Bouwverslag Saab 91D Safir

In tegenstelling tot bij F2B (plaatje hiernaast) is 5 kmh meer snelheid om boven je veiligheidsgrens te blijven bij RC meestal niet zo'n punt.
Als ik i.p.v. ~ 90 naar 95 kmh zou gaan :eek:, worden de figuren lastiger -volgens het boekje- te vliegen en bovendien wordt de beoordeling door de jury :confused: (nog) harder werken en dat ga je echt merken....
Vandaar dat bij het balsa inslaan er altijd een weegschaal meeging naar de winkel...:D

bovendien wordt de beoordeling door de jury :confused: (nog) harder werken

Kijk een overwerkte jury heeft niemand wat aan.

Als je kort de bocht om wil bij een langzamere snelheid dan helpt het om de flaps tegen het hoogteroer mee te laten sturen. En als je zonder invalshoek de bocht uit wenst te komen kun je een beetje speling maken op het hoogteroer of in je zender een klein beetje dode slag definieren rond het nulpunt, de flaps moeten dan eerder bewegen dan het hoogteroer.

Klopt, er komt nog een laag tegenaan, die wel rond wordt. Die moet nadat de sheeting erop zit pas aangebracht worden omdat deze qua hoogte gelijk wordt aan de sheeting. Lastig uit te leggen met alleen woorden zo, haha.

Waarom zijn de mallen van de voorlijst zo hoekig, komt er nog iets voor, of is dat de eindvorm?

Een zgn. 'false leading edge': zie links.

upload_2022-11-10_13-59-30.png

Uit

upload_2022-11-10_13-59-53.png

Een fijn boek.

jan.

Precies die constructie heb ik (behalve dan dat ik een balsa kern in de main spar heb zitten). Grappig, het staat zelfs op de kaft.

Deze constructie ken ik niet, maar ik kan me voorstellen dat je de D box beter kunt verlijmen, omdat je de beplanking zowel onder als op de kopse kant verlijmd.
Fijn zo'n forum, dan leren we elke keer wat bij.[emoji106]

Back