Na het indekken de sparingen weer opgezocht en open gemaakt. Dit is de Atlas vleugel 310 gram zonder gear en servo, compleet met Tip en Aileron.
De tweede atlas vleugel is gereed met de inbouw van de componenten landingsgestel wielen en servo. De wielkast is aan gepast op een ander type landingsgestel met een hoogte voor een propeller van max 14 "" en een andere servo positie.
Soms kan je met kleine vorderingen wat langer bezig zijn. De hoofd landingsgestel poten voor de Atlas gemaakt en voor zowel de Atlas als de Minare de richtingsroer servo ingericht met kogelkwiklinks M2. De carbon hevel is op een standaard servo wiel geplaatst, de aansturing is 5 mm uit het center, hierdoor blijven de closed loop kabels mooi op spanning staan over de gehele stuurweg.
Overzichtsfoto van de inbouw finaliseren van het landingsgestel en de servo s van de Minare. De epoxy frames voor de servo van de landingskleppen / speed brakes ingebouwd. 1 servo per klep, ook voor de Minare is een 8 kanaal ontvanger niet genoeg 2 x aileron 2x landingskleppen 2x hoogteroer 1x richtingsroer 1x retracks en 1x neuswielsturing en niet te vergeten de gas servo. ,gelukkig heeft de ontvanger een s bus aansluiting waardoor 2 x hoogte en 1 x richting op de S bus kan worden geplaats en er zelfs 1 aansluitingen vrij blijft..
De vleugels van de Minare zijn ruwbouw gereed. Ook bij dit model heeft het origineel geen afgeschuinde tips ,de Curare heeft wel afgeschuinde tips. De Minare is ontworpen als verkleinde versie van de Curare, op dit punt wijkt het ontwerp af, ook hier heb ik de tips afgeschuind.
Chirurgisch gereedschap komt altijd goed van pas. Jaren geleden heb ik een dump een paar infuustangen en nog wat andere tangen gekocht. Gemaakt van chirurgisch staal en met uiterste precisie functioneren deze werktuigjes al tientallen jaren. Op de foto de inbouw van de kabels voor de closed loop aansturing van het richtingsroer. Een paar dunne kunststof buisjes met daarin Laystrate 26 kg lijnbesturing draad. Dit is vertind draad dat gemakkelijk soldeert.
Met weinig lijm en veel druk maak je lichte en sterke constructies. Hier de romp van de Minare tijdens de verlijming.
Voordat de romp wordt gesloten eerst de kabelbuisjes maken. Zowel de Minare als de Atlas hebben 2 servo s in het stabilo. Om de kabels door de romp heen te leiden maak ik altijd van epoxy dunne buisjes. Rondom een aluminium buis uit de bouwmarkt wordt epoxy gewikkeld. De diameter van de buis is 10 mm. Eerst de buis 2x insmeren met loswas en goed uitpoetsen. Hierna 2x insmeren met polyvinyl alcohol , dit alles na elke behandeling laten drogen. Als alles goed droog is kan de met epoxy doordrenkte glasdoek om de buisjes heen worden gerold. Je kan ook wel tot 5 lagen loswas aanbrengen en uitpoetsen zonder PVA. Om de werktafel te beschermen en op te werken gebruik ik bakpapier.
Langzaam krijg ik wat meer plaatjes van de Atlas van Norbert Matt. Gerard Werion postte deze foto s. In die jaren noemde men het een Multi wedstrijd. Jaartal onbekend. Aan de achtergrond te zien is het Grandrieux/ Sivry.
De Minare voor het eerst ruwbouw in elkaar geschoven. Het uitmeten kan beginnen. Motor 3 graden domping, motor 4 graden sidetrust, stabilo op de nullijn en de vleugel 1 graad positieve instelhoek ten opzichte van de nullijn.
Het kielvlak is op de Minare gemaakt, was even vergeten hoeveel beeldhouwwerk er bij komt kijken om uiteindelijk de vorm goed te krijgen. De fairings zijn op maat en moeten wachten totdat de vleugel gemonteerd is.
Gisteravond de programmering gedaan van de besturing van de Minare. Futaba met KST servo s en S Bus en 8 kanaal ontvanger. 2 x hoogte via de normale stekkers 2 en 7 1 x richting via de normale stekker 4 1 x neuswiel besturing via kanaal 9 2 x aileron via de normale 1 en 6 stekkers. 1x gas servo via de normale stekker 3. 2x remklep servo s via de S bus aansluiting kanaal 8 en 13 bijgemaakt, De remkleppen kunnen alleen naar beneden en niet zoals bij de Magic ook omhoog . Wel een delay toegewezen zodat de kleppen mooi langzaam naar beneden gaan. 1x neuswiel sturing via de S bus aansluiting kanaal 9 bijgemaakt. Om de KST servo s via de S bus te sturen is een SBD 1 decoder nodig. Bij de SBD 1 decoder is ook een SBC Channel changer nodig. Met deze changer kan je de extra kanalen toewijzen. De decoder stuurt dan ook niet Futaba servo s met S bus aan. Mijn Futaba 18 MC zender heb ik al 10 jaar in gebruik en loop nu tegen beperkingen op. Zo is het mij nog niet gelukt om de hoofdfuncties via de S bus aan te sturen en de vrijkomende stekker toe te wijzen aan een andere functie. Voor de Minare is het programmeren nu gereed.
Dan zal ik ook maar eens een bijdrage leveren aan dit interessante onderwerp. Zelf ben ik ook een liefhebber van de wat oudere “multi’s” zoals ze hier genoemd worden. Voor volgende zomer ga ik een originele curare 60 trachten in de lucht te krijgen. Vorig jaar tweede hands gekocht, “vliegklaar” met Webra 60. Deze Curare staat al meer dan 20 jaar stil denk ik, dus alles goed nakijken, eventueel wat dichtingen en servo’s vervangen indien nodig. Eerst ben ik begonnen aan een Supra Fly, voor de tiener zoon. Het is een 10% vergrootte 25 versie, dus ergens tussen een Supra Fly 25 en 45 in. Op outerzone de tekening van de 25 gevonden (https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=4967), deze +/-10% vergroot dat ik op 1m35 uitkom, met elektro motor. Deze keuze heb ik gemaakt om een aantal redenen: omdat we de motor+ regelaar en lipo’s hiervoor liggen hebben (3548 800kV op 4s3300). Ik probeer het aantal verschillende maten van lipo’s te vermijden; 1m30 is een mooie en handige maat om mee te nemen en te stockeren. Deze Supra Fly is voor de zoon, als alledaags model bedoeld. Vandaar dat er geen intrekbaar landingsgestel op komt, zo simpel mogelijk. De vleugels zijn uit piepschuim gesneden en werden 1.5mm balsa bekleed, met epoxy gelijmd. Het vleugelprofiel is afwijkend van het plan, dat is nl erg dik (16-17% dacht ik bij de 25 versie). Dus aan wortel NACA 13%, op de tip NACA 14% genomen, een dik profiel vreet electronen heb ik al ondervonden. De spanten en rompzijkanten zijn ook al uitgesneden. Nog wat passen, motor bevestiging en accuplaat nog uittekenen en uitzagen, en dan kan de romp gelijmd worden. Ik hoop de ze ergens in het voorjaar klaar te hebben.
De Supra fly bouw ziet er veelbelovend uit. Hoe ga je deze afwerken? Als je voor de Curare afstel gegevens nodig hebt moet je dit maar aangeven.
Dat zal een eenvoudige folie afwerking worden, dat is het eenvoudigste (misschien niet het lichtste) Het wordt geen competitie model, maar een dagelijks gebruik toestel. Geschikt materiaal (vooral licht -balsa- hout) vinden is vandaag de dag een uitdaging op zich. Bedankt voor aanbieding ivm de curare, tegen dat het nodig is, meld ik me wel.
Inbouw van het intrekbare neuswiel, na een avondje tobben is het mij nog niet gelukt om de besturingsstang ,kabel zodanig positie te geven dat tijdens het intrekken de poot niet kantelt. Wie heeft er een oplossing voor de stuurstang ?
ik heb er wel eens gezien waarbij de servo op de neuspoot gemonteerd stond, dus mee kantelde. En ook met een soort van pull-pull systeem, waarbij de kabeltjes pas gespannen komen als het uitgeklapt is. Ingetrokken hangen ze dan slap.Met veertjes werd de poot recht gehouden tijdens het inklappen.
Het principe van de stuurstang zou je zo kunnen doen : (Zo zit het in mijn Aurora) In mijn Curare 40 zit het op soortgelijke wijze. Echter, de stuurstang zit helemaal ingebouwd in de romp waardoor een foto lastig is : De aansturing verloopt middels een dun metalen stuurstang (moet in dit geval buigzaam zijn) naar een 9 grams servo met metalen tandwielen : In de zender heb ik een mixer ingesteld die de neuswiel servo koppelt met het richtingsroer. Bij wielen "uit" is de mixer aktief en stuurt het neuswiel mee met het richtingsroer. Bij wielen "in" schakelt de mixer "uit" en gaat de neuswielservo automatisch naar de middenstand. De neuwielservo stuurt nu dus niet meer mee met het richtingsroer, hierdoor kan het neuswiel nooit "vast" komen te zitten de de romp. (Is mij wel eens overkomen toen ik de mixer nog niet de gebruikte) Grt, Arnoud.
Wat een prachtige overzichtsfoto s en slim ingebouwd. In mijn geval is de Minare een brandstof uitvoering waarbij het motorschot relatief ver naar achteren staat. Ik heb geprobeerd om de glijstang contra te monteren als jij hebt gedaan. Om wat meer grondspeling te krijgen en een 12x6 propeller te kunnen monteren is de draagplaat wat verder naar voren geschoven. Hierdoor is er bijna geen ruimte om de glijstang te morteren zoals bij jou. Ik ga eerst de vleugel en het stabilo monteren en dan meten of er nog wat ruimte komt om de neuswiel poot wat op te hogen. Ook ga ik een proefopstelling maken om een haakse overbrenging te maken zodat de poot recht aangestuurd kan worden.