@Erik B en
@boris279
Dank voor de lovende woorden en de aanmerkingen die een ambitieuze bouwer er toe aanzet zichzelf te overstijgen.
Wat betreft de broeking: schaaltouw heeft een gans ander idee over de wetten van de zwaartekracht als in werkelijkheid. Het touw forceren in een bepaalde houding, bij voorbeeld met verdunde houtlijm kan helpen, maar als ik het er niet realistisch kan laten uitzien, laat ik het liever zo. Ik zal in ieder geval een bescheiden poging wagen.
Wat betreft de lengte van de talies: De beschikbare ruimte wordt beperkt dor de lengte van het rolpaard en de componenten van de talies. Ik had aanvankelijk de zijwangen van de rolpaarden gefreesd, perfect in schaal volgens de tekeningen in AotS. Deze leken veel te klein, zelfs met aangepaste lopen. ik heb deze dus opnieuw laten laseren in zo'n 10% overmaat. Daardoor heb ik achteraan iets minder plaats.
De talies bestaan uit
- de oogbouten in de romp, dek of rolpaard, die onmogelijk perfect op schaal te maken zijn (ik plooi ze al zelf met een ronde bektang, dus kleiner dan in de kit)
- de haken waarmee de bokken in de oogbouten "gehaakt" worden, die ik ook zelf zo klein mogelijk plooi, maar ook net iets groter dan schaal zijn
- de blokken, die ik voor deze gelegenheid bij Kolderstok bestelde, en de strop er rond met het oog waar de haak in bevestigd is. Dit oog is met het absolute minimum van 3 toeren afgebonden, maar neemt nog altijd enkele 10den mm meer plaats in dan op schaal zou mogen.
- en de lijn die de blokken verbindt.
Al die tienden mm per onderdeel zorgen er al gauw voor dat je per talie een paar mm "verliest".
De opmerking, waar ik het mee eens ben, gaat dus over de afstand tussen beide blokken van een talie. Is de afstand bij de bakstalies klein, dan moet de afstand bij de inhaaltalie groot zijn, en omgekeerd. Is het geschut half uitgereden, dan is dit verschil kleiner, maar moet de afstand tussen de blokken toelaten het kanon voor- of achterwaarts te bewegen..
Bij mij is het geschut bijna volledig uitgereden (klaar om binnen een redelijke tijd een saluutschot af te vuren

), en toch is de inhaaltalie eerder aan de korte kant, wegens de aangehaalde moeilijkheid om de verschillende componenten volledig op schaalgrootte te maken. Ook staat de haak voor de inhaaltalie op de tekening op de achterste as getekend, waar die op mijn model tegen de achterzijde van het rolpaard moest geplaatst worden omdat ik anders geen "vlees" had om de pin in te lijmen. Dat scheelt nog een 1,5 mm
Ter bijkomende verdediging wil ik graag verwijzen naar het zijaanzicht in het boek Aots, waar de tekening m.i. niet waarheidsgetrouw kan zijn. Meer bepaald kijk ik dan naar de afstand tussen de blokken van de bakstalie en vergelijk die met afstand tussen de volle lijn en de stippellijn van de vuurmond. Ik troost me dus met de gedachte dat de heren auteurs en tekenaars er ook niet in slagen de lengte van de talies getrouw te reproduceren.