Heeft iemand een goed tip wat te doen met de aansturing van een aandrijving met drie motoren. Ik was van plan om de middelste as uit te rusten met een linksdraaiende schroef maar die dan gelijk te laten lopen met de rechter as. Samen met 2 vaarregelaars moet dat dan toch goed bestuurbaar zijn of zie ik het verkeerd ?
Luc
Over het algemeen wel ja. Ik meende dat het zo was:
van achteren gezien draaien de 2 buitenste schroeven tegen elkaar in, de linker draait naar links, de rechter naar rechts. Ze slaan dus naar buiten.
De middelste schroef draait meestal rechtsom, hoewel dit eigenlijk niets uitmaakt.
In het geval van de Weser wel iets om misschien rekening mee te houden:
- Buitenste schroeven: verstelschroeven met diameter 930mm. en 4 bladen.
- Binnenste schroef: vaste schroef met diameter 1500mm. en 4 bladen.
In model dus 2x 31 (30)mm. en 1x 50mm. (!)
Bij de "Weser" wordt er normaal gevaren op de buitenste 2 schroeven, alleen in diep vaarwater wordt de middelste schroef gebruikt. De heer Sepers, de huidige eigenaar, vertelde me dat op de Nederlandse rivieren deze schroef haast nooit te gebruiken is, daarvoor is gewoon niet genoeg water onder de kiel...
Dus dit is misschien ook een mooie functie voor het model: 2 schroeven als aandrijving en een 3e als "booster". Maar let wel op: de "Weser" was zeker geen speedboot, ze liep in diep vaarwater slechts 18 knopen!