Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Vanmiddag de zaling aan de mars gelijmd, misschien overbodig om te vermelden, maar dit is een nauwkeurig klusje, want een tikkie uit het lood en de mars staat scheef op de masttop, waarna ook de latere mars- en bramsteng scheef komen te staan hetgeen natuurlijk ten koste gaat van het uiterlijk van je model;
JPG_9470_4986_bewerkt-1.jpg

Daarna de gaten geboord voor de ringen en het puttingwant en het 1e laagje zwart er op gezet;
JPG_9473_4988_bewerkt-1.jpg

Wat rest zijn wat ringen en blokken aan de onderkant waarna de mars op de masttop gelijmd kan worden.

Hallo Stephan, ben jij ook met de RC aan het bouwen? :banana:ik wel en het is mijn eerste bouwpakket, valt best een beetje tegen, maar dankzij Piet, gaat dit goed komen, mijn model is wel iets minder strak maar heb er onwies veel plezier in:bye:
Groet Jos.

Vandaag de mars op de masttop gelijmd, het schilderwerk bijgewerkt, de bovenkant gelakt (ook de woelings en slijtlijst worden/zijn in de lak gezet ter bescherming) en tenslotte een aantal blokjes onder de zaling gehangen, waarmee de mast gereed is;
JPG_9478_4991_bewerkt-1.jpg

De 4 mm geleide blokjes uit eigen voorraad krijgen allemaal één laagje walnoten beits van een bekende firma.... en de stroppen zijn gemaakt van 0,5 mm Amati takelgaren wat ik ondanks dat dit garen niet of nauwelijks pluist altijd even langs de wax haal, hetgeen ik met al mijn garen doe waar ik mee tuig, waardoor alle pluisjes verdwijnen,
JPG_9475_4989_bewerkt-1.jpg

Nog één mast te gaan, de bezaan/kruismast,
JPG_9480_4992_bewerkt-1.jpg

Piet,

Ik ben een beetje aan het bij lezen en het is nog steeds een kunstukje wat je laat zien.
Een beetje heel laat maar beterschap en ik hoop dat het allemaal een voorwaartse karakter heeft.

Sjors

Back