Robbe Rasant, van scratch

Beetje kunnen verder doen vanavond. Enkel nog een lipotray maken en dan is hij klaar!
Heb een beetje zitten prutsen met de ailerons. Ik werk graag met CA scharnieren maar de balsa eindlijst die ik eerder monteerde was niet breed genoeg om op een goeie manier CA scharnieren in te brengen.
De dunne CA zou te weinig hout hebben om te kunnen 'pakken' en er zou teveel schuim in de kern opgevreten geraken.
Er is dus een beetje gesneden en een bredere eindlijst (+ schaven + schuren) aangebracht.
Nadien de ailerons aangebracht.

Heb trouwens na het beplanken van de vleugel hier en daar nog wel eens een foutje gemaakt. Leergeld bij een eerste schuimvleugel, niet erg...

Ook de andere roeren bevestigd en verbonden met de servo's. Geen boeiend werk maar het moet nu eenmaal gebeuren....
Hij zal finaal afklokken op 1120 gram. De vleugel weegt in het totaal 221 gram.
Wetende dat een originele rasant naar 1,5 kg ging ben ik zeer tevreden met de lichtere versie ervan.

IMG_20151223_230041.jpg


De onderkant van de vleugels voorzien van een opvallend patroon, kwestie van de oriëntatie een beetje te behouden...
IMG_20151224_004625.jpg
 
Yep, op het plan staat 1040 gr, meende dat ik andere gewichten tegen kwam op rc-network.de
Kan nog lichter bij mij, nu heb ik gewogen met een 4S 4000 mAh wat een flinke lipo is voor hem.
 
Dat lijkt mij dan een flinke lipo voor een Rasant. Een 4S 4000 mAh lipo weegt bij benadering 400 gram. Bij een AUW (totaal gewicht) van iets boven een kilo is dat procentueel wel erg veel. Een bekende vuistregel adviseert 20 % van het AUW voor de lipo. Dat is hier stevig overschreden.
De motor (SK3 3536 1400 kV) past wel goed binnen de vuistregel van 10 % v/h AUW voor de motor (110 g)

Wat doet deze lipo met het CG? Of is de lipo het tegengewicht voor de servo's in de staart. Wat is de overweging geweest om een richtingroer bestuurbaar te maken? Dat heeft de Rasant van huis uit niet.

groet,

Erik
 
Hi Erik,

Rudder: staat op het plan: http://www.outerzone.co.uk/plan_files_07/7138/Rasant_Robbe.pdf

Ik vloog mijn Hornet zonder rudder en vlieg een opgefokte Electro streak met rudder. Ik gebruik rudder vrij veel om te sturen/corrigeren en beide toestellen zitten +/- in dezelfde categorie, vandaar dus de keuze om ook de rudder te monteren.

Lipo: met een 4S2200 bvb ga ik met m'n huidige lipo's de stroomopname niet halen. Daarom worden m'n 4S 4000's voorzien?. Kan nog veranderen, qua CG heb ik veel speling....
 
Hey Dirk,

Nope, het is er nog niet van gekomen.
Weinig die hards in de club bij ons die ook in de winter vliegen en ik zou hem toch graag voor de eerste vlucht laten werpen ipv zelf te werpen.
Zit toch al aan 21 vluchtjes in 5 vluchtdagen dit jaar :-) maar soms alleen.
Als er dan iemand is die ook gaat vliegen merk ik dat meestal te laat op en heb hem dus niet mee...
Maar ach, binnenkort is het maart en begint het seizoen opnieuw.

Ik verwacht eigenlijk geen te zware problemen ermee.
Doet me eraan herinneren dat ik dit verslagje nog moet afronden met een fotootje van de lipo tray.
 
Wel, hij heeft zijn maiden gehad :-) zat een beetje in de knoei met het zwaartepunt. 1 calculator gaf 79 mm aan, een andere 141 :O .
Het grote stabilo en lange staart werd enkel bij de tweede in rekening gebracht. De arf speed versie had hem op 115mm dus maar daar op gelegd.
Laten gooien en ik wist direct wat ik vergeten was: expo... even spannend maar terug geland. Expo ingesteld en terug naar omhoog. Beetje neuslastig maar wat een bommetje :-)
Strak vlieggedrag. En power.... man man. Plezant! Na enkele minuten landen en een beetje te hard ingekomen. In het natte gras niet zo leuk en prop kapot... gvd....

Maar heel content met de vliegprestaties! Weeral een goeke erbij.

3d0c98d1dc04c230e2df51140df3fe94.jpg
 
Whow! Fraai Dries!
Maarehhhh... proppie? Is een klappropje niet iets?
Wellicht een rem inprogrammeren bij het landen? Dan remt ie niet op de prop tijdens het landen, maar mogelijk wel heel...bij een klapprop. Max diameter die geplaatst kan worden is dan natuurlijk de lengte van de neus.
Bij aanslaan mogen de vleugels niet geraakt worden... natuurlijk!
Gr Bas
 
Back
Top