg. Nu door met de barkassen.

Heb ook nergens riemen of dollen gezien Erik. Gr. Klaas.
Mijn vriend Robert, eigenaar van Scaldis, de partij die de bouwplaat uitgeeft heeft een vader die ..... op de Rotterdam diende in zijn jonge jaren. Een interessante vraagbaak! En hij gaf ook aan dat er geen riemen waren :-). Grappig, want ze zitten wel in de modelbouw plaat en je ziet ze op alle modellen. 1-0 voor resin ;-)

Een leuk project Erik, mooi vorderingen ook.
Fijn dat je een proefbouwer hebt gevonden, ik zou het misschien ook leuk vinden , maar zo een kolos kan ik niet meer kwijtraken in de kamer, en mijn bouwtijd is vrij beperkt tegenwoordig

Een leuk project Erik, mooi vorderingen ook.
Fijn dat je een proefbouwer hebt gevonden, ik zou het misschien ook leuk vinden , maar zo een kolos kan ik niet meer kwijtraken in de kamer, en mijn bouwtijd is vrij beperkt tegenwoordig
Daar is een hele mooie oplossing voor: bouw de SS Rotterdam in schaal 1:350. Die bouwplaat ziet er goed uit en zal met resin denk ik super worden. Zelf heb ik al 1:350 railing besteld, die er is in laser cut of metaal (ik koos voor dat laatste), want ik wil dit ook proberen. Ik zag dat deze sloepen bv dekzeilen hebben, die ik makkelijk ook in deze schaal kan printen (dat aandrijven met die stangen zal denk ik te klein worden en mijn printer niet trekken)

Paul Paymans is inmiddels gestart met de bouw. Naar mijn mening bouwt hij prachtig en nog snel ook. Hij bouwt in opdracht maar ook vol plezier. Dat weet ik zeker, want ik was bij hem thuis om de resin te brengen en had een super bezoek. Hij had net de geweldige Nieuw Amsterdam (NA) af (zonder resin), waarvoor ik ook al resin heb, maar first things first. De NA staat boordevol luchthappers etc. Dat wordt wat :-)

Hier wat foto's van zijn bouw. Hij spoot de sloepen. Hij schreef mij en Robert Schotman, de uitgever.

Heren,
Bijgaand wat resultaten van het schilderen en monteren van Eriks 3D onderdelen: het onderste achterdek met de bolders e.d., en de reddingsboten, klein, groot en overdekt. Ik heb de kleuren zo goed mogelijk nagebootst van de bouwplaat en de (weinige) goede kleurenfoto's van de blauwe versie. Ook het zwembad zit vast in het achterdek, is later misschien lastig in te passen. Op naar romphuid!

Erik, voor als je zin hebt: er zitten twee radardomes op deze versie een kleine (diameter 11 mm) en een wat grotere (diameter 15 mm).
groet, paul

Dat laatste heb ik opgepakt en die liggen bij Paul. Overigens .... er staan 4 radardomes op, ook nog twee kleintjes van 5mm. Dan hebben we het wel over een latere periode, maar dat past bij de gekozen periode van de blauw/zwarte romp

Toen ging hij verder met de bolders en geleiders (als ze zo heten) op het onder-achterdek. Op de bouwplaat zijn die geleiders recht, ik vind dat geen gezicht want die horen een holling te kennen.
IMG_3085.JPG

Ik maakte ook die bolders met 3 stukjes. In het echt zijn die zo klein dat ze niet op de bouwplaat zitten. Mooi geschilderd ook zo, Paul! De kleur oranje is ook goed gekozen. Alleen zou ik zelf denken dat de huid iets lichter was, maar A) een foto bedriegt B) een mooi contrast C) in die tijd wellicht helemaal goed, ik zie het schip nu zoals het is. Laat ik me vooral onthouden van kritiek, dit ziet er prima uit!

Een optie is ook nog om de ramen van de barkassen te verglazen met Kristal Klear. Zie mijn andere verslagen.

thumbnail_IMG_3089.jpg

De barkas en ik zie nu duidelijk de verschillende kleuren van opbouw en romp. Dit voelt voor mij heel goed. Zie mijn eerdere opmerking over de optie ook nog te verglazen wat een heel makkelijk werkje is. Maar ook een kwestie smaak, jullie kennen me vast als freak ramen uitsnijder :-)

Back