Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

vooral de steng vind ik bijzonder fraai afgewerkt
De steng is klaar voor de zalingen, maar de ondermast moet eerst voorzien worden van mastringen voor ik de slijtlat vooraan en de wangen kan aanbrengen. Het materiaal daarvoor (verassing) is besteld, maar komt waarschijnlijk pas over een week of drie binnen. Dan pas kan ik de ondermasten afwerken. Intussen maar verder met de rest van de rondhouten. :)

Dag 316: 6/09/2021 1u30

De steng van de bezaanmast op de gelijkaardige wijze gemaakt. De verdikking onderaan de steng loopt door tot helemaal onderaan, en daarboven zit een schijf, en er zit een schijf in de hommer in de lengterichting.

IMGP4954.JPG

Veel modelbouwplezier,

Te inspecteren in Hillegom op 2 oktober. Hopelijk maakt daar iemand een fotoreportage van al het moois wat de bouwers meebrengen zodat je ook in China er van kan meegenieten.

Jazeker, Als het goed is wordt van elk model minstens 'e'en foto gemaakt en een link daarnaar op forum geplaatst.

Gaat lekker Herman, ook hier heb ik ff wat te lezen een kijken gehad (achterstallig onderhoud ;)). Ziet er allemaal perfect uit.:wave

Dank voor alle interesse, reacties en leukjes :thumbsup:

Ik ga nog maar even verder met de beschrijving van de werkzaamheden aan het rondhout :)

Begonnen met de grote ra: Op lengte gebracht door de uiteinden af te zagen en de toppen rond te schuren, het middendeel 8zijdig gevijld. Bij gebrek van een bovenaanzicht van de ra’s in het boek AotS laat ik me inspireren door de opbouw van de ra’s zoals beschreven door Longridge in zijn boek. Daarbij heeft de achterste lat waarmee het achtzijdige deel bekleed wordt de dubbele lengte van de overige latjes. De uiteinden rondgeschuurd met de Dremel

Centrale klampen gemaakt van noten 2 x 3 mm

Nokklampen gemaakt van noten 1 x 2 mm.
IMGP4957.JPG

Veel modelbouwplezier

Mooi setje ra's heb je gemaakt Herby, die beschermlatten vind ik ook wel geslaagd, ik zie ze hier voor het eerst op een model.

Dank voor de aanmoedigingen :thumbsup:

Verder met de Grootmarsera; Op lengte afgezaagd en de punten rond geschuurd, het centrale deel is achtzijdig, maar slechts op 4 zijden met beschermingslatten bekleed. Onder de 4 ringen die deze latten vasthouden, zit er telkens een vulstukje notenhout. Aan de uiteinden zit een katrolschijf waarvoor de nodige 0,4 mm-gaatjes geboord zijn, en waarvan de “nagel” bestaat uit een 0,4 mm stukje messingdraad.
IMGP4960.JPG

Geen tijd meer om nog een volledige ra af te werken vandaag, dan maar alle resterende ra’s op maat ingekort en de uiteinden rond geschuurd.

Veel modelbouwplezier,

Back