RESTAURATIE in 2012/2013 van de (Ver)bouw VOLVO F12 Bakwagen met Aanhangwagen

Update : 071

Hallo allemaal,

Een zwaardere stuurservo (uit de Duitse rommelbak) gemonteerd, de bestaande stuurservo was veel te licht, als Volvo F12 stil stond en je wilde de voorwielen naar links of rechts insturen, gebeurde er niets, de voorwielen bleven gewoon in de middenstand staan.
Een nieuwe messing ophangsteun voor de nieuwe stuurservo gemaakt
De oude bestaande stuurservo zat vastgeplakt met dubbelzijdig plakband, niet erg stabiel.
Weer veel te veel foto's gemaakt.
IMG_3939.jpg

IMG_3940.jpg

IMG_3941.jpg

IMG_3942.jpg

Tevens het kunststof stuurarmpje iets verlengd en verstevigd met een nieuw messing stuurarmpje.
IMG_3943.jpg

IMG_3945.jpg

De stuurservo steun bestaat uit 2 delen. gaatjes geboord in de 2 steunen geboord om de stuurservo te monteren.

IMG_3946.jpg

IMG_3947.jpg

IMG_3948.jpg

De stuurservo gemonteerd in de 2 steunen
IMG_3949.jpg

Tot zover deze update.

Update : 072

Hallo allemaal,

Verder gegaan met stuurservo behuizing.
De stuurservo gemonteerd in de behuizing en in het chassis gemonteerd.
Het stuurservo armpje gemonteerd aan de stuuras.
IMG_3950.jpg

Nieuw Stuurservo stuurarmpje gemaakt.
De stuuruitslag is ruim voldoende
IMG_3952.jpg

De fijnafstelling van het stuurservo armpje moet nog plaatsvinden, als de elektronica is aangesloten, mogelijk moet het stuurarmpje een aantal tandjes naar rechts worden bijgesteld op de stuurservo, zodat in de nulstand van de stuurservo de voorwielen recht staan.
IMG_3953.jpg

IMG_3956.jpg

IMG_3957.jpg

IMG_3959.jpg

De behuizing van de stuurservo en de montage strippen en het servo stuurarmpje in de primer gespoten en in de grijze lak gespoten.

IMG_3961.jpg

IMG_3963.jpg

Tevens heb ik alle losse messing onderdelen met glasparelgrit gestraald en in de grijze primer gespoten, 2 dagen laten drogen, daarna alle onderdelen in de grijze lak gespoten.
Helaas hiervan geen foto's van gemaakt.

Tot zover deze update.

Update : 072

Hallo allemaal,

De stuurservo gemonteerd in de grijs gespoten behuizing en in het chassis gemonteerd.
IMG_3968.jpg

IMG_3969.jpg

Het servo stuurarmpje middels de stuurstang verbonden met het stuurarmpje van de vooras.
IMG_3971.jpg

IMG_3972.jpg

Tot zover deze kleine update.

P.S.
Toch nog wat foto's gevonden van diverse losse onderdelen, die in de grijze lak zijn gespoten.

IMG_7544.jpg

IMG_7545.jpg

IMG_7546.jpg

IMG_7547.jpg

IMG_7551.jpg

Update : 073

Hallo allemaal,

De oude Wedico elektronica /verlichting verwijderd, deze wordt vervangen door nieuwe elektronica met een nieuwe USM geluid en licht module.
Deze elektronica was inmiddels 24 jaar oud, die overigens nog goed werkte. De verlichting was nog 5 volt, dit wordt nu 12 volt LED verlichting.

HPIM7486.JPG

HPIM7487.JPG

Ook de oude Bühler elektromotor met de kunststof versnellingsbak verwijderd.
HPIM7509.jpg

HPIM7276.JPG

HPIM7342.JPG

HPIM7373.JPG

Nu de oude elektronica is verwijderd, kan ik beginnen met het installeren van de nieuwe elektronica.

Tot zover deze update.

Update : 074

Hallo Allemaal,

Nu de aanpassingen aan de aandrijflijn klaar zijn en de oude elektronica is verwijderd, kan ik beginnen met het opbouwen van de Volvo F12.

Begonnen met het onderdelen te monteren op de voorkant van de cabine.
Het matzwarte vlak op de voorkant van de cabine gespoten.

Helaas te laat gezien dat er wat gietgallen in de voorkant na de cabine zitten, dit had even dicht geplamuurd moeten worden, maar gelukkig die vallen straks minder op, omdat ze voor het grootste gedeelte onder het onderfrontje vallen.

IMG_7552.jpg

IMG_7553.jpg

Het boven voorfront en het ondervoorfrontje gemonteerd.
IMG_7583.jpg

De zelfgemaakte messing trekpen (3mm rond) in het trekoog in de bumper gemonteerd.
IMG_7588.jpg

Tevens een 3,2 mm gat in de bumper (trekoog) geboord.
IMG_7589.jpg

De trekpen gemonteerd in de bumper.
IMG_7590.jpg

IMG_7591.jpg

De mistlampen in de bumper gemonteerd.
IMG_7592.jpg

De koplampen, de richtingaanwijzers en de stadslichten gemonteerd in het voorfront.
De bumper gemonteerd aan de voorkant van de cabine.
IMG_7593.jpg

Wat ik jammer vind, dat kunststof onderdelen veel minder strak zijn dan de eigen gemaakte messing onderdelen.
Onderfrontje en bumper zijn van kunststof.
De foto's zijn van heel dichtbij gemaakt, dit valt straks we minder op als de cabine geheel in elkaar is gezet en de foto's van grotere afstand worden gemaakt.
IMG_7594.jpg

Tot zover deze update.

Als je er met je neus bovenop zit zie je alles, zeker met een goede lamp erbij. Op de baan en in mijn YouTube filmpjes valt dat helemaal niet meer op o_O

Als je er met je neus bovenop zit zie je alles, zeker met een goede lamp erbij. Op de baan en in mijn YouTube filmpjes valt dat helemaal niet meer op o_O

Hallo Rolf,

Bedankt voor je reactie. :thumbsup:

Je hebt helemaal gelijk, als je iets van dichtbij bekijkt, lijkt het minder strak. :(
Dit is ook zo bij een 1:1 truck, die moet je ook van een afstand bekijken, net als een schilderij. :) :)
Maar ja, ik ben nogal een Pietje Precies, het moet er zo mooi en strak mogelijk uitzien. :yes:

Update : 076

Hallo Allemaal,

Begonnen met het maken van de verlichting in het voorfront.

Ik ga LED (warmlicht) verlichting gebruiken.

Ik maak weer gebruik van dezelfde 10 kleuren codering als bij de Volvo F 16 Zwaar Transporttrekker, zodat straks op mijn zender dezelfde functies kan gebruiken, maar ook mijn getrokken materieel kan verhuren aan Hobby van Robbie, zodat de verlichting ook bij hem werkt. Hij maakt gebruik van dezelfde 10 kleuren codering, en de zelfde programmering in de Beier Geluid/Licht module, zo kan ik straks ook getrokken materieel van hem huren.
(zoals ook bij de 1:1 trucks, railers en aanhangwagens het geval is)

IMG_7611.jpg

IMG_7612.jpg

IMG_7614.jpg

De LED lampjes gemonteerd in het voorfront van d Volvo F12.

IMG_7633.jpg

Tevens de bedrading voor de achter verlichting samengevoegd en gesoldeerd.
Gebruik gemaakt van ader eind hulsjes, dit werkt echt geweldig, heel makkelijk samengevoegde draden aan elkaar solderen.
Ik ben hier zeer tevreden over.
IMG_7638.jpg

Krimpkousjes om de + plus bedrading heen gekrompen en alles is mooi afgewerkt.
De - min bedrading even tijdelijk samengevoegd met een losse zwarte krimpkous.
IMG_7640.jpg

Het geheel met een grote losse krimpkous samengevoegd.
IMG_7634.jpg

Het voorfront een tijdelijk ingepakt en opgeslagen in een doos om beschadiging te voorkomen.
De bedrading die bovenop ligt is de bedrading voor de achter verlichting, ook de bedrading weer even tijdelijk samengevoegd met losse krimpkousen, zodat alle draden bij elkaar blijven niet alle kanten opspringen.
IMG_7644.jpg

De verlichting getest en werkt perfect, koplampen, mistlampen groot licht en richtingaanwijzers links/rechts, alles brandt.
Helaas vergeten foto's te maken, ik zal binnenkort alsnog foto's van de brandende verlichting maken.

Tot zover deze update.

Update : 077

Hallo Allemaal,

Begonnen met de verlichting te maken voor de dakschijnwerpers.

De dakbeugel voor de dakschijnwerpers is al eerde door mij gemaakt van messing en mat zwart gespoten.
Ik gebruik voor de dakschijnwerpers LED Wit licht lampjes.
Het solderen van de zwarte draadjes aan de LED lampjes is toch best een heel gepriegel, omdat er maar weinig ruimte is in de schijnwerpers.
Maar het is toch weer gelukt.

Weer veel te veel foto's gemaakt.
IMG_7646.jpg

IMG_7647.jpg

Even na het solderen en het vastkrimpen van de krimpkousjes gecontroleerd of 4 lampjes branden.
IMG_7651.jpg

De LED lampjes gemonteerd in de schijnwerpers.
IMG_7655.jpg

Opnieuw gecontroleerd of de LED lampjes nog branden na montage.
De lampglaasjes zijn nog niet gemonteerd.
IMG_7656.jpg

De lampglaasjes gemonteerd op de schijnwerpers en opnieuw gekeken of de LED lampjes nog branden.
IMG_7659.jpg

De schijnwerpers op de dak beugel gemonteerd.
IMG_7661.jpg

IMG_7662.jpg

De schijnwerperbeugel op het Volvo dak gemonteerd en opnieuw gecontroleerd of de LED lampjes nog branden.
IMG_7665.jpg

IMG_7667.jpg

Tot zover deze update.

Hoi Piet,

Dat is heel mooi gemaakt zo, die led's in de schijnwerper behuizing.

Ja, vroeger was er weinig licht op straat, dus een paar van die flinke jongens op dak zijn dan altijd van harte welkom.

mvrgrob

Hoi Piet,

Dat is heel mooi gemaakt zo, die led's in de schijnwerper behuizing.

Ja, vroeger was er weinig licht op straat, dus een paar van die flinke jongens op dak zijn dan altijd van harte welkom.

mvrgrob

Hallo Rob,

Bedankt voor je compliment. :thumbsup: :worship: :yes:

Dezelfde schijnwerpers zitten ook op de Volvo F 16 Zwaar Transporttrekker.

Update : 078

Hallo Allemaal,

Nog even de kleurcode (-draad : blauw) bedrading aan de 4 schijnwerpers gesoldeerd.
De + plus draden van de 4 schijnwerpers samengevoegd en gesoldeerd.
IMG_7671.jpg

De Pistenking zwaailichten gemonteerd op het Volvo F12 dak.
Even getest of ze ook daadwerkelijk branden en draaien.
IMG_7673.jpg

IMG_7674.jpg

Even het licht in de werkplaats gedimd en de schijnwerpers en de zwaailichten uitgetest.
Ik ben tevreden met de lichtopbrengst van de schijnwerpers en de zwaailampen geven een mooi zwaailicht effect.
IMG_7680.jpg

IMG_7681.jpg

IMG_7682.jpg

IMG_7684.jpg

IMG_7676.jpg

De luchthoorns en de dakspoiler gemonteerd.

De dakspoiler staat nu nog los op het dak, want ik weet niet of ik de dakspoiler nu wel of niet ga monteren, dit bepaal ik pas als de bak op het chassis staat.
Want ik wil ok nog een lichtbak op het dak plaatsen, maar ik zit ook nog te denken aan een dakrek met een trapje aan de zijkant van de cabine.
IMG_7689.jpg

IMG_7691.jpg

Tot zover deze update.

Back