Restauratie Sperwer Billing Boats

Het stevenbeslag is gemaakt uit een plaatje melamine. Dit wordt gebruikt als toplaag van een keukenblad bijvoorbeeld. Hier heb ik wat gaatjes in geboord en spijkertjes in gezet.
20210424_200103.jpg

De botteloef is hier aangemaakt en dit is gemaakt uit een staaf messing van 3x3mm vierkant. Hier heb ik gaten in geboord om de botteloef te stagen. Dit is met de waterstag die naar onderen naar de kiel loopt. En de zijstagen die zijdelings naar de berghouten lopen.
De stagen zijn gemaakt van rond messing 1mm waarna de gehele botteloef is zwart gemaakt. Het stevenbeslag loopt over de steven naar beneden. De foto's spreken wel weer voor zich denk ik.
20210425_101744.jpg
20210425_101810.jpg

Hierna ben ik begonnen om het blok te maken aan het einde van de botteloef om het anker te katten.
Billing Boats leverde hiervoor een beslagset. Dit setje heb ik ooit na intensief zoeken op marktplaats gescoord. Hier zitten kunststof blokjes bij. Op zich niet verkeerd! Als dit eenmaal gemonteerd zou zitten heb je mooie donkere blokken. Je zou hier dan nog wat aan kunnen veranderen om er een ijzeren bandje om te zetten. Ik twijfelde dan ook om ze alsnog te gebruiken.
20210425_105058.jpg

Maar ik dacht toch maar zelf een blokje te gaan maken uit noten. Van een erkend leverancier heb nog genoeg noten over.
20210425_093348.jpg

Om dit blok is een messing met een oog gemaakt.
20210425_095446.jpg

En heb dit blok lekker gezwart in een agressief vloeistofje wat bij dezelfde leverancier vandaan kwam.
20210425_104614.jpg

Dit blok ga ik dus gebruiken en zodoende hoop ik vandaag het anker te hangen.

Laatst bewerkt:
Hans ik heb even moeten bij-lezen, je maakt er een fantastisch stukje vakwerk van, mijn oprechte complimenten. Een genot om te zien hoe je dingen maakt :wave .

Billing Boats heeft tijdens het ontwerp van deze bouwdoos begin jaren 70 geen kluiverboom geplaatst. Maar de Sperwer heeft hem wel dus gaat deze er natuurlijk wel opkomen. Ik moet dus op onderzoek uit hoe lang deze boom dus was. Dan spreekt het voor zich dat de kluiver zelf er ook op komt.
Screenshot_20210426-231013_Samsung Internet.jpg

Bedankt voor de complimenten beste mensen!
Tegen het boeisel is een katrol gemaakt en ook één ter hoogte van de kuil. Hier is de inhaaltalie van het zwaard doorgevoerd deze loopt tevens door een 1-gat blok. De foto's spreken wel weer voor zich.Bekijk bijlage 436042 Bekijk bijlage 436043 Bekijk bijlage 436044 Bekijk bijlage 436045
Schitterend Man, :wave:wave:wave:wave
Als oud zeiler gaat mijn hart er weer sneller van kloppen ;)

Misschien moet je haar ook maar in het echt gaan bouwen:rolleyes:

20210426_225317.jpg

Naar het voorbeeld van het model in het Zuiderzeemuseum is de kluiverboomhouder gemaakt. Hierbij is het solderen niet mijn sterkste kant moet ik zeggen:rolleyes:
20210513_214904.jpg

Na het schuren en vijlen lijkt het nog wat. Na het zwart schilderen is dit onderdeel klaar.
20210513_221252.jpg

Nu komt aan de steven nog de kluiverboombeugel.

Ik vraag me alleen af of het gaat werken. Op de bovenste foto zie je een beugel met een ring. In die ring past de kluiverboom, die wel heel steil naar boven wijst.
Zoals je de ring gesoldeerd hebt vrees ik dat de kluiverboom er niet mooi in gaat passen, maar dat kan ook aan het camerastandpunt liggen.

Back