Republic F84F Thunderstreak 1/6

Komende dagen iets minder knutselen, dit is Roef;
540.jpg


Heeft me al 3 nachten wakker gehouden, de bandiet steelt letterlijk mn hobbytijd. (Maar wel erg leuk :). ) Misschien vanavond weer wat doen.
 
Het gaat wat trager deze weken met die bandiet van een pup er bij, geeft niet, het blijft natuurlijk hobby en dat moet je lekker op je eigen tempo doen ;).

Aluminium hoekjes gemaakt voor de platte servo bevestiging. Beetje zagen en vijlen, in mijn geval ook effe met de frees erover....als je hem dan tóch hebt...
540.jpg


540.jpg


540.jpg


Ook de meeste spanten gezaagd. Nu volgt voorbereiden en uitlijnen van het RDS systeem voor de ailerons.
540.jpg


540.jpg


540.jpg
 
Die zullen steeds schaarser worden ben ik bang...;).

Laatste vlucht was 21 december 1970 met een mooie "hippie" kleurenschema als afscheid. Tel daar ongeveer 20 jaar bij op als "volwassenen" en dan zou je gauw 70 jaar zijn om ze actief meegemaakt te hebben. Hoewel...met de vergrijzing in onze hobby zouden er nog wel een paar moeten zijn die ze gezien moeten hebben. Vooral het geluid van die straight jets zou ik nog wel eens willen horen, vergelijkbaar denk ik met de Hawker Hunters die nu nog rondvliegen hoewel die Rolls-Royce Avon motoren hadden, de Streaks vlogen met Amerikaanse Allison J35's.

Behalve op school ben ik ze nog tegengekomen als decoy's op vliegbasis Deelen maar die zijn in de jaren '90 ook allemaal verwijderd. Gelukkig zijn ze niet allemaal onder de sloophamer terecht gekomen en staan er her en der nog diverse exemplaren in musea en als gate-guards.

540.jpg
 
Gesleuteld heb ik nog aan een Thunderstreak in een hangaar op Deelen en naar ik me herinner stonden er toen ook nog een aantal achteraf langs een taxibaan in bosrijke omgeving. Ze waren toen al niet meer in operationele dienst. Dat laatste kan ook Eindhoven geweest zijn............. herinneringen, herinneringen. Indertijd was ik ingedeeld bij het 316 squadron, dit squadron vloog toen met NF5A en B en is in 1985 opgeheven.
 
Laatst bewerkt:
Bijzonder kleuren schema ! voor een model denk ik dat deze zou overslaan :eek:

Prachtig werk aan de vleugel, interessant om te zien hoe je dit allemaal voor elkaar weet te krijgen.

Mvg,

Bart
 
Zijn er onder ons nog meer die de nadagen van de Thunderstreak in Eindhoven in praktijk hebben meegemaakt? Vliegveld Eindhoven?

Jazeker. Toen ze op Eindhoven vlogen zat ik op de lagere school, bij de eendjesvijver, die gelegen was in een soort van verlengde van de start-/landingsbaan. Als ze overkwamen werd het lesgeven gestopt ivm het oorverdovende lawaai. De hoge gebouwen van Philips stonden er toen nog niet.
 
Live nooit mee mogen maken maar ook ik mn leerling techneut dagen heb er nog aan gesleuteld.

Mooie herinnering van een langharige klasgenoot die de inverter moest uitbouwen, was lekker aan de 115v 400hertz pooltjes aan het sleutelen toen een andere klasgenoot spanning op de kist dacht te moeten zetten. Fikse knal, haartjes rechtomhoog en een geladen steeksleutel vloog door de lucht. Die vonden we terug met een mooie laspit erop. ;-)
 
Jazeker. Toen ze op Eindhoven vlogen zat ik op de lagere school, bij de eendjesvijver, die gelegen was in een soort van verlengde van de start-/landingsbaan. Als ze overkwamen werd het lesgeven gestopt ivm het oorverdovende lawaai. De hoge gebouwen van Philips stonden er toen nog niet.

Hendrik de keyzerplein
 
Heb ze ook nog gezien. Vertrokken op Gilze voor oefening -als ik me niet vergis naar Duitsland- met van die extra "raketten" die ze na opstijgen aan de zuidkant van het veld dropten.
En nee ik ben geen 70. Nog niet eens met pensioen.
 
Laatst bewerkt:
Gesleuteld heb ik nog aan een Thunderstreak in een hangaar op Deelen en naar ik me herinner stonden er toen ook nog een aantal achteraf langs een taxibaan in bosrijke omgeving. Ze waren toen al niet meer in operationele dienst. Dat laatste kan ook Eindhoven geweest zijn............. herinneringen, herinneringen. Indertijd was ik ingedeeld bij het 316 squadron, dit squadron vloog toen met NF5A en B en is in 1985 opgeheven.

Goh, wat raar.... het squadron waar je bij beweert ingedeeld te zijn, is ongeveer op je 6e verjaardag opgeheven...

Trek zelf je conclusies.
 
Nou, heel simpel: "WE" hoeven daar niks van te denken...Ik stel alleen vast dat er IETS niet klopt in je beweringen. En dat betekent dat jij niet bent wie of wat je beweert te zijn, en dat ik ondertussen weet wie je wél bent. Zo moeilijk lijkt me dat toch niet...

Verder zal het me gezegend wezen, als het je niet bevalt, dan neem je dat maar op met Olaf Wevers... Je weet vást wel wie dat is... :rolleyes:
 
Het is hier al een poosje stil.....moest effe uit een dip komen. Helaas is mijn werkgever Flybe Airlines failliet gegaan, hoe kan je het verzinnen, nét voordat de Corona crisis toesloeg... Dus dan zit je ineens werkloos thuis, uitzicht op een luchtvaart baan kan je de komende maanden ook wel vergeten!

(In het kort, Flybe jaar geleden overgenomen door wat investeerders waaronder Virgin. Er bleken bijna elke maand weer nieuwe lijken uit de kast te komen. Door opkomst Corona zag één van de investeerders het niet meer zitten en trok zijn belofte voor injectie uiteindelijk in. Flybe nog geprobeerd staatssteun te krijgen die geweigerd werd en boem, bedrijf in administration! Saillant detail; de Britse overheid gaat nu wél staatssteun verlenen aan alle UK maatschappijen, zelf met terug werkende kracht van vóór Flybe failliet ging....:hammer:...maar faillissement is helaas niet meer terug te draaien!)

Anyway, veel thuis (zoals velen om een andere reder trouwens) dus dan ook maar weer eens gaan bouwen met de spullen die we nog hebben.

Paar weken geleden al doosje van Berto binnen gehad met onder andere de vleugel servo's. Deze allemaal klaar gemaakt voor inbouw;
540.jpg


En in lijmen van de aileron servo boxen;
540.jpg


De retract spanten ook alvast van een kleurtje voorzien waar ze later zichtbaar worden in de wielbakken. Is nu grondverf grijs, zal later groen worden zoals de echte Streak dat ook heeft;
540.jpg


Ook wat scrap balsa plaat van 1mm voorzien van een laagje en een kleurtje voor wielbak afwerking;
540.jpg


Schuur en plamuur methode zoals Hans dat gebruikt;
540.jpg


Hoofdspanten inlijmen;
540.jpg


Wielbak bekisting inlijmen;
540.jpg


540.jpg


540.jpg


En bij elke lijm beurt klem ik het zaakje in de negatieven met gewicht er op om er zeker van de zijn dat de schuim kernen recht blijven met de correcte tip verdraaiing er in;
540.jpg


Groetjesss,
 
Back
Top