SAM TALK

Zullen we eens een blik gaan werpen op klasse nr 11.:

ELECTRORUBBER.

Dit zijn de org SAM Europe specs:

Entries may be any rubber powered model designed prior to 1951. Model must be in it’s original size (not scale down/up admitted). The minimum wing loading will be 6.5oz. per sq. ft. (20gr. per sq.dm.) of planform wing area. Propulsion must be: a) AEO C-20 KV1550 brushless motor with direct drive, 8” maximum propeller diameter is admitted. b) Graupner Speed 300 permanent ferrite magnet motor with max. 1:5 reduction gearbox , 10” (254mm) maximum diameter propeller is admitted. Battery pack may be six NiMh cells or two Lithium chemistry cells of any capacity with manufacturer’s label clearly visible. Only factory made propellers are allowed, they can be of the folding type. Any BEC-ESC power control system is acceptable. Model can be ROG or hand launched at pilot’s discretion. Motor can be run only during the first 60 seconds of flight. The model’s score will be the sum of the best three of four 7 minutes maximum flights.

Gezien het oprekken van de jaartal bovengrens bij de klasse Nostalgia lijkt het me dat we dat hier ook kunnen doen. Dan passen al die leuke fifties wakefields er in.

Zeer kenmerkend voor deze klasse is dat de modellen op de originele schaal moeten zijn en de aandrijflijn voorgeschreven is. Zullen we dat zo aanhouden?
Denk dat het leuk en belangrijk is om het zo eenvoudig mogelijk te houden zodat eigenlijk elk rubber model zou moeten kunnen passen.

Hoe ruimer we het houden des te meer kans is dat we liefhebbers krijgen voor mee te vliegen.

Verder denk dat belangrijkste zal zijn een motortje te kiezen die nix kost en op alie te koop is of men misschien al heeft.

Maar ja wat moet dat dan gaan worden, bijv motor de max 26 gram aanhouden ? want dat zegt vaak al iets over het max. vermogen.

1749377967605.png

Eigenlijk vind ik alles prima zolang we maar liefhebbers kunnen trekken die willen meedoen.

Gezien het feit dat in een 1e zoektocht wel de C-20 te voorschijn komt maar niet de Graupner 300 met 5:1 vertraging lijk me voor onze toepassing idd beter een motor spec af te spreken ipv een merk/type. ( hebben we bij de Nostalgia indien een E motor ook gedaan)

Bij de direct drive is dat dan deze motor (22 euro):

En de Graupner speed zie ik wel ( bv Lindinger..12 euro) maar nog niet een uitvoering gevonden met de 1: 5 vertraging er aan.

De Speed 300 vind ik persoonlijk de leukste maar ga die niet kopen is te duur tegenover een brushless motortje.
En dan nog maar niet te spreken over de regelaar! denk niet dat iemand dat zal gaan doen.

De C20 motor is niet heel duur maar een motortje kopen terwijl ik nog indoor motortjes heb liggen zal ik ook niet snel doen.

Ben even benieuwd naar andere reacties.
Want misschien heb ik het mis maar iets kopen waar je al iets gelijkwaardigs van heb liggen zal denk niemand snel doen.

Verwacht een beetje dat er nog wat indoor motortjes bij velen rondzwerven die misschien bruikbaar zouden kunnen zijn.

En voor de duidelijkheid..we hebben het over Electrorubber.. en op PH-SAM manier.

Dus elke rubbermotor aangedreven kist tot ontwerpjaar 1960 met maximaal een 80 Watt E motor (en maximaal 60 sec motorloop)

Dus of je nu een KK Senator neemt met die motor er in die omhoogschiet maar matig zweeft, of een volbloed wakefield van de mid fifties die veel beter zweeft maar minder snel klimt..Zolang het maar een van org rubberkist is met niet maar dan 80 Watt motor.
Dan kan een ieder bouwen en experimenteren naar eigen inzicht.

Lijkt ons dat wat??

En voor de duidelijkheid..we hebben het over Electrorubber.. en op PH-SAM manier.

Dus elke rubbermotor aangedreven kist tot ontwerpjaar 1960 met maximaal een 80 Watt E motor (en maximaal 60 sec motorloop)

Dus of je nu een KK Senator neemt met die motor er in die omhoogschiet maar matig zweeft, of een volbloed wakefield van de mid fifties die veel beter zweeft maar minder snel klimt..Zolang het maar een van org rubberkist is met niet maar dan 80 Watt motor.
Dan kan een ieder bouwen en experimenteren naar eigen inzicht.

Lijkt ons dat wat??
Jazeker wel laten we ervoor gaan.

Ik ben der al klaar voor :yes:

bebbc3dc-9fd1-47d4-b313-7247a2edd986.jpg

Ik heb een droom deze dus:

Cizek 1955 G-55:

Bekijk bijlage 620624

En iets verder terug in de tijd..Keil Kraft Contestor:

Bekijk bijlage 620625

Veel mooie rubberkisten, eindeloos plaatjes kijken:

Wel door scrollen op see more...nou dat klopt!!

En..ik zet de specs zo in ons overzicht SAM klassen specs.
Mooi spul zou toch super zijn als we dergelijke modellen bij elkaar krijgen op een meeting

We gaan naar de laatste klasse, althans voor vandaag:

6. 1/2 A TEXACO

Man man...wat een leuk speelgoed is dat!!

Dit zijn de SAM Europe rules:

Entries may be any gas powered model airplane designed prior to 1951. Model must weigh a minimum of 24.4 grams per sq.dm. (8 ozs./sq.ft.) of planform wing area. Engine must be a Cox reed valve engine of .049 cu.in. displacement (0.80 cc) with integral 5.1 cc capacity fuel tank. Propeller may be any non¬folding prop of 8 inches diameter or less. Any fuel without gasoline (petrol/benzene) is acceptable. Tanks may be topped off with engine running. 1/2A Texaco models may be hand launched or ROG at pilot’s discretion. The model’s score will be the sum of the three best flights of four 15 minute max flights.

Zullen we er dit van maken????:

- Elk motormodel ontwerp tot 1960

Met een verbrander (gelijk eerdere opzetten):
- Motorinhoud max 0,8 cc
- Glow en diesel toegestaan
- Geïntegreerde cq separate tank van max 5,1 cc
- Vaste prop maximaal 8"
- Navullen voor de start toegestaan
- Max vliegtijd 15 minuten.

Bij E- uitvoering:
- Maximaal 80 Watt
- Max motorloop wordt ter plekke bepaald (omstandigheden, plafond, etc)
- Vaste prop max 8"
- Max vliegtijd 15 minuten

En weet je wat..1/2A mag op de DOW!!!!

In de E uitvoering hebben we al meerder benaderingen gehad echter geen of nauwelijks ervaring..dus gewoon ergens starten en dan zien we wel of het Wattage aangepast moet worden en wat een verstandige motorlooptijd is.

Klinkt helemaal goed maar de E-motor is niet duidelijk lijkt me wat groot een 22/25.
Met een COX zit je op iets van 80-90 watt dat zou bijv de max kunnen zijn.
Maar ach het maakt niet uit heb de Tomboy en die kan mooi meedoen.
De Blazer wordt dan voor de 0.8cc TEX

Had hem direct na plaatsing al aangepast naar 80 Watt max.
We zitten behoorlijk op 1 lijn.

Dus ..ok..we leggen het zo vast in het specs topic.

En ik neem een 1/2 A mee naar de Midsummer Meeting.

ik doe mee 1/2 A texaco

Ik zal er ook een prepareren voor een cox. daar pers je ruim 6 minuten looptijd uit met 5,1 cc brandstof . Wel na 3 drie vluchtten je cox motortje vervangen dan zijn ze verbrand .

IMG_4702.jpeg

Back