Republic F84F Thunderstreak 1/6

Ondertussen ook de mal voor de neusband gedraaid, deze hadden we nog niet.
Deze heb ik gedraaid uit pom-c, simpelweg omdat ik toevallig nog wat had liggen. Had ook van aluminium gemaakt kunnen worden.
Afgeleverd bij Marijn en die maakt er een rubberen band van, geheim van de smid.....:rolleyes:

540.jpg

540.jpg


Kunnen we binnenkort langzamerhand aan de neuspoot beginnen.
 
Mooi werk weer!
Neuspoot heeft ook leuke uitdagingen, nogal wat tierelantijntjes eraan, lampjes, veren, spatbordje...
Ben benieuwd!
 
Mooi werk weer!
Neuspoot heeft ook leuke uitdagingen, nogal wat tierelantijntjes eraan, lampjes, veren, spatbordje...
Ben benieuwd!
Dank je, inderdaad leuke accessoires op die voorpoot, deze zijn erg karakteristiek en kan je niet omheen. Heb het meeste al opgetekend, binnenkort maar eens beginnen met beeldhouwen!
 
Prachtig!
Hoe draai je zo mooi rond op een conventionele draaibank?
Ik teken op Autocat (Kan ook op velletje papier tekenen wat ik vroeger deed) eerst de radius en dan stapjes van buiten naar binnen van 0,5 of 0,25, hangt van radius en materiaal af. Dan kan je in Autocad heel eenvoudig al deze stapjes in afstand meten en dat draai je dan precies op de draaibank. Stapje 0,25 naar binnen en dan de afstand naar links draaien, weer stapje 0,25 naar binnen en weer de afgetekende afstand,...etc. Nu heb je in ieder geval exact de radius, nu kan je met een bijtel voorzichtig de hoekjes er af draaien, met een beetje oefenen en handigheid gaat dat zó. Daarna nog met schuurpapier 120, 240, 400 en klaar!

540.jpg


Hieronder hetzelfde zoals ik ze ook bij mijn straalmotoren doe, in dit geval de compressor radius die heel nauwkeurig moet zijn natuurlijk.

360.jpg


360.jpg
 
super!
had ik niet bedacht.....(werktechnisch gooien we alles op de 5-asser, daar wordt je denk-lui van)
 
Mondjesmaat verder met de vleugels, voorlijst er op gelijmd van 10mm dik balsa en alvast glad geschuurd. Radius profiel doe ik pas als laatste zodat deze niet kan beschadigen. Alle koolstof vleugelpennen vastgelijmd en ook de wortel en tip profielen gezaagd en vast gelijmd. Morgen overtollige lijm weg schuren (Epoxy en flinke dot microballoons) en dan kunnen we zo langzamerhand voorbereiden voor het glassen met G4. Pas daarna ga ik de flaps en ailerons weer uitsnijden.
540.jpg


540.jpg


540.jpg



Ondertussen ook begonnen aan de neuspoot. Flink stuk blok aluminium klein krijgen, zagen en frezen;
540.jpg


540.jpg


540.jpg


En verder op profiel frezen...lijkt nog nergens op maar dat komt goed!:cool:
540.jpg


Ook alvast af en toe cockpit uitwerken en schietstoel. Open en dicht scharnier mechaniek en geometrie getekend, dat wil ik later met een servo laten bewegen. Voorlopig nog niet aan de beurt maar het doet goed om er vast over na te denken wat ik straks allemaal nodig heb.
540.jpg
 

F4C Reglement
S en T Vliegoptie(s) uitgevoerd door het origineel
Een deelnemer mag maximaal twee opties naar keuze demonstreren, maar dient de aard van de vliegoptie(s) aan de jury uit te leggen voor de vlucht begint. De deelnemer moet in staat zijn bewijs te leveren voor de door hem gekozen optie(s) zoals bv sproeivliegen, buitenwaartse loop ed.
Procedurele vliegfiguren zoals procedure bocht, klimmende bocht, dalende bocht etc. zijn niet aanvaardbaar. Mechanische opties welke evengoed op de grond uitgevoerd kunnen worden (zoals het aan- en uit schakelen van verlichting) zijn eveneens niet toegestaan.
Wat houdt je tegen? :banana:
 
Ook voor een juist uitgevoerde crash krijg je geen punten. Tijdens F4C WK op Deelen hadden we een Mosquito waarbij de hoofdligger brak na reparatie (we positief belast getest maar niet negatief). Dus tijdens het figuur 'Roll' brak deze toen de kist op de rug lag. De echte was ook gecrashed door een gebroken hoofdligger.

Gerald, hoe ga je de besturing van de neuspoot doen. Ik zie een control hoorn maar hoe los je dit op in de rest van de poot.
 
hoe ga je de besturing van de neuspoot doen. Ik zie een control hoorn maar hoe los je dit op in de rest van de poot.
Hoi Ray, kom ik later nog op terug, ik twijfel nog tussen 2 methodes. De echte heeft geen neus besturing, er werd gestuurd door middel van differentieel remmen. Lijkt mij erg bokkig. Ik moet dus iets sturends verzinnen zonder dat je het ziet.
 
Ja, dat was wel een verhaal zeg! Zal ze niet nog een keer gebeuren, ik denk dat alle "plezier" ritjes even uitgesteld zijn....:rolleyes:

De Streak had trouwens niet eens een tweede stoel, er bestond helemaal geen tweezitter zoals de F16 en F104 starfighter dat wél hadden. Kan je voorstellen, kom je net uit de elementaire vliegopleiding, moet je meteen zónder simulator gaan vliegen met een high-performance jet! :eek:

Het enige wat ze hadden waren soort van taxi trainers. Dan hingen ze aan de linker kant een bakje met een stoel aan de cockpit rand waar een instructeur kon zitten (hangen). Zo konden ze samen de eerste taxi training doen en nog wat procedures doornemen zoals je op de foto hieronder kan zien.
De nieuwe piloot zijn allereerste take-off in de Thunderstreak is gelijk zijn solo, niemand die hem kan helpen, spannend voor zo'n eerste keer.

Best wel een hachelijke onderneming lijkt me;
1k0.jpg


Mooie foto trouwens van een operationele F84F, die zijn er niet zo heel veel in kleur uit die tijd.

Grt,
Gerald
 
:DWat kan er meer fout gaan:D.

Mijn Pa was Crew-chief van de TP-8 bij 306 (Thunderflash) in 1959-1960 en . Ook daar was het verkeerd bedienen van een hendeltje een probleem. De parking-brake zat naast de drag-chute hendel. Dus tijdens de eerst landing gebeurde het dat een piloot aan de hendel van de parking-brake trok terwijl hij net aan de baan stond:stout:. Resultaat was banden en velgen tot aan de assen weggesleten. Was waarschijnlijk niet gebeurt als ze toen konden oefenen op de sim.

Overigens waren ze niet geheel groentjes. Opleiding op de T-33.

Wel een verhaal van de stokbrood vreters.
 
Tegenwoordig is het weer zo. Ook van de F-35 zijn er geen twee zitters. Alleen beschikken we tegenwoordig wel over super goede simulatoren...
 
:DWat kan er meer fout gaan:D.

Mijn Pa was Crew-chief van de TP-8 bij 306 (Thunderflash) in 1959-1960 en . Ook daar was het verkeerd bedienen van een hendeltje een probleem. De parking-brake zat naast de drag-chute hendel. Dus tijdens de eerst landing gebeurde het dat een piloot aan de hendel van de parking-brake trok terwijl hij net aan de baan stond:stout:. Resultaat was banden en velgen tot aan de assen weggesleten. Was waarschijnlijk niet gebeurt als ze toen konden oefenen op de sim.

Overigens waren ze niet geheel groentjes. Opleiding op de T-33.

Wel een verhaal van de stokbrood vreters.
Leuk verhaal! De cockpits van toen waren ook nog niet zo ergonomisch bedacht, dat hele woord bestond toen nog niet! :)
Veel ongelukken uit die tijd werden vaak als "pilot error" afgeschilderd, later kwamen ze erachter dat er veel te voorkomen was met wat ergonomie en betere procedures en betere checklijsten.

Wat ik begrepen heb was de Streak vrij snel in elkaar geknutseld en iets té vroeg op de markt gebracht, waarschijnlijk gepushed door de koude oorlog. Er zaten blijkbaar behoorlijk veel kinderziektes in en weinig redundancy op de systemen zodat er nog wel eens wat uitviel. Zo waren de motor en onderstel vrij zwakke schakels.

Ze stonden er blijkbaar wel vaker bij zoals hieronder, door de neuspoot gezakt...hopelijk heb ik daar iets minder last van! :D
540.jpg
 
Back
Top