Samen de SS Rotterdam bouwen met resin

Discussie in 'Papierbouw' gestart door erikborgers, 6 nov 2023.

1. erikborgers

erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Een eerste versie van de grote sloepen, met het binnenwerk apart voor wie binenkant liever van papier maakt.

upload_2025-3-4_16-37-32.png

Typisch zijn de dingen tussen de bankjes in. Ik zag dat deze heen en weer konden worden bewogen. Misschien drijven ze de schroef aan, of anders wellicht pompen om water te lozen? Ik weet het niet.

Laatst bewerkt: 5 mrt 2025
    Pingu57 en Herby63 vinden dit leuk.
  2. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Iemand een idee?

3. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Die zijn om de schroef aan te drijven Erik. Moet even zoeken hoe het systeem heet. Gr. Klaas.

4. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Dank je Klaas. Ik heb dat zelf nooit eerder gezien. In het bouwpakket zitten ook riemen, maar ik heb daar geen foto’s van gezien. Was het en en? Interessant!

Herby63 vindt dit leuk.
  5. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    image.jpg

6. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    De beroemde fotosessie (iets met een modeblad geloof ik) is voor mij nu heel behulpzaam. Ik zie hier ook steeds een bakboord en stuurboord bankje, plus één voor en waarschijnlijk één achter. Zo heb ik het gemodelleerd. De binnenkant van de schroefaandrijvers handvaten is hol, zodat je grip hebt, maar dit modelleer ik niet want in 1:250 wordt dat me te fragiel in resin.

7. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    IMG_1862.png

Van de huidige sloepen is weinig over. De bemanning van de rondleiding die ik sprak (vrienden van de SS. Rotterdam) vonden dat ook erg jammer. Nogal in contrast met de prachtig opgeknapte zalen en zo. Maar ja, het is al een groot wonder dat dit schip er nog is!

8. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    image.jpg

Ik maak een extra lipje aan de voorkant, neem die samen, en plak dan eerst de voorkant. Het papier smeer ik in met witte lijm. De achterste lipjes knip ik af en dan dan plak ik ook hier

9. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Redelijke fit, het hek is echter te spits

image.jpg

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      425,7 KB
      Weergaven:
      3
  10. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Erik, Met die T-vormige krukken tussen de banken maakte je een heen en weer gaande beweging. Onder een scharnier waren de krukken met een lange stang verbonden. Achter in de sloep werd de beweging omgeleid naar een krukas, die de schroef aandreef. Herinner me uit mijn jeugd dat op de Nieuwe Maas een sleepboot voer met een aantal van dat soort sloepen erachter. De krukken tussen de banken gingen als een dolle heen en weer. Moest ik eerst even op me in laten werken hoe dat kwam. Nu verder zoeken hoe zo'n systeem heet.

11. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Dank je. Ik was vorige week aan boord en na de machinekamer tour kom je dan in een museum. Daarop film van het schip (wel in de Rembrandt tijd). En daar zag ik inderdaad die beweging gedemonstreerd door de bemanning tijdens een oefening

Herby63 vindt dit leuk.
  12. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mooi dat het je duidelijk is Erik. Zoek ik even niet verder naar de naam van het systeem. Mocht ik er bij toeval op stuiten laat ik het weten. Succes verder met de Rotterdam. Onze jongste zoon heeft ons een nachtje slapen en een diner aangeboden op het schip. Kan ik gelijk ergens gericht naar kijken/vragen. Gr. Klaas.

Herby63 vindt dit leuk.
  13. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Leuk kado! Wat ik me afvraag is hoe de voorste kleine sloepen eruit zagen. Ook zo’n schroefsysteem of waren deze simpeler? Ik heb er geen foto van kunnen vinden. Wel zag ik op een andere foto dat de bankjes doorlopen tot de boorden en dat tussen de bankjes een breder deel zit, een soort tafel of plek om met de rug naar elkaar toe te zitten. Dit heb ik weer aangepast. Wat een tijd! Maar ja, het moet toch een beetje kloppen niet? Deze sloepen werden gebruikt om aan land te gaan maar ik neem aan ook als reddingssloepen. Ben ik benieuwd hoeveel mensen op het schip konden en of dat dan past. Mijn gevoel zegt me …. Bij lange na niet!

14. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Erik, In theorie zullen er voldoende reddingsmiddelen aan boord moeten zijn, maar of dat in de praktijk werkt? Zodra een schip flink slagzij maakt kunnen er maar aan één kant sloepen worden gestreken. Daarnaast zijn er ook reddingsvlotten en reddingsvesten. Ben verder niet bekend met de voorschriften hieromtrent. Misschien dat je onder Solas-voorschriften iets kunt vinden. Herinner me dat er aan boord van een BP tanker, dacht British Centaur, een van de reddingssloepen was volgeslagen. Van achteren had een monstergolf het schip belopen en sloeg van boven in de polyester sloep. Die was gewoon open gescheurd. Vond de huiddikte griezelig dun. Mijn eigen 20 voets polyester zeilboot was dikker. Denk dat die kleinere sloepen op de Rotterdam wel een dieselmotortje hadden. Op de foto geen roeidollen te zien? Gr. Klaas.

Herby63 vindt dit leuk.
  15. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Dit zegt ChatGPT, de semi betrouwbare bron

De ss Rotterdam heeft een capaciteit van ongeveer 1.456 passagiers en bood daarnaast ruimte voor 580 bemanningsleden.

Reddingssloepen en Veiligheid

Toen het schip in de vaart kwam in 1959, was het uitgerust met 16 reddingssloepen, elk met een capaciteit van ongeveer 99 personen. Dit komt neer op een totale capaciteit van 1.584 personen in de reddingssloepen.

Daarnaast had het schip extra reddingsvlotten en andere noodvoorzieningen, zodat het voldeed aan de internationale maritieme veiligheidsnormen van die tijd.

Met de oorspronkelijke passagiers- en bemanningscapaciteit was de beschikbare reddingscapaciteit in sloepen en vlotten voldoende om iedereen aan boord te evacueren. In latere jaren, toen het schip werd omgebouwd tot een cruiseschip en later een hotel, zijn er mogelijk aanpassingen gedaan aan de reddingsmiddelen.

16. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Volgens mij zeggen de Friezen dan:it ken net!

;-)

Herby63 vindt dit leuk.
  17. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    ChatGPT zegt ook dit hierover

Verschillen tussen grote en kleine sloepen

1. Grote sloepen

Waren uitgerust met een motor (vaak een kleine dieselmotor).

Hadden een rattengang als noodvoorziening om de schroef handmatig aan te drijven als de motor uitviel of geen brandstof meer had.

2. Kleine sloepen

Waren meestal roeisloepen, bedoeld voor evacuatie door middel van peddels of riemen.

Bij de ss Rotterdam waren de grote gemotoriseerde sloepen bedoeld voor langere afstanden en het slepen van andere reddingsmiddelen, terwijl de kleinere sloepen en vlotten als aanvulling dienden om iedereen veilig te evacueren.

18. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Het woord wat wij zoeken is dus waarschijnlijk Rattengang

En die zou dus niet in de kleine sloepen zitten

Tevens een motor in de grote sloepen, wat logisch klinkt maar ik heb geen foto’s hiervan.

ik heb wel een foto dat zon nieuwerwetse, later geplaatste, overdekte motorsloep 2 van deze “rattengang” sloepen trekt. Of althans dat kijkt zo. Wat dan weer doet betwijfelen of die grote sloepen echt een motor hadden.

De rondleiders weten waarschijnlijk meer. Ik vroeg of de overdekte sloepen (4 achterop en ook nog 1 op het voordek) alleen uit de Rembrandt tijd waren. Dat werd ontkend dus ik kan vast gerust de grojze romp bouwen met de overdekte sloepen

19. erikborgers

Lid geworden:
    15 nov 2014
    image.jpg

20. k-k

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Herby63 vindt dit leuk.