Renovatie Graupner Löschkreuzer Weser 1:30

Medebouwers,

Maak er een mooie bouw:x-mas:Kerst:x-mas: vakantie van !
Gelukkig Kerstfeest en een voorzichtig uiteinde, want je weet, modelbouwers met te weinig vingers zijn er niet !

:x-mas::x-mas::x-mas::x-mas::x-mas::x-mas::x-mas::x-mas::x-mas::x-mas:

Ik heb voor zover mijn Duits het toelaat(wat is in google zo'n vertaler toch een prachtig ding) het bouwverslag van Bjorn gelezen, en daar kan je heel wat van opsteken, in een woord prachtig werk.

Ik heb voor zover mijn Duits het toelaat(wat is in google zo'n vertaler toch een prachtig ding) het bouwverslag van Bjorn gelezen, en daar kan je heel wat van opsteken, in een woord prachtig werk.

Ik heb het ook gelezen en ik vind het een erg mooi model en dan te bedenken dat hij 15 jaar is. Mijn andere project de HMS Tromp is overigens ook een scratchbuild project : f801-hr-ms-tromp-scratchbuild

Overigens is dit maar een tussendoortje voor mij dus ik ga er niet te veel tijd insteken. Deze week moet de hele boel af want mijn vingers jeuken om aan mijn nieuwe project te beginnen : de HMS Onversaagd.

Fijne dagen !

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Luc,

Ik heb het ook gelezen en ik vind het een erg mooi model en dan te bedenken dat hij 15 jaar is. Mijn andere project de HMS Tromp is overigens ook een scratchbuild project : f801-hr-ms-tromp-scratchbuild

Overigens is dit maar een tussendoortje voor mij dus ik ga er niet te veel tijd insteken. Deze week moet de hele boel af want mijn vingers jeuken om aan mijn nieuwe project te beginnen : de HMS Onversaagd.

Fijne dagen !

Even een opmerking Nederlandse schepen worden met: Hr.Ms. Tromp en niet HMS dat is van onze overburen over het water U.K.

zoals gebruikelijk de hartelijke groeten en nog een geweldig oudjaar en goed begin.
Aad

Laatst bewerkt door een moderator:

Hoi allemaal,
hoop dat jullie allemaal een prettig kerstfeest hebben gehad. Dank aan allen voor de lof over mijn bouwbericht. Ik denk dat ik maar eens ga overwegen ook een Nederlandse versie te maken. (de scheepsvaartstermen worden dan wel een beetje lastig, daarmee ben ik echt in het Duits opgegroeid, vraag niet waarom :confused:)

En Luc, haast je vooral niet. (Als het binnen een week niet helemaal afkomt, alstjeblieft gewoon beginnen aan de Hr.Ms. Onversaagd, en tussendoor de Weser) Denk dat je namelijk ook bij een toekomstig model af en toe behoefte hebt aan afwisseling, heb ik zelf ook last van. (Heb alleen maar 1 model :() Beter 2 mooie modellen, dan 1 mooie en 1 snel afgebouwd!

Laatst bewerkt:
De kraan

Dankzij alle hulp ben ik nu lekker tussendoor bezig met de opbouw van de kraan.
Een heel gedoe en veel gestaar naar de tekeningen om te beoordelen hoe het nu allemaal in elkaar zit.
Omdat ik er altijd te laat aan denk foto's te maken heb ik van de basis niets. Maar hier de het eind van fase 1 :
PC285842.JPG

Toen moest de dwarsbalk er in. Terwijl de rest van polystyreen is heb ik dit maar van balsahout gemaakt.
PC285843.JPG

En dan het geheel gemonteerd tot nu toe. Nog veel kleine onderdeeltjes te gaan maar we komen er wel :
PC285844.JPG

Op naar fase 4 (de vele kleine onderdeeltjes)

En toen waren we ondertussen weer een heel eind verder maar het verslag kwam er niet van. Allereerst is de kraan nagenoeg af, de leidingen voor de hydraulica zitten er al op maar daar moet ik nog een foto van maken :
P1165845-1.JPG

en van boven :
P1165846.JPG

Nu nog even in de grondverf en dan spuiten.

Met de romp ben ik ook al een eind verder. Hier tijdens de voorbereiding voor het spuiten van de bovenste rand.
P1165847.JPG

En na het spuiten :
P1175850.JPG

krantje en tape eraf en alvast begonnen met de opbouw van de romp.
P1225851.JPG

je kan zeggen wat je wilt maar ze knapt er wel van op!

Bovendien is het nog voor een deel bouwen bij de oudere modellen, hou ik wel van..

Hoi Luc,
dat ziet er al goed uit. Mooi strak gespoten! Ben benieuwd hoe de laadkraan er met een beetje lak uitziet.

Nog wel een klein vraagje: zat er geen gat in de voorste golfbreker? Waar in het echt de aanmeertouwen door liepen? Verder prachtig werk :yes:!

En voor degenen die nog worstelen met de google-vertaler en mijn Duitse bouwbericht: een website met een Nederlandse vertaling van alle berichten is bijna af!

Het dek

En ondertussen wordt er wel wat gedaan natuurlijk.
Ten eerste Björn : natuurlijk moesten de gaten voor de ankerketting en de panamakluis er nog in. Ik wilde echter eerst de romp en de zijkant gespoten hebben zodat deze in de blanke lak (mat) konden worden gezet. Dan beschadigt de boel wat minder snel als ik de elektronica ga inbouwen.
Afijn :
P1305859.JPG

En toen de ankerlier wat opgeleukt en de ketting op de juiste plaats. En natuurlijk de buis om de ketting naar het anker te geleiden.
En voor de doorvragers : nee, de ketting zit niet vast aan het anker !
P1305860.JPG

Tot slot de kraan maar eens met mijn airbrush bewerkt. Dit is niet de definitieve kleur heb ik besloten. Ik vind het toch leuker als de HIAB-kraan geel wordt en de reddingsboot en de boeien oranje zijn. Dat geeft wat meer afwisseling aan de boot. Moet ik er wel aan denken als ik de volgende keer verf ga halen : GEEL MEENEMEN !!!!
P1305854.JPG

Nu gestart met de motoren en schroefassen maar dat volgt.....

Luc

vraagje

Heeft iemand een goed tip wat te doen met de aansturing van een aandrijving met drie motoren. Ik was van plan om de middelste as uit te rusten met een linksdraaiende schroef maar die dan gelijk te laten lopen met de rechter as. Samen met 2 vaarregelaars moet dat dan toch goed bestuurbaar zijn of zie ik het verkeerd ?

Luc

Heeft iemand een goed tip wat te doen met de aansturing van een aandrijving met drie motoren. Ik was van plan om de middelste as uit te rusten met een linksdraaiende schroef maar die dan gelijk te laten lopen met de rechter as. Samen met 2 vaarregelaars moet dat dan toch goed bestuurbaar zijn of zie ik het verkeerd ?

Luc

Over het algemeen wel ja. Ik meende dat het zo was:
van achteren gezien draaien de 2 buitenste schroeven tegen elkaar in, de linker draait naar links, de rechter naar rechts. Ze slaan dus naar buiten.
De middelste schroef draait meestal rechtsom, hoewel dit eigenlijk niets uitmaakt.

In het geval van de Weser wel iets om misschien rekening mee te houden:
- Buitenste schroeven: verstelschroeven met diameter 930mm. en 4 bladen.
- Binnenste schroef: vaste schroef met diameter 1500mm. en 4 bladen.

In model dus 2x 31 (30)mm. en 1x 50mm. (!)
Bij de "Weser" wordt er normaal gevaren op de buitenste 2 schroeven, alleen in diep vaarwater wordt de middelste schroef gebruikt. De heer Sepers, de huidige eigenaar, vertelde me dat op de Nederlandse rivieren deze schroef haast nooit te gebruiken is, daarvoor is gewoon niet genoeg water onder de kiel...

Dus dit is misschien ook een mooie functie voor het model: 2 schroeven als aandrijving en een 3e als "booster". Maar let wel op: de "Weser" was zeker geen speedboot, ze liep in diep vaarwater slechts 18 knopen!

blusinstallatie

Na het dek en de snorkels maar lekker verder gegaan met de blusinstallaties aan de zijkant. Graupner levert daar plastic beschermbeugeltjes bij die bij de ontmanteling deels naar zijn grootje waren.
Omdat dat toch allemaal veel te slap is heb ik die maar van 1,5 mm messing gemaakt dus dat kan nu een stootje hebben. Tenslotte zitten die dingen op het Graupner model bijna aan de zijkant (in het echt tussen de reling maar dat terzijde).
Hier twee plaatjes tijdens de bouw dus let niet op de afwerking.
P2065862.JPG

En nog een overzichtsfotootje
P2065863.JPG

Schroefassen zijn al ingevet met teflonvet en geplaatst. Overigens heb ik bij dit model een paar plastic schroeven van Graupner gekregen die ik ga uitproberen. Na de aanwijzing van Björn wordt de bediening nu eigenlijk eenvoudig. De buitenste schroeven krijgen elk een vaarregelaar zodat er met de schroeven gestuurd kan worden. Ook met de roeren natuurlijk maar dat werkt niet zo goed bij het manoeuvreren in de haven.
De middelste schroef ga ik gewoon via een relais aansturen dus dat wordt aan of uit en dan alleen vooruit. Als dat bevalt hou ik het zo en anders gaan we experimenteren. Eventueel ook met andere schroeven maar die bewaar ik liever voor mijn nog te bouwen mijnvegert.

Nu de afwerking en dan gaan we verder met de motoren en de roerbediening.

Hallo Luc.
Ik heb altijd met belangstelling naar je verrichtingen gekeken.Je maakt er tot heden,weer een mooi geheel van.
vr.gr.adrie

Hoi Luc,
ga me helemaal bij Adrie aansluiten. Geweldig dat het model er weer zo strak uit begint te zien! Is echt een hele verbetering als je kijkt wat voor een schroothoop het model geweest is ;).

Groetjes,
Björn

Hoi,
Björn en Adrie, ontzetten bedankt voor het compliment! Overigens moet je niet vergeten dat het model al 20 tot 25 oud is dus is het logisch dat er in de loop der tijd wat aan gaat mankeren. Maar er moest wel aardig wat aan gedaan worden en omdat ik scratchbuild het liefste doe ga je hier dan in uitleven.
Ondertussen is de roerbediening en de roeren geplaatst. De roeren zijn standaard van Graupner en eigenlijk iets te klein maar omdat ik de buitenste schroeven elk met een aparte regelaar aanstuur stuur ik meer met de schroeven als met de roeren.
Ook de motoren zijn geplaatst en goed in lijn gebracht met de assen. Op de tekening staan onder een kleine hoek met een enkele keerkoppeling maar dat geeft extra weerstand.
Volgende keer de foto's erbij maar dat lukt nu even niet.
Luc

Hoi,
Björn en Adrie, ontzetten bedankt voor het compliment! Overigens moet je niet vergeten dat het model al 20 tot 25 oud is dus is het logisch dat er in de loop der tijd wat aan gaat mankeren. Maar er moest wel aardig wat aan gedaan worden en omdat ik scratchbuild het liefste doe ga je hier dan in uitleven.

Goedemorgen Luc,
blij dat jij er zo over denkt. Veel mensen zullen zich de moeite voor zo'n oud model helemaal niet nemen. Vindt het leuk dat jij er zo goed mee bezig bent! En ook leuk dat we je bij sommige details wat bij mogen sturen en kunnen helpen.

Enne, iedereen die tot nu toe met een woordenboek mijn bouwverslag heeft moeten lezen kan nu terecht op deze pagina voor een Nederlandstalig bouwbericht!

Groetjes,
Björn

De machinekamer

En toen waren de motoren aan de beurt. Ook hier gebruik ik nog steeds de oorspronkelijke ingrediënten. Omdat de motoren volgens tekening onder een hoek aan de assen waren gekoppeld heb ik de ondersteuning wat aangepast om ze goed in lijn te kunnen brengen. Het ziet er wat minder netjes uit maar het werkt en daar gaat het om. De houders voor de motoren zijn stalen frames met een rubberen band er tussen waarin de motor geklemd wordt. Als het goed is worden de trillingen dan gedempt. De praktijk zal het leren.

P2095864.JPG

Ook de bediening van de roeren liet niet veel keuze meer. Toch wel wat aangepast ten opzichte van het oude model. Ik heb op een stelring een langwerpig stuk messing zodanig gesoldeerd dat het als arm kan dienen. Vervolgens doorboord en op het roer vastgezet. Het was natuurlijk handiger geweest als ik tijdens het proces ook een foto had gemaakt maar als ik lekker bezig ben vergeet ik dat meestal. In ieder geval is dit het eindresultaat :

P2095868.JPG

De harpjes had ik al want die werden in het oude model ook gebruikt. Vreselijk handige manier die ik in de Tromp ook goed had kunnen gebruiken alhoewel ik daar ook een prima oplossing heb bedacht.

Ondertussen nog maar eens naar het bouwverslag van Björn gekeken en zag daar nog een fotootje van de trap naar de blusinstallatie op het bovendek. En donders dacht ik toen, dat maak ik ook nog even want dat zit er bij ook niet op.

het trapje tussendoor

Zoals in het vorige bericht aangekondigd zag ik op een foto nog een trapje staan dat ik niet had maar wel functioneel is nl. die naar het bovendek waar de middelste blusinstallatie staat. Het Graupner model voorziet daar niet in dus maar aan de slag. even een beetje meten en denken en dan :
P2155871.JPG

En hoe dan te bevestigen want hier moet ie komen :
P2155872.JPG

Na een tijdje denken heb ik maar voor de volgende oplossing gekozen. Omdat het trapje vast zit aan het bovendek en dus veilig mee moet kunnen als de kajuit wordt verwijderd heb ik gekozen om het ook onderaf vast te zetten met een klein stukje multiplex van 1mm. Straks in de juiste kleur zie het nauwelijks.
P2155873.JPG

Volgende keer gaan we weer met de machinekamer verder.

Beste Luc,

Ik heb even een vraagje betreft de motorsteunen die jij daar gebruikt.

Waar heb jij deze vandaan? Heb namelijk zelf precies zoiets nodig voor in mijn zwarte zee, alleen had ik zelf die steunen nog nooit gezien.

Ik hoor 't wel.

Back