Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Om de mars komt een lijst/rand van 0,5 x 3mm evenals om het binnenste vierkante gat, waar straks de 'snaphanen' mooi tussen vallen. De binnenkant is geen probleem, gewoon 4 latjes op maat snijden en vast lijmen. De buitenkant laat ik ff zien;
rand_bewerkt-1.jpg

Boven op de foto de lijst die om de mars gelijmd moet worden waar ik precies in het midden van beide bochten een merktekentje heb gezet met potlood. Het latje gaat een paar minuten in het water terwijl het buigijzer warm word, waarna ik de kop centraal op het merktekentje zet en in de mal druk (twee x). Nu past de lijst vrijwel perfect om de mars en kun je hem vastlijmen.

Tevens het ezelshoofd op maat gemaakt en voorzien van de gaten voor masttop en marssteng,
JPG_9419_4953_bewerkt-1.jpg

Vanmiddag de mars afgewerkt; snaphanen aangebracht, gaten geboord voor de juffers en het puttingwant en de binnenste lijst verlijmd. Daarna de zaling onder de mars gelijmd,
JPG_9421_4954_bewerkt-1.jpg

De zalings, onderkant en buitenkant worden straks net als de masttop en nommer stukken matzwart geschilderd en de bovenkant van de mars word net als de dekken met één laagje blanke (matte) lak behandeld.

Vandaag weer een klein stukje verder met de fokkemast, het is allemaal nog mondjes maat omdat ik me nog alles behalve goed voel en erg snel moe ben, dus 2 uurtjes aan mijn model werken is momenteel al heel wat. De 1e laagjes verf en beits zijn gezet en alle gaatjes voor de ringen voor de latere tuigage zijn ook geboord (niet zichtbaar op de foto), zo zal het er ong. uit komen te zien;
JPG_9433_4958_bewerkt-1.jpg

De bovenkant van de mars krijgt straks een laagje matte transparante lak...

Alles op zijn tijd. Zo heb je in elk geval tijd om over de vervolgstappen na te denken. Doe rustig aan. Dit bootje komt heus wel af. En des te langer kan je sparen voor je volgende project. :)

Ziet er allemaal weer gelikt uit Piet, en ja die twee uurtjes per dag..... ik zou willen dat ik dat kon zeggen...
Succes verder, enne hoe gaat het met het afkicken?? Hou vol hee....;);) ik leef met je mee hoor.

Ziet er allemaal weer gelikt uit Piet, en ja die twee uurtjes per dag..... ik zou willen dat ik dat kon zeggen...
Succes verder, enne hoe gaat het met het afkicken?? Hou vol hee....;);) ik leef met je mee hoor.
Dank je wel Koos, het afkicken van het roken is peanuts vergeleken met het afkicken van de pijn medicatie en doe ik zonder hulpmiddelen, de gedachte aan de bijna 24 uur heftige pijn is hulp genoeg, dat wil ik niet meer meemaken, dus dat gaat wel goed komen:). Het herstellen van het infarct is een langdurig proces, dus zal ik het nog een hele tijd rustig aan moeten doen, maar ook dit is niet de 1e 'zwarte sneeuw' die ik in mijn leven meemaak, dus uiteindelijk zal het wel weer beter worden....

Vandaag de nodige ringen geplaatst, op en onder de mars + een zestal blokken aan de dwarszalings. Tevens de slijtlijst en de woelings aan de mast bevestigd en tenslotte alles in de matte lak gezet met de onderstaande plaatjes als resultaat;
JPG_9439_4962_bewerkt-1.jpg

JPG_9442_4965_bewerkt-1.jpg

en in het juiste perspectief,
JPG_9445_4968_bewerkt-1.jpg

Op de laatste foto is goed te zien dat de bovenkant van de mars het zelfde qua structuur en kleur is geworden als de onderliggende dekken,
JPG_9446_4969_bewerkt-1.jpg

Laatst bewerkt:
Dit maak nie saak uit watter hoek mens na hierdie skip kyk nie - sy is ongelooflik mooi. But I also have to tell you Piet, Before I started the planking, I read your whole report again on the Caldercraft Diana. Now I don't know which one I like more!

Vanmiddag begonnen aan de grote mast welke bestaat uit een rondhout van 10 mm dik en 309 mm lang. Eerst net als de fokke mast de top vierkant gevijld/geschuurd, gewoon op de ouderwetse manier, dus met de hand;
JPG_9447_4970_bewerkt-1.jpg

Na het aftekenen klem ik het rondhout vast op mijn werktafel zodat ik twee handen vrij heb om nauwkeurig te schuren/ vijlen. Eerst heb ik op de draaibank de ronde kop voor het ezelshoofd gedraaid en vervolgens over een lengte (incl. ronde kop) van 48 mm de top vierkant geschuurd en aan de twee zijkanten nog 22 mm voor de oren (nommerstukken) De hele procedure kunt U vinden in mijn topic 'vaardigheden, tips en weetjes' (Historische Zeilschepen) in post 35 op pagina 2)

Het resultaat na een aantal uurtjes schuren en vijlen, waarschijnlijk niet perfect zoals een machine dat zou kunnen, maar het dekt de lading:)
masttop_bewerkt-1.jpg

(de lengtes van de masten zijn inclusief het gedeelte wat onder het dek zit)

Back