Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Zitten de ogen in het pakket? Ziet er werkelijk heel mooi uit:worship:
De ogen zitten in het pakket. er zit echter een nadeel aan; de pin aan het oog is plat en is 1 mm breed, dus dat zou betekenen dat je een gat moet boren van 1 mm waardoor het gat aan de zijkanten zichtbaar blijft en dat vind ik dus niet mooi. Daarom heb ik de pinnen smaller gemaakt tot ong.0,4 mm aan de bovenkant en taps naar onderen toe zodat ik de gaatjes een stuk kleiner kan maken en ze daarom niet meer opvallen. Ik boor nu een gaatje van 0,3 mm en doe een héél klein beetje slow-zap op het puntje waarna ik ze met een klein hamertje voorzichtig op hun plaats tik,
JPG_8999_4686_bewerkt-1.jpg

Om verder te gaan met de ornamenten enz. aan de buitenkant (achterschip) eerst de buitenboordtrap gemaakt. Gemaakt van 1,5 x 1,5 mm noten balkjes met daarop 0,5 x 3 noten. (de beschrijving doet 2 x 2 mm balkjes, maar dat vind ik net iets te dik en past niet goed bij de rest)
JPG_9004_4688_bewerkt-1.jpg
(zwarte verf glimt nog omdat het er net op zit en dus nog niet droog) Onder de 2e zwarte tree loopt straks de gouden sierlijst door naar achteren.
JPG_9006_4689_bewerkt-1.jpg

En op het hakkeboard twee klampen geplaatst die gemaakt zijn van 2x4 mm noten, dus aan belegpunten straks geen gebrek...
JPG_9005_4692_bewerkt-1.jpg

Ik heb een paar oogjes geplaatst op het achterdek, mijn kleurstelling is iets anders, mijn eerste bouwpakket. Dank zij Piet kan ik het goed volgen.

Terwijl de 2e buitenboordtrap in de klemmen staat te drogen,
JPG_9015_4695_bewerkt-1.jpg

word het tijd om de buitenkant verder af te werken. Om alles goed te laten aansluiten zijn eerst de hoekmannen (in dit geval vrouwen) aan de beurt. Aanvankelijk dacht ik dat deze gewoon op de achterkant van de spiegel worden gelijmd, maar dit is dus niet het geval. Ze moeten mooi in de hoek(en) vallen tussen spiegel en achterkant achterschip. Dit klusje had ik dus beter ook wat eerder gedaan:rolleyes:.... omdat er nu een behoorlijke hoek moet worden weg gevijld/geschuurd, wat makkelijker was geweest als de romp nog kaal was geweest, waar de hoekman(vrouw) mooi in past, te zien op onderstaande foto,
hoekman_bewerkt-1.jpg

Op plaatje A is eerst het figuurtje aan de achterkant een behoorlijk stuk bijgewerkt, zodat het mooi haaks en glad word, ik heb dit gedaan op de schuurmachine en afgewerkt met een fijne vijl. Op plaatje B is het figuurtje schoongemaakt om te worden geschilderd (oud goud) en op plaatje C is de hoek dus bewerkt en schuin in gevijld, waar het figuurtje in komt te staan. D toont het resultaat aan de zijkant en E aan de achterkant (spiegel). (is nog dry-fit, de figuurtjes worden eerst geschilderd voor ze worden vast gelijmd)

Laatst bewerkt:
Ik heb een paar oogjes geplaatst op het achterdek, mijn kleurstelling is iets anders, mijn eerste bouwpakket. Dank zij Piet kan ik het goed volgen.
Je bent al een stuk verder op weg dan ik zo te zien en gekozen voor blauw en een wit onderwaterschip, ziet er goed uit voor een 1e bouw pakket, :thumbsup:

Klopt Piet, na 5 pogingen was ik het zat en heb het met 2 steunen geprobeerd, bij het buigen van de stangen ging het steeds de mist in, misschien heb jij hiervoor ook een oplossing:hammer:

Klopt Piet, na 5 pogingen was ik het zat en heb het met 2 steunen geprobeerd, bij het buigen van de stangen ging het steeds de mist in, misschien heb jij hiervoor ook een oplossing:hammer:
OK, dan begrijp ik het. Het zal ook niet meevallen om dit in de juiste vorm te krijgen, als je het roodgloeiend maakt dan word het messing zacht en kun je het na afkoelen makkelijk buigen. Helaas ben ik er nu nog niet aan toe, maar als ik zover ben dan laat ik het wel zien.

Heb je de ornamenten op de wulf (onder de spiegel) er wel op zitten? Want ook die moet je in de vorm van de wulf buigen, halfrond, dat gaat in principe op zelfde manier...

Dit is natuurlijk ook een mogelijkheid en iets simpeler om de ornamenten op het hek te plaatsen i.p.v. op de wulf, dan hoef je ze niet te buigen:), maar is eigenlijk niet juist. Het hek is bij jouw model, ook een aanzienlijk stuk groter zie ik wel, kijk maar naar mijn laatst geplaatste foto hierboven, de onderste ornamenten horen origineel op de zwart geschilderde wulf. Ik heb de originele tekeningen van dit schip op pdf en daar staan twee geschutpoorten op het hek, aan weerszijde van het roer, waar jij de ornamenten hebt geplaatst, die ga ik er ook op zetten met gesloten luiken.

Nu begin ik het te begrijpen, "met het buigen van de ornamenten", nog veel herstelwerk aan de winkel, geeft niet is voor mij, als nieuweling in de scheepsbouw, een mooie uitdaging, bedankt Piet.

Nu begin ik het te begrijpen, "met het buigen van de ornamenten", nog veel herstelwerk aan de winkel, geeft niet is voor mij, als nieuweling in de scheepsbouw, een mooie uitdaging, bedankt Piet.
Het maakt niets uit hoor, als er bepaalde dingen niet helemaal gaan zoals het moet, het is tenslotte je 1e model en de Royal Caroline is nou niet bepaald het makkelijkste model om mee te beginnen, het model heeft de hoogste moeilijkheid graad en van foutjes leer je meestal het meest;). Probeer eens om het messing te verhitten, dan zal je zien dat het na afkoeling een stuk makkelijker gaat met het buigen. Even laten gloeien, niet lang, want dan smelt het of zakt uit elkaar, gewoon even proberen met een stukje wat je niet gebruikt. En als advies wil ik je nog meegeven, maak een eigen verslag van je model dan krijg je vanzelf alle hulp die je nodig hebt tijdens de bouw. Hier in mijn verslag komt alles vrij uitgebreid aan bod, dus heeft het niet zoveel zin om alles dubbel uit te leggen:rolleyes:.

Back