Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

De mast is geschilderd;
My Collage_bewerkt-1.jpg

De stengen van de fokke-mast sla ik over in dit verslag, daar deze exact de zelfde constructie hebben als de stengen van de grote-mast en dus in principe niets toevoegen aan dit verslag, alleen een plaatje wanneer de mast gereed is.

Piet het is verbazingswekkend hoe jij alles zo perfect met het fototoestel vastlegt, mijn grote complimenten. Ik heb mijzelf even in de wacht gezet omdat het weer af en toe te mooi is om op de zolder te gaan knutselen aan de RC. Ga je wel dagelijks volgen.

Mvg. Jos.:koud:

Omdat de voorsteng (fokke-marssteng) toch een beetje afwijkt van de grote marssteng i.v.m. de dikte van de steng laat ik dat hier toch maar ff zien. De marssteng voor de grote mast was/is 6 mm dik en kon ik daarom afschuinen tot 5 mm tot de zaling en de top 4 mm, waarna de zaling met de 4 mm gaten komt te rusten op het randje van 5 mm. De voorsteng is echter maar 5 mm dik en daarom gaat dat hier niet op. Omdat deze moet afgeschuind worden tot 4 mm aan de top zou de zaling dus niet goed op de top komen te rusten. Daarom heb ik een kleine verdikking van 5 mm laten zitten op het punt waar de zaling komt te rusten, een soort van kleine hommer dus, zie plaatje, dat maakt mijn ietwat kromme uitleg waarschijnlijk een stuk duidelijker...
JPG_9525_5026_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Piet is zo te zien weer de oude, maar niet te druk gaan doen anders zit je straks weer in de put. Ik merk dat je weer enorm actief bent. Gewoon rustig aan doen, je zal toch je leven moeten aanpassen anders komt het niet goed. Gewoon kalm aan en afblijven van de tabak, een gemeen goedje.

En het is dan nog historisch correct: zie Anatomy of the ship Royal Caroline, pagina 93, afbeelding G9/5
Alleen achtzijdig uitvoeren in plaats van rond.
AoTS RC pagina 93.jpg

Laatst bewerkt:
En het is dan nog historisch correct: zie Anatomy of the ship Royal Caroline, pagina 93, afbeelding G9/5
Alleen achtzijdig uitvoeren in plaats van rond.
Ik heb de zelfde tekening(en) op pdf en ik weet ook dat het origineel 8-kantig moet zijn, maar gezien de geringe dikte van de steng, slechts 4mm op dat punt heb ik de hommer gewoon rond gehouden, omdat dit nagenoeg niet opvalt vind ik het geen probleem.

De fokkemast is ook gereed, op het schilderwerk na, maar dat komt later of morgen want de lijm moet eerst goed drogen,
JPG_9531_5032_bewerkt-1.jpg
Ik weet niet hoe anderen dit ervaren, maar ik vind het altijd een hele toer om de masten netjes uit te lijnen, zodat wanneer je er recht voor staat je in principe maar één mast ziet en alles mooi haaks op de kiel staat. Dat is deze keer toch weer aardig gelukt, dus zeer tevreden over het resultaat:).
De masten staan nog los in het model omdat er nog wat kleine dingetjes aan moeten gebeuren, zoals blokken en ringen aan de ezelshoofden en klampen aan de masttoppen voor de draairepen enz...
JPG_9529_5030_bewerkt-1.jpg

De bramsteng van de fokkemast staat op de foto iets uit het lood op de onderste foto, ik was iets te snel met het maken van de foto, maar dat is inmiddels hersteld. Soms vergeet ik zelf dat je 'geduld' moet hebben:rolleyes:

Back