Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Dag 181: 13/03/2021 1u05

De kraanbalken in vorm geschuurd op de band- en schotelschuurmachine. De gaatjes voor de imitatie van de 3 katrolschijven geboord met de Dremel in de boorkolom met kruistafel en machineklem.

De kraanbalken op hun plaats op het bakdek gelijmd. De 0,8 mm gaatjes voor 2 ringen geboord.

Dag 182: 14/03/2021 1u10

Oogbouten en ringetjes geplooid uit 0,8 mm messingdraad en gepatineerd. 12 stuks voor op de kraanbalken en langs de rand van het bakdek.

Afwerkingslat tegen de binnenkant van het voorschot op maat geschuurd en gelijmd.
IMGP4651.JPG

En toen begon de "miserie" :)

Berghouten aan stuurboord herschilderd met Humbrol enamel 85 zwart satin. Niettegenstaande goed roeren van de verf, wil ze niet drogen en blijft voorlopig glanzend. De rest van de dag dus niets kunnen doen aan het schip. Geduld is een deugd, morgen maar eens evalueren.

IMGP4654.JPG

Dat kan aan de ondergrond liggen Herby, als je verschillende soorten gebruikt, bijv. water gedragen en synthetisch dan krijg je dit, maar uiteindelijk droogt het wel. Soms hard het dan pas uit na enkele dagen.

Dag 185: 18/03/2021 0u20

De verf is droog maar blinkt te veel. Toch onvoldoende geroerd??? Met schuurlat de verf terug verwijderd

Dag 186: 19/03/2021 0u30

Na het schuren van gisteren is goed te zien waar de deukjes nog wat plamuur verdragen. Vandaag alle berghouten nog even nagelopen

IMGP4655.JPG

@pietsan en @Pingu57 Ik zal jullie niet te lang in spanning houden :)

Dag 187: 20/03/2021 0u30

Na een poging de berghouten te zwarten met een alcoholstift, heb ik toch maar de zwarte verf nog eens deftig omgeroerd en het onderste berghout aan bakboord voorzichtig geschilderd. Het resultaat is nu wel bevredigend wat de zijdeglans betreft. Ik probeer niet alles in 1 dag opnieuw te schilderen om niet met mijn kledij in de nog niet volledig uitgeharde verf te hangen.

Dag 188: 21/03/2021 0u30

Het bovenste berghout aan bakboord geschilderd.

Dag 189: 22/03/2021 0u30

Het onderste berghout aan stuurboord geschilderd.

Dag 190: 23/03/2021 0u30

Het bovenste berghout aan stuurboord geschilderd.

IMGP4656.JPG

Het beoogde resultaat is behaald. :goal

Hartelijke dank voor de leuke commentaren en opmerkingen en de likes.

Dag 191: 24/03/2021 1u00

Slooiknieën: dit is een laterale versteviging van de galjoenscheg. Bij Royal Caroline is dit mooi versierd. Het bestaat uit 2 gebogen messing ornamenten. Aanpassen aan de tekeningen en maten van AotS vraagt echter nogal uitgebreid bijplooien. Achter deze ornamenten moeten de eigenlijke houten knieën komen Door de vorm moet ik elke knie uit 2 delen samenstellen. Ik gebruik hiervoor de notenlatten van 8 x 2 mm uit de bouwdoos. Na een uurtje opmeten, uittekenen, zagen, overtekenen, slijpen en vijlen, is het eerste deel klaar.

slooiknieën.jpg

Superbedankt voor alle leukjes :thumbsup:

Dag 192: 25/03/2021 0u55

Niet helemaal tevreden over het eerste stuk van de slooiknie van gisteren, dus de messing versiering nog wat bijgeplooid en het houtje voor er achter nog wat geschuurd tot ik er tevreden over was. Ook het 2e deel van de onderste slooiknie aan bakboord op maat gezaagd, geslepen en geschuurd.

Begonnen aan het eerste deel van de bovenste slooiknie. Passen is extreem moeilijk omdat dit deel niet op zijn plaats kan geschoven worden als het ornament op zijn plaats gehouden wordt.

Dag 193: 26/03/2021 1u10

De houten onderdelen voor de bakboord slooiknieën zijn afgewerkt,
IMGP4657.JPG

messing ornament dry-fit voor de foto.
IMGP4658.JPG

De 4 houten onderdelen voor stuurboord ruw in vorm geslepen. Morgen, als ze afgewerkt zijn, mogen ze op de foto :)

hele mooie goudkleur op je versierselen trouwens
inderdaad, op de foto staat het beeldig :)
Het is gewoon de onbehandelde messing, zo uit de verpakking, helemaal niet behandeld.
Ik twijfel nog altijd of ik het zo laat of goud schilder, zoals Pietsan aanbeveelt: Ik zou alles kunnen voorbereiden (gietresten afvijlen) en met de airbrush goud schilderen, maar dan riskeer ik bij het afwerken de verf licht te beschadigen en te moeten retoucheren met een penseeltje. Laat ik het zo dan zal het messing met de jaren enigszins zijn glans verliezen, maar dat kan ook bijdragen aan de uitstraling van het model, dat over 50 jaar best zijn ouderdom mag tonen, :confused:

Zou het messing ook verouderen gaan als je dit onbehandelde materiaal een laklaag geeft? Het verouderen gebeurt tenslotte onder invloed van de kwaliteit van de lucht in de ruimte, ( en mogelijk onder invloed van UV straling) Misschien dat Google daar een antwoord op heeft.

Back