Restauratie Sperwer Billing Boats

Heb je hier iets aan Hans, uit het archief van het Friesch scheepvaart museum, dit is de Klazina
Boeier.jpg

Bedankt Peter! Hier heb ik bijvoorbeeld een afbeelding waarbij ook veel meer blokken worden getoond... waar lopen ze heen waar wordt het belegd.
Screenshot_20210521-200148_Gallery.jpg

Dit vind ik een beetje lastig om hier overzicht in te krijgen wat waar heen gaat.

Ja inderdaad,maar dat kan misschien afhangen van waar de boeier is gebouwd, of wordt gebruikt
., ik kijk nog even verder

De post 265, op die site staat allerhande pdf's over de Sperwer, en helemaal onder de tijdlijn, kun je een vragenformulier invullen, wie weet, misschien krijg je nog antwoord

Wellicht kun je nog eens op sos kijken bij de sperwer van kortes
Daar kijk ik ook wel regelmatig maar ook daar zag ik dit niet in het geheel. Of wat wazig. Ik zal eens een aantal foto's printen en naast elkaar gaan leggen om zodoende een overzicht te krijgen. Het liefste zou ik naar Enkhuizen willen rijden maar daar mag je nog niet naar binnen. Oftewel ik loop een beetje vast op dit moment:)

Het is nog niet veel wat Ik laat zien maar om dit soort frutsels te maken en te solderen vergt wat tijd voor mij.:rolleyes:
Hier allereerst een katrol in het einde van de kluiverboom. Het zijn van die dingen die ik veel eerder had moeten plaatsen toen de kluiverboom nog los was. Maar ja ik zoek dus nog steeds op internet naar hoe of wat uit te voeren. Op de botter bijvoorbeeld vind je deze katrol of schijf dus ook. Door deze schijf loopt straks de uittrekralie van de kluiver. Deze talie start straks aan de kluiverring aan een oog. Ook aan de andere kant zit een oog om de kluiver in te halen. Het bovenste oog is voor de kluiver zelf.
De kluiverring of ook wel traveler genoemd is bekleed met touw.
20210523_135334.jpg

Back