Robbe Rasant, van scratch

Is een 7x9 propje. Een apc speed prop voor methanolmotoren. Werkt prima op die 3536 1400 kv op 4 cellen.
Niet naast de throttle cut grijpen zou ook geholpen hebben ;-)
 
Maarrrr..... Dries... Die kistjes vlogen vroeger op een 'brandsloffer', bij motor uit, stond de propeller onder de winddruk tegen de compressie aan min of meer horizontaal.
Met e-motortjes hebt je dat natuurlijk niet. Die doen maar wat, als ze niets te doen hebben... maar natuurlijk jast die prop perfect de kist vooruit.

Hotlinertjes vouwen de peddels naar opzij, bij motor uit en rem aan, anders blijven ze wapperen en remmen, verlies je de broodnodige snelheid.
Dat soort propjes 7 x 9" heb je ook als devoot gevouwenen? Aero-Naut, RFM-props van Freudenthaler (Oostenrijk)? En de toerentallen zijn geen probleem.
Gr Bas
 
Rem er op dan blijft hij stil staan. Maar een bommetje mijne zweeft juist door als een gek
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is idd een bommetje. Er was gisteren geen wind en bij de eerste landing (zonder expo...) schoot hij enorm door en mocht ik gebruik maken van de lange piste. Zweeft idd door als een tierelier en met dat dunne vleugeltje van 'm remt hij ook niet teveel af.
Klappropje zou kunnen , ga eerst eens een nieuwe prop steken en zien hoever ik daarmee kom.
M'n Hornet en electro streak zijn ook allemaal zonder klappropje en dat gaat ook goed.
Er zit ook een verhaaltje achter. Bij de eerste vlucht had ik dus geleerd dat hij enorm doorzweeft. Na de tweede vlucht moest ik wel landen (lipo leeg) en had ik dus maar 1 poging. Net op dat moment was er een afstandtest bezig op het plein en was 'n vliegmaat het terrein aan het afstappen (naar links) met z'n zender in z'n hand. Hij zat al behoorlijk ver maar ik kon niet kijken hoe ver want de landing kwam van rechts. Wetende dat hij daar ergens was (op 70m? 100m? 50m?) heb ik de Rasant een beetje sneller geland dan de bedoeling was want liever een kapotte prop dan een kapotte vliegmaat.

En ik greep dus ook nog net naast de throttle cut in de spanning van 't moment :hammer:

Ach ja :-)
 
Hum??? Met een rem op de motor geeft de prop minder weerstand. Bestrijkt een kleiner oppervlak. Bij sommige 1:1motor toestellen kan men een prop in de vaanstand zetten.
Anders zou de motor blijven draaien ook ondanks uitval, weerstand oproepend... etc.
Een hotliner zonder motor-rem haalt z'n rak immers niet? Ingeklapt nog minder weerstand...
Toch?

Maargoed... het was een harde landing... reden van 'props' overlijden... geen punt :-)
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik bij modellen zonder landingsgestel steeds de rem op staan, meestal staat e prop dan stil tijdens het landen. In het geval de prop verticaal staat geef ik een korte stoot gas en meestal lukt het me zo wel om de prop horizontaal te krijgen zodat deze de landing zonder al teveel slagen of stoten overleeft.

Dirk
 
Een strakke wind vandaag, maar dat vind hij zo fijn!
f456806ca25fa0e3efc1c95813872a7b.jpg
 
Gisteren na het F3A vliegen nog even wat kicks pakken met de Rasant. "Toevallig" had een mede clublid een speedgun bij ;-)
De speedgun weigerde meestal z'n lezing maar we hebben toch eens een 181 km/u gemeten, al was dat naar mijn gevoel niet de snelste passage.
De 7x9 prop moet er terug op, nu nog met een reserve 7x8. Met wat betere lipo's en een beetje training in het aanduiken moet een 200 km/u toch mogelijk zijn.

Het probleem van het van snelheid houden is dat het nooit snel genoeg gaat. Zucht.
Een tweetal jaar geleden zei ik tegen een clublid dat een Funjet of iets anders snel nooit iets voor mij zou zijn, "ik vlieg liever rustig".
Iedereen maakt al eens een dwaze uitspraak...

O ja, sedert de eerste vlucht geen gebroken props meer. Het lag dus eigenlijk vooral aan de lompe landing toen...
 
Yeah! The need for speed, laag en hard en dan nog liefst in een flauwe bocht met één vleugeltip op grashoogte daar gaat niets boven, deed vroeger niets liever met m'n jet, als ik alleen op het plein stond enkele passen vooruit en in een lange bocht vol gas onder m'n antenne door, ik krijg er nog mieretieten van als ik eraan terug denk. Tegenwoordig ligt dat wat moeilijker met die stomme korte 2.4 antennes :-D
 
Back
Top