Denk dat het leuk en belangrijk is om het zo eenvoudig mogelijk te houden zodat eigenlijk elk rubber model zou moeten kunnen passen.Zullen we eens een blik gaan werpen op klasse nr 11.:
ELECTRORUBBER.
Dit zijn de org SAM Europe specs:
Entries may be any rubber powered model designed prior to 1951. Model must be in it’s original size (not scale down/up admitted). The minimum wing loading will be 6.5oz. per sq. ft. (20gr. per sq.dm.) of planform wing area. Propulsion must be: a) AEO C-20 KV1550 brushless motor with direct drive, 8” maximum propeller diameter is admitted. b) Graupner Speed 300 permanent ferrite magnet motor with max. 1:5 reduction gearbox , 10” (254mm) maximum diameter propeller is admitted. Battery pack may be six NiMh cells or two Lithium chemistry cells of any capacity with manufacturer’s label clearly visible. Only factory made propellers are allowed, they can be of the folding type. Any BEC-ESC power control system is acceptable. Model can be ROG or hand launched at pilot’s discretion. Motor can be run only during the first 60 seconds of flight. The model’s score will be the sum of the best three of four 7 minutes maximum flights.
Gezien het oprekken van de jaartal bovengrens bij de klasse Nostalgia lijkt het me dat we dat hier ook kunnen doen. Dan passen al die leuke fifties wakefields er in.
Zeer kenmerkend voor deze klasse is dat de modellen op de originele schaal moeten zijn en de aandrijflijn voorgeschreven is. Zullen we dat zo aanhouden?
Hoe ruimer we het houden des te meer kans is dat we liefhebbers krijgen voor mee te vliegen.
Verder denk dat belangrijkste zal zijn een motortje te kiezen die nix kost en op alie te koop is of men misschien al heeft.
Maar ja wat moet dat dan gaan worden, bijv motor de max 26 gram aanhouden ? want dat zegt vaak al iets over het max. vermogen.
Eigenlijk vind ik alles prima zolang we maar liefhebbers kunnen trekken die willen meedoen.