Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Het is een waar genoegen jullie positieve reacties te lezen :thumbsup:

Dag 303: 20/08/2021 0u30

Roosters samengesteld die op de reserverondhouten komen, waar de sloep op geplaatst wordt.

Ik heb dit een beetje naar eigen inzicht uitgevoerd, omdat AotS dit niet beschrijft, en Panart een vaste constructie voorziet, waar de roosters in geïntegreerd worden.

Dag 304: 21/08/2021 1u40

Het kader van de roosters afgewerkt met noten latten 2 x 3 mm, zodat deze op de rondhouten vastgebonden kunnen worden.

“cradel” voor de sloep samen gesteld en bijgewerkt, zodat deze tussen de rondhouten past en de zijkanten van de triplex onderdelen niet meer zichtbaar zijn.

Rondhouten (originele Japanse chopsticks ), roosters en bootsteun verfraaid met een laagje Danish oil.

Ze poseren even op hun definitieve plaats voor de foto.

IMGP4919.JPG

Veel modelbouwplezier,

Dank allen voor de leuke reacties en de "leukjes":thumbsup:

Dag 305: 24/08/2021 1u15

De onderdelen van de 6 roeiriemen gemaakt uit rondhout 2 en 2,5 mm, noten balkjes van 3 x 3 mm en noten lat van 1 x 6 mm. De bladen zijn na weken warm gebogen.
IMGP4926.JPG

Veel modelbouwplezier,

Laatst bewerkt:
De riemen zijn zondermeer mooi gemaakt Herby, maar ze lijken mij ietsje te groot in vergelijk met het sloepje....?

ze lijken mij ietsje te groot in vergelijk met het sloepje
:) zou wel eens kunnen, de sloep is gebouwd op basis van de spanten en kiel in de bouwdoos (13 cm), maar volgens de tekeningen in AotS moet die bijna 19 cm lang zijn.
De maten van het rechthoekige stuk en het handvat heb ik van de handleiding van Panart overgenomen en die van de steel en het blad van AotS. Ze zijn dus korter dan AotS voorschrijft, maar langer dan Panart.
Een beetje een compromis dus, en enige creatieve vrijheid.
Een sloep van 19 cm vult ongeveer de volledige lengte van statiekajuit tot bakdek, en dat vond ik nu ook een beetje van het goede te veel.

Maar de het camerastandpunt vertekent natuurlijk ook een beetje. :rofl:

Laatst bewerkt:
De sloep voorzien van 2 extra gezwarte messing oogboutjes met ring aan boeg en hek.

Gezwarte messing beugels aan het hek gezet voor het roer.

Roer gemaakt uit noten 2 x 8mm en voorzien van het gezwarte messingbeslagen de helmstok gemaakt uit noten 2 x 6 mm.
IMGP4931.JPG

Links het zelf gemaakte roer, en rechts zie je het Panart-roer dat van de valse kiel losgezaagd is.

IMGP4934.JPG
IMGP4935.JPG

Veel modelbouwplezier,

Dank voor de blijvende interesse :thumbsup:

Dag 308: 28/08/2021 1u45

Begonnen met het afdraaien/schuren van de rondhouten.

Na 6 stuks deden de rugpijn en de temperatuur van de draaibankmotor en de dreigende bewolking mij een pauze inlassen. Morgen lustig verder.

IMGP4938.JPG

Veel modelbouwplezier, of prettige vakantie :)

:thumbsup: voor alle volgers :)

Dag 309: 29/08/2021 3u45

Vandaag 14 rondhouten afgedraaid, waarvan 2 verknoeid. Morgen een nieuwe poging.

Na elk rondhout een kwartiertje pauze om de motor niet te oververhitten.

Dag 310: 30/08/2021 1u30

Vandaag heb ik de laatste rondhouten afgedraaid. De zelfopgelegde doelstelling om al het draaiwerk ’s zomers in de buitenlucht te doen is gehaald.

IMGP4939.JPG

Veel modelbouwplezier, thuis of op de camping :)

Back