Wel fijn als je zo je "gang" kan gaan. 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Oftewel de gang zit er goed in en het gaat zijn gangetje.Wel fijn als je zo je "gang" kan gaan.![]()
Dankjewel! Ik ben er zelf ook wel weer content mee.Ziet er weer top uit Hans. Zoals verwacht.![]()
Zeer netjes beplankt Hans,En de romp is dicht. Altijd weer een soort van mijlpaal bij het maken van je schip.
Ik zal nu eerst de kiel er tussen gaan maken.
Bekijk bijlage 607510
We hebben je lang niet gehoord HeinrichPrachtig Hans. De Willem Barentsz heeft een mooi gevormde romp en als hij zo beplankt is, komt hij echt tot zijn recht. Ik heb daarna ook de kiel geïnstalleerd, want dat zorgt echt voor een mooie boeg.
Ik vond het de meest simpele methode om de luikjes er gewoon op te plakken en vervolgens bijna weg te schuren zodat je net wat reliëf zag. Op de foto’s van de Witte Swaen zag je n.l. ook dat de geschutsluiken niet helemaal flush lopen met de romp (boven wel wat meer als onder).Natuurlijk vergeten wat foto's te maken. Inmiddels zijn de poorten er in gesneden.
In verschillende verslagen is het maken van luiken/poorten steeds anders gedaan. Hans zelf heeft de uitgesneden luiken er terug ingelijmd. Hij kreeg het voor elkaar heel naukeurig in 1 keer te snijden
Ton heeft de gaten gemaakt door boren en vijlen en er later nieuwe luiken in gemaakt.
Piet heeft de luiken gesuggereerd door ze er in te snijden/kerven.
mischien had ik het laatse ook moeten doen.
Nu is er ook door mij nieuwe luiken gemaakt en er ingelijmd.
Bekijk bijlage 607839
Toen de luiken zaten is er het valse dek ingelijmd.
Ook als afsluiting van de huidlatten een lat van 3x2mm aangebracht.
Deze was eerst in vorm gebogen en daarna zonder klemmen gelijmd.
Hiervoor geef ik om de 2 cm een dotje 1sec lijm mee. Deze geeft net genoeg houvast om dit precies op de plaats vast te houden. Tussen de secondelijm is er wel voor de stevigheid houtlijm.
Ook berghouten breng ik tegenwoordig aan op die manier.
Bekijk bijlage 607841 Bekijk bijlage 607842 Bekijk bijlage 607843 Bekijk bijlage 607844
Dan hebben we al 4 methodenIk vond het de meest simpele methode om de luikjes er gewoon op te plakken en vervolgens bijna weg te schuren zodat je net wat reliëf zag. Op de foto’s van de Witte Swaen zag je n.l. ook dat de geschutsluiken niet helemaal flush lopen met de romp (boven wel wat meer als onder).