Vandaag maar weer een beetje aan het hobbyen geslagen, want ik heb nu wel weer lang genoeg uit gerust...
De regelingen voor het galjoen laat ik nog even voor wat het is, omdat dat best wel een pittig klusje gaat worden en daar moet je dan wel zin in hebben....
Daarom maar een begin gemaakt met de constructie van de fokkemast;
De onderdelen: A word het ezelshoofd wat 5- dik, 17- lang en 9mm breed moet worden, hetgeen ik maak uit notenhout van 10 x 5 mm. B zijn de nommerstukken of Oren. C de dwarszalingen gemaakt van 2x3mm en D de langszalingen van 2x5mm (in de zaling(en) heb ik al gleuven gevijld en in elkaar gelijmd). F is het platform (fokkemars) welke ik reeds heb beplankt met latjes van 0,5 x 3 mm en de achterkant heb verlijmd met een lat van 1,5 x 6 mm.
Enkele details op de foto hierboven, links boven is te zien dat de zijkanten van de masttop over een lengte van 67 mm zijn haaks geschuurd hetgeen respectievelijk 5 mm is voor het ezelshoofd, 40 mm voor de masttop en 22 mm voor de oren (nommerstukken). de voor- en achterkant zijn 45 mm haaks geschuurd wat 5 mm is voor weer het ezelshoofd en 40 mm voor de masttop.
De rest van de plaatjes spreken voor zich en laten zien hoe het één en ander straks bevestigd gaat worden.
De mast heeft een totale lengte van 289 mm en is 8 mm dik. de onderdelen die gelazerd in de kit zitten zijn het kale platform en de nommerstukken.