SAM TALK

Lijkt me idd een 36..want 36 is incl het frontlager.
2836-6 is dan de 1500 KV

Dream Weaver ontwikkeling begon in 1955 en de herbenoemde VI tw de IX werd 2e op het WK in Cranfield in 1956 .
Lijkt me een leuke selectie dan om aan te houden.

Ook Leuk dat we vliegen met modellen die het goed deden in de wedstrijden.

Perfect ik doe mee waar kan ik inschrijven en helemaal mooi dat alles mag kwa model:banana:.

Mijn Blazer kan dus ook meedoen leuk eerdaags nog effe een rompje maken voor een E-motor:yes:.
Twijfel of daar een 2836 op past misschien toch maar iets kleiner.

Hebben we nog een max. hoogte bijv 1000m :rofl: :rofl: de max. want een Blazer met 2836 moet dat wel haalbaar zijn:banana:.

Eeeeeehhh mag hat jaartal naar 1959 want zie net dat de KK Gaucho van 1959 is.
En vind het wel leuk om een KK model te bouwen.

Gaucho (oz1367) by Neville Willis from Keil Kraft 1959

Gaucho​

by Neville Willis
from Keil Kraft
1959
44in span
IC F/F Kit

Plan Details

Nee..ik wil me niet op de borst kloppen het is niet mijn verdienste dat ik nu (een beetje) verstand heb van hoe een E- motor te bepalen. Die credits liggen aan jullie kant met alle lessen.

Tjonge..wie had dat ooit gedacht. Verbrander Enke op de E- toer..ik heb er zin in!!
Graag gedaan :goal en nu aan de slag met mooie modellen bouwen voor onze nieuwe classe.
Maar niet alleen prestatie modellen maar ook modellen die apart zijn en minder goed, zodat je kan laten zien wat je waard bent:wave

Was even zoeken naar een plaatje van mijn Blazer en nu twijfel ik want kan ook Cox eraf en Dieseltje erop zetten.

1748170851399.png

Zag ook op de foto's van de DOW '24 best veel leuke modellen die zomaar mee kunnen doen.

Zullen we eens een blik gaan werpen op klasse nr 11.:

ELECTRORUBBER.

Dit zijn de org SAM Europe specs:

Entries may be any rubber powered model designed prior to 1951. Model must be in it’s original size (not scale down/up admitted). The minimum wing loading will be 6.5oz. per sq. ft. (20gr. per sq.dm.) of planform wing area. Propulsion must be: a) AEO C-20 KV1550 brushless motor with direct drive, 8” maximum propeller diameter is admitted. b) Graupner Speed 300 permanent ferrite magnet motor with max. 1:5 reduction gearbox , 10” (254mm) maximum diameter propeller is admitted. Battery pack may be six NiMh cells or two Lithium chemistry cells of any capacity with manufacturer’s label clearly visible. Only factory made propellers are allowed, they can be of the folding type. Any BEC-ESC power control system is acceptable. Model can be ROG or hand launched at pilot’s discretion. Motor can be run only during the first 60 seconds of flight. The model’s score will be the sum of the best three of four 7 minutes maximum flights.

Gezien het oprekken van de jaartal bovengrens bij de klasse Nostalgia lijkt het me dat we dat hier ook kunnen doen. Dan passen al die leuke fifties wakefields er in.

Zeer kenmerkend voor deze klasse is dat de modellen op de originele schaal moeten zijn en de aandrijflijn voorgeschreven is. Zullen we dat zo aanhouden?
Denk dat het leuk en belangrijk is om het zo eenvoudig mogelijk te houden zodat eigenlijk elk rubber model zou moeten kunnen passen.

Hoe ruimer we het houden des te meer kans is dat we liefhebbers krijgen voor mee te vliegen.

Verder denk dat belangrijkste zal zijn een motortje te kiezen die nix kost en op alie te koop is of men misschien al heeft.

Maar ja wat moet dat dan gaan worden, bijv motor de max 26 gram aanhouden ? want dat zegt vaak al iets over het max. vermogen.

1749377967605.png

Eigenlijk vind ik alles prima zolang we maar liefhebbers kunnen trekken die willen meedoen.

Bij de direct drive is dat dan deze motor (22 euro):

En de Graupner speed zie ik wel ( bv Lindinger..12 euro) maar nog niet een uitvoering gevonden met de 1: 5 vertraging er aan.

De Speed 300 vind ik persoonlijk de leukste maar ga die niet kopen is te duur tegenover een brushless motortje.
En dan nog maar niet te spreken over de regelaar! denk niet dat iemand dat zal gaan doen.

De C20 motor is niet heel duur maar een motortje kopen terwijl ik nog indoor motortjes heb liggen zal ik ook niet snel doen.

Ben even benieuwd naar andere reacties.
Want misschien heb ik het mis maar iets kopen waar je al iets gelijkwaardigs van heb liggen zal denk niemand snel doen.

Verwacht een beetje dat er nog wat indoor motortjes bij velen rondzwerven die misschien bruikbaar zouden kunnen zijn.

En voor de duidelijkheid..we hebben het over Electrorubber.. en op PH-SAM manier.

Dus elke rubbermotor aangedreven kist tot ontwerpjaar 1960 met maximaal een 80 Watt E motor (en maximaal 60 sec motorloop)

Dus of je nu een KK Senator neemt met die motor er in die omhoogschiet maar matig zweeft, of een volbloed wakefield van de mid fifties die veel beter zweeft maar minder snel klimt..Zolang het maar een van org rubberkist is met niet maar dan 80 Watt motor.
Dan kan een ieder bouwen en experimenteren naar eigen inzicht.

Lijkt ons dat wat??
Jazeker wel laten we ervoor gaan.

Ik ben der al klaar voor :yes:

bebbc3dc-9fd1-47d4-b313-7247a2edd986.jpg

Ik heb een droom deze dus:

Cizek 1955 G-55:

Bekijk bijlage 620624

En iets verder terug in de tijd..Keil Kraft Contestor:

Bekijk bijlage 620625

Veel mooie rubberkisten, eindeloos plaatjes kijken:

Wel door scrollen op see more...nou dat klopt!!

En..ik zet de specs zo in ons overzicht SAM klassen specs.
Mooi spul zou toch super zijn als we dergelijke modellen bij elkaar krijgen op een meeting

Klinkt helemaal goed maar de E-motor is niet duidelijk lijkt me wat groot een 22/25.
Met een COX zit je op iets van 80-90 watt dat zou bijv de max kunnen zijn.
Maar ach het maakt niet uit heb de Tomboy en die kan mooi meedoen.
De Blazer wordt dan voor de 0.8cc TEX

Bij E- uitvoering:
- Maximaal 80 Watt
Ik vraag me af hoe je dat gaat beheren. Anders dan verbrandingsmotoren, die een duidelijk maximum geleverd vermogen hebben, min of meer gerelateerd aan de cilinderinhoud, hebben elektromotoren dat niet. Je kunt die in theorie oneindig zwaar belasten, maar de door de steeds groter wordende stroomsterkte neemt de opwarming ook toe, en bepaald het koelend vermogen van de behuizing en de luchtstroom het maximum wat je continu door de motor kunt persen zonder dat er rook uit gaat komen. Als de fabrikant al een maximum vermogen opgeeft gaat dat vaak gepaard met een maximum looptijd.
Dus hoe ga je die 80 W specificeren, en eventueel controleren? Ook al vertrouw je de deelnemers zonder te willen meten, moeten die ook een uitgebreidere specificatie dan alleen 80 W max. krijgen.

Mijn 2 centen, Max.

Laatst bewerkt:
Ach Max wat maakt dat uit, als iemand met 180 watt wil starten maakt dat ook niet uit toch,
want dan hebben we in ieder geval er weer een deelnemer erbij.

Ik heb op de Europese SAM kampioenschappen de electrorubber klasse uitgebreid bekeken en volgens mij is de motor niet de bepalende factor maar, de ogen van de vlieger en de eventueel aanwezige wind.
De C20 motor wordt in deze klasse op 2S gevlogen, zegmaar ruwweg op 60 Watt met een vleugelbelasting van min 20gr/dm2
De maximale 40 seconden motorloop is meer dan ruim voldoende.
Waarom de PH-SAM regels anders zijn ??

Back